Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Jag försökte mig på detta idag men det slutade i ett diesel-bad för motorn!

Jisses vad det sprutar diesel från returledningen, ska det göra det?

När jag gjorde om testet med returledningen i en stor flaska (1,5L) så fylldes hela flaskan med diesel under tiden returflödet från spridarna testades, alltså på en minut.

Spridarna visade sig vara i OK skick men returledningen fyllde som sagt en hel coca-colaflaska!
av Ceska
Rent spontant så tror jag på att backventil är trasig. Finns inte nån separat så jag misstänker att den sitter i filterhusetshuvud eller är inbyggd i själva filter insatsen .
av Alexas
Ceska skrev:Rent spontant så tror jag på att backventil är trasig. Finns inte nån separat så jag misstänker att den sitter i filterhusetshuvud eller är inbyggd i själva filter insatsen .
Tror också på något sånt. Jag märker egentligen inget på själva bilen och får inga felkoder men det är ju uppenbart att något är fel. Alla videor jag kollat på när de mäter returflödet är dessa returflädes-ledningar täta.

Bilen är köpt från Volvohandlare för 2 veckor sedan och ska in för åtgärd på andra saker den 1 juli så jag säger till min PST att han får felsöka även detta då. De ska byta glödstift 2 st och pumpen till strålkastarspolarna. De lär väll få byta ytterligare något till så att bränslesystemet sluter tätt där det ska!
av Alexas
Vart tar egentligen returflödet vägen? På ritningarna i VIDA ser det ut som att ledningarna från alla returflöden går ihop och sedan in i insprutningspumpen igen.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Ceska
Var inte du som hade en eventuell spridarljud vid tomgång? I sånt fall gick motor mjukare när du mätte flöde då det inte fanns "motstånd" i returledningen?
av Alexas
Ceska:

Det stämmer att det va jag. Men du, jag tänkte inte alls på det! Bra idé där. Jag kommer inte röra något mer innan Volvo har kollat på det. Bilen är köpt för 2 veckor sedan av Volvohandlare så det är något de får åtgärda.

Återkommer med lösning den 23 juni :)

För övrigt verkar din gissning stämma. Filterhuset ser ut att ha både inlopp och utlopp. Skulle någon backventil vara trasig vid inloppet där returen går in är det inte helt otänkbart att det matas fram diesel till returen.

av Alexas
Precis hemkommen från Volvohandlaren.

Gjordes omfattande tester på bränslesystemet.

Returflöde
Bränslekompensation
Och en del saker till kontrollerades utan att hitta något fel.

Att det kommer diesel i returflödesslangen är helt normalt eftersom samma slang får returflödet från insprutningspumpen utan någon backventil. Slangen till spridarna måste tryckas under testet. Om det är så på alla årsmodeller är oklart men så är det på min D5a 2006. Tickande får jag således leva med.

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]