Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TL;DR Var sitter styrdatorerna på en V70 II 2.0 FlexiFuel av 2011 års modell?

Liknande tråd: Indikerar DSTC-fel/Startspärr Nu startar inte bilen???

1. När startknappen trycks så kommer felet: "DSTC Serv. erfordras" och lite surrande hörs.
2. Efter några sekunder kommer sedan "Startspärr! Nytt försök" upp och sedan kommer ytterligare fel "Inget oljetryck. Stanna motorn" (antar detta är ett följdfel eftersom motorn inte verkar göra någon tillstymmelse till startförsök).

Exakt denna sekvens hände för ett par dagar sedan, men då startade bilen efter några försök och körde oss hem ca 30 minuters bilfärd. Sedan dog batteriet under natten och jag blev utelåst. Jag hänförde det då till dåligt batteri, men efter batteriutbyte så får jag exakt samma beteende.

Batteriet är Volvo original från Bilia, men vet inte laddstatusen när jag köpte det. Antog att det skulle vara laddat för att klara en start iaf.

Det jag har gjort är:
- Kollat säkringar med fokus på startspärr och motorstyrning. Inte sett något konstigt.
- Försökt att kolla efter uppenbara glapp i synliga anslutningar. Allt *ser* bra ut.
- Laddat batteriet i några timmar.

Tjoho! Bilen startar nu en gång i alla fall. Ingen aning om det beror på batteriet eller övrigt fingrande.
Jag får naturligtvis testa fler gånger, men vet inte hur många gånger jag kan starta innan jag drar ur batteriet igen.

Min tanke är att det inte är något egentligt fel på komponenterna eftersom det bara uppkommer intermittent, utan snarare glappkontakt eller möjligvis låg batterispänning. I så fall är det dock sanslöst att detta inte kommer som varningstext. Jag har ett liknande minne från en BMW från början av 2000-talet med dåligt laddrelä, som också gav en fantastiskt massor med felkoder dock aldrig låg batterispänning!

Nu är ju förtroendet för bilen inte riktigt på topp, så det jag skulle vilja göra innan jag chansar på att bli stående igen, eller låter Volvo byta ut varenda elkomponent är att göra en okulär granskning och rycka lite i anslutningar till olika styrdatorer, men hittar inte någon info över vad dessa kan tänkas sitta. Så för er som orkat läsa detta långa inlägg: Vet någon var relevanta styrdatorer sitter på en V70 II 2.0 FlexiFuel av 2011 års modell?
Senast redigerad av 1 bohrax, redigerad totalt 0 gånger.
Uppdatering:

Efter att ha fått uppgiften att huvudstyrboxen sitter så till att man måste demontera kamremmen så omvärderade jag det där med att rycka i kontaktdonen...

Ok, jag var nöjd med att bilen startade några gånger med fulladdat batteri i alla fall, men när jag ska ta bilen till jobbet i morse så vägrar bilen att starta igen. Inte pga startspärr, utan nu går startmotorn men motorn vill inte tända.
Jag försöker ett par gånger och tycker mig höra att motorn tänder till någon gång lite sporadiskt.

I desperation trycker jag till på gaspedalen och tycker att jag får några extra tändningar när jag gör det. Efter några långa sekunder till så hoppar motorn igång och jag får hålla den vid liv med gaspedalen i ett par sekunder till innan den går som vanligt.

Jag kör till jobbet (beredd att bärga till verkstaden och gå hem) utan problem och hemfärden går också bra.

Mina nuvarande hypoteser är:
1. Batteriet var dåligt/urladdat pga vinter och korta körsträckor - därav magiska fel med startspärr osv.
2. Att motorn startade berodde på att den inte körts på ett tag. Kan det påverka att den står i "motlut"?
3. Bilen kommer aldrig att krångla mer. :-)

Kan tillägga att jag kopplat in en iCarsoft men tolkade det som att inga felkoder var satta.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]