Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Placerade ett uppsamlingskärl framför vänster framdäck och fyllde påfyllningsröret med vatten upp till kanten dvs max. Gick sedan in för att se landskampen i fotboll. Efter matchens slut gick jag ut för att kolla; i uppsamlingskärlet fanns det då drygt 3 liter vatten!

Vad ligger närmast till hands? Spricka i behållare eller något annat exv packning etc?

Alla synpunkter, råd och förslag mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av svergie2
Kimmen90 skrev:[quote="Steffe3"
andersuw skrev: Du menar ratten som ställer in känsligheten på automatiska torkningen? :s
Precis, fel av mig. Det var min V50 som hade den funktionen. Glöm det.
Fanns inte på den heller Bild

Skickat från min Huawei Mate 7
av Schmoyoho
Enklast borde ju vara att ta sig lite tid att plocka av fronten. Behållaren sitter väl ganska dumt till och dessutom är det ju inte nödvändigtvis den det är fel på. Antagligen någon slang som pajat, typ någon av slangarna till strålkastarspolningen?
av Yaniz
Vojje skrev:Det är förmodligen pumpen som läcker...
Men i så fall skulle väl all spolarvätska läcka ut och behållaren tömmas på innehåll. Som det är nu så läcker drygt 3 liter ut, varefter det slutar läcka och spolningen fungerar normalt med bra tryck. Behållaren ska enligt uppgift rymma 7 liter, vilket innebär att ca: 4 liter blir kvar i behållaren när det "läckt färdigt", så att säga.
Användarvisningsbild
av Vojje
utan att egentligen veta hur det är på din bil antar jag att pumpen inte är monterad i botten på behållaren utan på sidan och sedan nedstucken i behållaren.
av Yaniz
mikethebik skrev:Har råkat ut för samma sak som du, kolla den här tråden och se vad som hände mig, var felet låg och hur lösningen blev.
Misstänker samma fel hos din bil. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=122236
Tack så mycket för tipset, mikethebike. Ser att jag t o m redan varit inne i din tråd som du hänvisar till och förorenat med irrelevanta och oväsentliga kommentarer.

Förmodligen så väntar jag några veckor till semestern för att undersöka hur det förhåller sig. Jag misstänker att spolarvätskan frös vid ett tillfälle i vintras (sonen den late eller den snåle "kompletterade" med rent vatten när han fick se varningen för låg nivå), vilket kan ha frusit och därefter tryckt ut nivågivaren (vatten i fryst form expanderar som bekant).

Är det svårt att komma åt? Innerskärmen ska demonteras, och därmed slipper jag lyfta bort fronten, om jag förstått dig rätt?

Jag lovar att återkomma med besked om hur det förhöll sig med sakernas tillstånd.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Om jag kommer ihåg rätt så vek jag undan innerskärmen det som behövdes och fixade det underifrån, dock har jag lyft i mitt garage som underlättar en hel del vid alla möjliga arbeten. Borde gå att komma åt med bilen upplyft med domkraft också.

Mike
av Yaniz
mikethebik skrev:Om jag kommer ihåg rätt så vek jag undan innerskärmen det som behövdes och fixade det underifrån, dock har jag lyft i mitt garage som underlättar en hel del vid alla möjliga arbeten. Borde gå att komma åt med bilen upplyft med domkraft också.

Mike

Försöker lokalisera nivågivaren innan jag påbörjar arbetet för att lämpligast och enklast kunna komma åt den på spolarvätskebehållaren och därmed undvika onödiga demonteringsmoment (front respektive innerskärm). Nivågivaren som du refererade till i din tråd bör vara den gult inringade komponenten på bifogad skiss nedan. Är det korrekt uppfattat?
Bilagor
Washer tank.jpg
Washer tank.jpg (178.48 KiB) Visad 1509 gånger

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]