Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag har inhandlat en elektronisk laddtrycksmätare med fot som jag tänkte montera och koppla in.
Tänkte fästa den med dubbelhäftande tejp på instrumentpanelen. Så kan ju närsom ta bort den eller flytta den då.

Det står att den behöver följande:

1. Plus (+) (konstant)
2. Minus (-)
3. Tändningsström 12+
4. Dimmer/+12V till dimmer. Anslut till strålkastare för att aktivera.

Så nu till mina frågor.

Vart går jag enklast in i kupén från motorutrymmet?
Kan jag ta alla dessa inkopplingar någonstans inne i bilen utan att förstöra originalkablaget?

Konstantplusen lär väl finnas inne i bilen?

Samma sak med minusen (karossen?)

Tändningsström lär väl också finnas inne i bilen?

Däremot dimmern. Måste väl gå att koppla in sig i originaldimmern på något vis? Eller ljusomkopplaren? Denna är väl för att det ska lysa i mätaren?

Bilen är då en V70 2.5FT 2011.
Senast redigerad av 1 Denesfay, redigerad totalt 0 gånger.
Hittade lite info själv på vart jag kan koppla in mig i bilen. Behöver dock råd på hur jag demonterar inredningen.

Bakom handsfacket till belysningen där i finns konstant plus och minus. Här tänkte jag sätta kabelskor med en sådan där extra hane på. Så jag kan få till det utan att förstöra originalkontakterna.

Sedan finns det tydligen i mittkonsollen en kontakt som är lös som är till belysningen för mugghållarna. Detta finns ju dock ej på min bil så kontakten är ju då ledig. Där går jag på belysningsmatningen (dimmer).

Fortfarande behöver jag instruktioner på hur jag demonterar inredningen där.

Och vart kan jag ta tädningsström? Eller är jag trög nu och kan även den tas ifrån samma matning som dimmern? :)
Tyvärr var det ingen konstant matning på handsfackets belysning utan strömmen bryts några minuter efter bilen låses: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Både 12V-uttaget och det lediga kontaktstycket till mugghållarnas belysning går på tändningen. Båda kräver dock lika mycket demontering: först att mittkonsollen plockas bort, sedan måste hela armstödet lossas för att kunna skjutas bakåt för att i sin tur tillåta att mugghållaren lyftes upp (allt ligger lite om lott). Tar några timmar första gången man gör det men inte svårt, mest bara pilligt att hålla koll på skruvar och paneler och clips, och hitta vad som ska demonteras i vilken ordning.
Okej. Igentligen spelar det ju ingen roll kan jag tänka mig, Bara mätaren får ström när bilen är i drift då. Och det får väl handsfacket? Om inte min mätare har något minne av något slag,

Annars får jag väl dra en plus ifrån elcentralen vid batteriet samtidigt som jag drar in mätarens kabel som går mellan sensorn jag kopplar vakuumet till.
Handskfacket får kräm direkt du låser upp bilen. Vet inte vad för minne en mätare ska behöva men om du drar in någon egen plusmatning får du gärna dokumentera hur du gör så jag kan göra det också :)
Ja, jag måste dra en separat plusmatning. Kan fota när jag utför detta. Ska bara luska ut vart ifrån jag ska ta matningen.

Hursom så har jag listat ut att jag kommer ta tändningsplus från eluttaget i mitkonsollen. Även dimmermatningen ifrån den förberedda kabeln för belyst mugghållare.
Kollar man denna tråd så kommer man se hur man kommer åt dessa kablar http://forums.swedespeed.com/showthread ... ation-Ring
Då var mätaren inkopplad. Det tog några timmar.

Den fasta plusen tog jag direkt ifrån batteriet. Jag drog kabeln tillsammans med sensorkablarna till mätaren genom torpedväggen.
För att komma åt att dra igenom kabeln fick jag lossa på vindrutetorkarna och plasten som täcker torpedväggen.

Det finns en genomföring på högra sidan som är ledig.
Minusen fick en ringkabelsko och denna skruvade jag dit i chassit där det fanns en lämplig skruv.

Sedan rev jag isär mittkonsollen för att komma åt belysningsmatningen samt tändningen.

Tändningen tog jag ifrån eluttaget.

Belysningen tog jag från den lediga kabeln som man kan koppla in mugghållarbelysningen på annars. Dock visade det sig att den kabeln var onödig.
För DIM på mätaren var ju givetvis att mätarens belysning dimmras ned när den får plus där. Så den kunde jag lika gärna ha kopplat ihop med plusen (tändningen) och satt en knapp på. För nu när jag drar ned dimmern i bilen så lyser det starkare istället :lol: . Ska ändra på detta.

Själva kabeldragandet var lite halvkrångligt men det gick att komma fram i instrumentpanelen genom att ta ned handsfacket och öppna sidan på mittkonsollen för att ta sig upp på förarsidan.

Bild på mätaren kan jag återkomma med om någon är sugen på att se hur det blev.
Kul att det lyckades. Men att ta ström direkt från batteriet för den konstanta matningen tycker jag låter lite vanskligt. Dels borde den kabeln säkras (vilket man i och för sig lätt kan göra genom att sätta en säkringshållare direkt på kabeln). Men sedan är också batteriet på de här bilarna övervakat och jag vet inte hur den övervakningen till äventyrs kan påverkas av din inkoppling.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]