Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Info om bilen V70 2002 bensin

När jag skulle åka från jobbet igår gick inte bilen igång. Batteriet är bytt för 4 månader sen så jag tänkte det kan inte vara batteriet.
Lampor hade jag inte heller glömt på.

En kompis hjälpte mig och med hjälp av startkablar startade bilen men med felmeddelande Motorsystem service omgående.
Jag körde ca 3 mil och kände inget konstigt med bilen.

Idag när jag skulle starta bilen så startade den INTE som igår. Fick använda startkablar igen men den här gången var felmeddelandet borta.

Jag hade tänkt att lämna in bilen imorgon för att läsa av felkoder men nu när meddelandet är borta undrar jag om dom fortfarande kan kolla vad felet är? Jag har en känsla av att det kommer hända samma sak imorgon att bilen inte kommer starta och att felmeddelanet kommer komma tillbaka.

Någon som har varit med om något liknandne ?

Tacksam för alla svar
Ja verkstaden kan se vilka felkoder som tidigare varit aktiva och givit upphov till felmeddelandet i displayen även om koderna ifråga inte längre är aktiva och felmeddelandet därför tillfälligt försvunnit.
Lämnade bilen idag och det visade sig vara batteriet!

Tycker det är väldigt märkligt att batteriet blir dåligt redan efter 4 månader.
Jag pendlar med bilen till jobbet som är 6 mil fram och tillbaka.

Kan man reklamera batteritet eller lämna tillbaka på garanti?
Kan tillägga att det var bilia i Kista som bytte batteriet.
Värt ett försök att reklamera batteriet i alla fall. Har du inte köpt det med garanti har du sannolikt inget skydd att luta dig mot. Men försöka duger. Ett batteri skall förstås hålla mer än fyra månader men "shit happens". Misstänker att det kan ha sprungit läck mellan två celler och då är det kört även om batteriet är färskt. En idé till nästa gång: Biltema säljer batterier, såväl AGM (bäst) som vanliga, med fyra års garanti. Bra pris är det också.
andersuw skrev:Värt ett försök att reklamera batteriet i alla fall. Har du inte köpt det med garanti har du sannolikt inget skydd att luta dig mot. Men försöka duger. Ett batteri skall förstås hålla mer än fyra månader men "shit happens". Misstänker att det kan ha sprungit läck mellan två celler och då är det kört även om batteriet är färskt. En idé till nästa gång: Biltema säljer batterier, såväl AGM (bäst) som vanliga, med fyra års garanti. Bra pris är det också.
Tack för svar.

Batteriet som jag hade är http://webshop.bilia.se/reservdelar-ny/ ... ah-volvo-1

Det nya batterier är http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 20-S5008sv

Dem som bytte batteriet sa att 60 ah är för lite för min bil och att det var fel batteri som bilia hade monterat från början men det låter inte troligt eftersom slår man reg numret kommer batteriet som bilia bytte till fram.
Hmmm.
Har man helt uteslutit intermittenta problem med laddningen?
Dåliga kol i generatorn, tex kan göra att den laddar och plötsligt laddar inte, utan att laddlampan lyser.

Sa verkstaden att det var "fel på batteriet", eller "slut på ström i batteriet"?

När jag märker att batteriet har dålig kräm, riggar jag en voltmeter i cigguttaget, och håller koll på spänningen lite under färd.
Ligger den inte runt ca 14v ganska konstant, så är generator, eller kablaget till den eller batteriet att misstänka.
MickeM skrev:Hmmm.
Har man helt uteslutit intermittenta problem med laddningen?
Dåliga kol i generatorn, tex kan göra att den laddar och plötsligt laddar inte, utan att laddlampan lyser.

Sa verkstaden att det var "fel på batteriet", eller "slut på ström i batteriet"?

När jag märker att batteriet har dålig kräm, riggar jag en voltmeter i cigguttaget, och håller koll på spänningen lite under färd.
Ligger den inte runt ca 14v ganska konstant, så är generator, eller kablaget till den eller batteriet att misstänka.
Han mätte med en multimeter som kostar 10000kr sa han :) och där visade det att batteriet hade inget ström. Volten var dålig och sen visade han på dislplayen och förklarade att det inte var något fel på generatorn. Det är tredje batteriet jag byter nu på 3 år och alla batterier har varit volvos orginal batteri med 60ah.
Om dit batteri tog slut efter 4 mån. och ingen fel hittas i din bil ,är det definitivt ett garantiärende, Bilia i Kista ska undersöka din bil.
Vad betyder länken till bosch batteri ,har du vänt till en annan verkstad?
Fenerim skrev:Det är tredje batteriet jag byter nu på 3 år och alla batterier har varit volvos orginal batteri med 60ah.
Batteriet är inte för litet vid normal användning (ev. värmarkörning e.dyl. oräknat). Om du varit tvungen att byta batteri så ofta finns det skäl att misstänka att det finns något annat fel, t.ex. problem med laddningen eller problem med någon komponent som "tjuvdrar" ström när bilen står parkerad.
glock40sw skrev:Om dit batteri tog slut efter 4 mån. och ingen fel hittas i din bil ,är det definitivt ett garantiärende, Bilia i Kista ska undersöka din bil.
Vad betyder länken till bosch batteri ,har du vänt till en annan verkstad?
Jag var tvungen att köpa ett nytt batteri eftersom bilia är stängt på lördagar.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]