Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen ifråga är en V70 MY11 2.5ft Automat med 17300mil på mätaren.

Den har precis varit inne på service och kamremsbyte, det blev en tidig 18000 mils service.

Givetvis så var där lite mer som behöver göras vid.
Dels så behöver jag byta skivor/klossar fram.
Och även bromsvätskan, då den aldrig har blivit bytt.
Vilket jag tycker är ytterst märkligt, då den är servad på Volvo 2ggr/år.
Men tydligen så ligger där inget intervall på byte av bromsvätskan, utan det görs efter behov.
Men det borde inte vara några större svårigheter att göra själv.

Nu till det lite knivigare.
Jag har även en spricka i oljefilterhuset, så den trycker ut en del olja.
Tillräckligt för att motorn ska vara blöt både runt filtret och ner under motorn.

Volvo vill ha 5000kr för att byta detta.
2000kr för huset, 3000kr för jobbet.

Pratade även med Autoexperten som vill ha närmare 6000kr för bytet.
2000kr för huset, ca 2200 för jobbet, ca 1400kr för oljebyte.
Då dom säger att man måste byta oljan, då mycket av den rinner ut när man lossar huset.

Men enligt Volvo så behöver man inte byta någon olja, då det inte skall rinna ut något.
Möjligtvis att man får fylla på någon deciliter för att kompensera för det som är kvar i filtret.

Min PST tyckte att jag skulle köpa huset och byta det själv, för han ansåg att det inte skulle vara något större problem.

Är här någon som har gjort detta byte, som skulle kunna ge lite tips på vägen.

Tacksam för alla tips.
Då jag fick rådet att inte belasta motorn överdrivet mycket, då sprickan kan bli större.
Och det är bara 2 veckor kvar till husvagnssemestern...
Det gör du enkelt själv. Oljebyte behöver ej göras. Dessutom råder jag dig att inte köra med bilen.

Demonterade själv för några dagar sedan oljefilterhuset för att byta membran och packningar. Dock hade jag inte samma fel som du utan brustet membran som sitter under det runda locket bakom oljefilterkoppen. Motorn tjöt som en stucken gris ...

Tror Mekonomen ville ha ca: 2000 kr (endast webbköp), medan Volvo vill ha 2500 kr för ett oljefilterhus. Då får du med alla packningar och oljefiler ingår. Köp ny slang, den gamla är genomrutten.

Det jävligaste är att få bort luftfilterburken, men har du väl gjort det en gång, så är det hur enkelt som helst. Hör av dig om du behöver instruktioner och annan info.

Sitter lite trångt just nu, tanten tjatar om att grannen vill ha hjälp med något.
Yaniz skrev:Det gör du enkelt själv. Oljebyte behöver ej göras. Dessutom råder jag dig att inte köra med bilen.

Demonterade själv för några dagar sedan oljefilterhuset för att byta membran och packningar. Dock hade jag inte samma fel som du utan brustet membran som sitter under det runda locket bakom oljefilterkoppen. Motorn tjöt som en stucken gris ...

Tror Mekonomen ville ha ca: 2000 kr (endast webbköp), medan Volvo vill ha 2500 kr för ett oljefilterhus. Då får du med alla packningar och oljefiler ingår. Köp ny slang, den gamla är genomrutten.

Det jävligaste är att få bort luftfilterburken, men har du väl gjort det en gång, så är det hur enkelt som helst. Hör av dig om du behöver instruktioner och annan info.

Sitter lite trångt just nu, tanten tjatar om att grannen vill ha hjälp med något.
Det är lite intressant hur Mekonomen kan vara billigare än Volvo.
Då det enbart är Volvo som tillverkar oljefilterhuset.
Volvos art.nr: 31338685
Mekonomens art.nr: 15-31338685

Men jag ska ringa till Volvo och beställa ett filterhus imorgon.
Du råkar inte ha ett art.nr på den där slangen?
Stefan_KG skrev:
Yaniz skrev:Det gör du enkelt själv. Oljebyte behöver ej göras. Dessutom råder jag dig att inte köra med bilen.

Det är lite intressant hur Mekonomen kan vara billigare än Volvo.
Då det enbart är Volvo som tillverkar oljefilterhuset.
Volvos art.nr: 31338685

Mekonomens art.nr: 15-31338685

Men jag ska ringa till Volvo och beställa ett filterhus imorgon.
Du råkar inte ha ett art.nr på den där slangen?
Det är inte Volvo som tillverkar oljefiletrhuset utan tyska Hummel. Huset passar förutom till ett antal Volvomodeller även till ett antal Fordmodeller.

Artiklelnumret på slangen i fråga är 8670008. Köp ny slangklämma samtidigt.

Behöver du instruktioner under arbetets gång, är du välkommen att höra av dig.
Nu har jag tagit mig tid att byta oljefilterhuset.

Men jag stötte på problem....
Kablar och kontakten som sitter på oljefilterhuset.

Oljan har frätt sönder kontakt och kablar.
Vad gör den givaren?
Är den extremt viktig?
Då jag inte kan få tag på den förrän nästa vecka.
Kan man köra med bilen under tiden?

Bild
Stefan_KG skrev:
Oljan har frätt sönder kontakt och kablar.
Vad gör den givaren?
Är den extremt viktig?
Då jag inte kan få tag på den förrän nästa vecka.
Kan man köra med bilen under tiden?
Skulle tro (observera verbet TRO!) att det är oljetryckgivaren (någon som vet hur det förhåller sig får gärna skingra dimmorna).
Köra kan du nog, men du får ingen varning vid eventuellt lågt oljetryck. Är någon kabel eller kablarna helt av?
Yaniz skrev: Skulle tro (observera verbet TRO!) att det är oljetryckgivaren (någon som vet hur det förhåller sig får gärna skingra dimmorna).
Köra kan du nog, men du får ingen varning vid eventuellt lågt oljetryck. Är någon kabel eller kablarna helt av?
Som det är nu så klippte jag kablarna och isolerade dessa med eltejp tills vidare. (Man är ju utbildad elektriker).
För isoleringen på kablarna var även den bortfrätt.
Ville inte riskera någon kortslutning.

Färgen på kablarna är blå och orange/blå.

Bilen går som den skall, tomgången är jämn och fin.
Inga varningsmeddelande eller tända varningslampor.

När bilen var inne för kamremsbyte så kollade dom även felkoder.
Och enligt min PST så var där inga aktiva felkoder.
Kontakten var säkerligen trasig redan då.
Så den kontakten verkar inte vara övervakad.

Själv har jag inte VIDA, så det är inget jag kan kontrollera.
Stefan_KG skrev:
Yaniz skrev: Skulle tro (observera verbet TRO!) att det är oljetryckgivaren (någon som vet hur det förhåller sig får gärna skingra dimmorna).
Som det är nu så klippte jag kablarna och isolerade dessa med eltejp tills vidare. (Man är ju utbildad elektriker).
För isoleringen på kablarna var även den bortfrätt.
Ville inte riskera någon kortslutning.

Färgen på kablarna är blå och orange/blå.

Bilen går som den skall, tomgången är jämn och fin.
Inga varningsmeddelande eller tända varningslampor.

När bilen var inne för kamremsbyte så kollade dom även felkoder.
Och enligt min PST så var där inga aktiva felkoder.
Kontakten var säkerligen trasig redan då.
Så den kontakten verkar inte vara övervakad.

Själv har jag inte VIDA, så det är inget jag kan kontrollera.
Som sagt, vi får invänta någon som kan komma med ett relevant svar.

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]