Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Var kan man hitta en konstant plusmatning i bilen? Long story short kom jag över en executive-klocka, men klockan stannar några minuter efter att man låser bilen. Eller någon som rentav vet hur inkopplingen är gjord på en bil som har klockan från fabrik? Blir inte det minsta klok på volvos elscheman.

Har hört att både stereon och DIM:en har konstanta plusmatningar för att behålla minnet men det vet jag inte om det är något man vågar fippla med, eller? Går det att ta en matning direkt från batteriet på något smart sätt?
av AWDvolvo
Har även funderat på att skapa en tråd om modifieringar och uppdateringar, kan vara kul att se vad andra gjort med sina bilar!
Men nu ska man nog fortsätta jobba :wink:
Användarvisningsbild
av snepo
AWDvolvo skrev:Har även funderat på att skapa en tråd om modifieringar och uppdateringar, kan vara kul att se vad andra gjort med sina bilar!
Men nu ska man nog fortsätta jobba :wink:
En sån tråd vore väldigt intressant att följa
av Schmoyoho
Yup. I know, det är t.o.m av itwontstopsnowin himself jag köpte klockan. Nu i retrospekt var det ju en dyr "kul att ha-grej" men jag tänker lite på t.ex tidigaste amazonerna och även första fem årsmodellerna av 240 som också hade klockor som tillval (iallafall inte standard). Kändes nödvändigt på något sätt :roll:

Jag har iallafall installerat klockan enligt guiden på swedespeed. Rådfrågade på en volvo-verkstad där de sa att det var helt riktigt att bilen skulle stänga av all ström efter man låst, så det var inget fel på min kabeldragning. Antagligen någon marknadsskillnad av något skäl, vad det nu skulle vara för anledning.

Angående tråd om modifieringar, ifall du är ute efter något att göra med din S80 kan jag lista vad jag gjort med min bil: executive mittkonsoll (trä), MY13 växelspak, installerat USB+iPod, bytt till det nya spärrade V O L V O-emblemet på bakluckan samt MY14-bakljus, installerat LED:erna i inre handtagen samt bytt parkeringsljusen fram till LED (för att de gamla var så väldigt gula och fjösiga jämfört med xenonerna). Typ allt finns som guider antingen här på forumet eller på swedespeed, dit du länkade.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Jag har iallafall installerat klockan enligt guiden på swedespeed. Rådfrågade på en volvo-verkstad där de sa att det var helt riktigt att bilen skulle stänga av all ström efter man låst, så det var inget fel på min kabeldragning. Antagligen någon marknadsskillnad av något skäl, vad det nu skulle vara för anledning.
Volvoverkstaden har ju fel om den säger att all ström stängs av sedan man låst. Det är klart att det finns funktioner i bilen som alltid behöver och därför alltid får ström, exempelvis den ordinarie klockan samt lås och larm. En tänkbar anledning till att det inte fungerar att koppla på handskfacksbelysningen i enlighet med itwontstopsnowins anvisningar är att den troligen, åtminstone på den svenska marknaden, släcks automatiskt någon minut eller så efter att bilen låsts.

Med risk för att säga saker som du redan är väl medveten om: Det du skall kika efter i kopplingsschemat är matning som är markerad 30+. Det borde inte vara några problem att hitta sådan matning i närheten av den plats där klockan sitter. CEM sitter i närheten och CEM tillhör förstås de styrenheter i bilen som har 30-matning (ständig strömtillförsel). Det finns andra möjligheter i närheten också. Både fjärrnyckelmottagare/larmsensorer och larmsirenen ser ut att ligga på säkringscentralen under handskfacket och dessa enheter är förstås 30-matade. Tittar du på kopplingsschemat för S80 av tillräckligt sen modell för att den analoga klockan skall finnas med i bilden ser du också direkt hur det är tänkt att den skall kopplas in i original. Men om du kan koppla på samma sätt på din årsmodell vet jag inte.
av Schmoyoho
Med "all ström" menade jag ju i huvudsak allt. DIM:en och stereon har bl.a kvar konstantmatningar så att de inte tappar minnena, vad jag har hört iallafall. Konstig marknadsgrej iallafall att det fungerade för honom men inte för mig.

Angående kopplingsschemat så minns jag inte. Säg gärna fler saker jag eventuellt vet, det känns nytt i skrivande stund. Har svårt att översätta någonting på schemat till verklighet också. Menar du att mitt MY07-schema inte har den analoga klockan med i skissen?
av AWDvolvo
Schmoyoho skrev:Yup. I know, det är t.o.m av itwontstopsnowin himself jag köpte klockan. Nu i retrospekt var det ju en dyr "kul att ha-grej" men jag tänker lite på t.ex tidigaste amazonerna och även första fem årsmodellerna av 240 som också hade klockor som tillval (iallafall inte standard). Kändes nödvändigt på något sätt :roll:

Jag har iallafall installerat klockan enligt guiden på swedespeed. Rådfrågade på en volvo-verkstad där de sa att det var helt riktigt att bilen skulle stänga av all ström efter man låst, så det var inget fel på min kabeldragning. Antagligen någon marknadsskillnad av något skäl, vad det nu skulle vara för anledning.

Angående tråd om modifieringar, ifall du är ute efter något att göra med din S80 kan jag lista vad jag gjort med min bil: executive mittkonsoll (trä), MY13 växelspak, installerat USB+iPod, bytt till det nya spärrade V O L V O-emblemet på bakluckan samt MY14-bakljus, installerat LED:erna i inre handtagen samt bytt parkeringsljusen fram till LED (för att de gamla var så väldigt gula och fjösiga jämfört med xenonerna). Typ allt finns som guider antingen här på forumet eller på swedespeed, dit du länkade.
Ja jag har också gjort en del: Nya mittkonsolen med chromade kanter, nya växelspaken, nya grillen med nytt V8 emblem, nya baklykter, nya v o l v o emblemet bak... vad jag kommer på just nu..Hmm begagnade borfälgar och nya däck till dem.
Det jag har på gång just nu är mysbelysningen i inre handtagen och dem nya dimljusen från xc70.
Sen så är man sugen på aluminium pedaler :lol:
av Schmoyoho
Instegsbelysning i baksätet är ju kul också men inget jag kommit mig för att fixa ännu. Du kopplar in dig på främre instegsbelysningen, köper några plastkonsoler och själva lamphusen och kopplar ihop allt. Lite pilligt verkar det vara men tror det är värt det.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Angående kopplingsschemat så minns jag inte. Säg gärna fler saker jag eventuellt vet, det känns nytt i skrivande stund. Har svårt att översätta någonting på schemat till verklighet också. Menar du att mitt MY07-schema inte har den analoga klockan med i skissen?
Jag hittar inte klockan i schemat för MY -07. Däremot hittar jag den i schemat för senare årsmodeller. Tror jag tittade på MY -10 men vet inte exakt var gränsen går. Troligen fanns inte klockan som option alldeles i början av modellgenerationen. Hur som helst borde det inte vara svårt att hitta lämpligt ställe att "stjäla" lite 30-matning i närheten av den plats där klockan sitter. Bara att kolla schemat för de prylar jag nämnde i tidigare inlägg och sedan hitta rätt kabel att stjäla från.

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]