Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Du glömmer bort att frågan gäller hur många som ändrat sig, inte hur många som har det ena eller andra systemet.
Det vet jag inget om tyvärr. Jag vet bara att Sverige ändrade sig 1967, och att det var emot folkviljan.
andersuw skrev:Det är irrelevant så det är inte meningsfullt att öda tid åt den saken. Vad som är relevant är vilka premisser som gäller i det specifika fall vi här diskuterar.
Jag tycker att det är relevant. Det kanske är så att ingen driver den linjen du förespråkar om någon annan mätare någonstans?
andersuw skrev:Om det du påstått om vad andra tycker inte skall uppfattas som ett argument kan man konstatera att du saknar argument. Och att anföra sakförhållanden som inte tjänar som argument för den ena eller andra ståndpunkten i en diskussion är att uppta tid i onödan med irrelevanta ting.
Så onödigt kan det väl inte vara, du har ju själv skrivit vad du tror att majoriteten vill.
joel80 skrev:Tänk på att kontrollera det på nytt om du byter storlek på däck/fälg. Då kan marginalen ändras i och med att däckets rullomkrets ändras.
För några år sedan ägde jag den bästa bilen jag haft (varför sålde jag den?). En Volvo 945 S 2,3 1995, och på den hade jag först originalfälgarna Adhara med 185/65 R15 däck, där visade hastighetsmätaren 5 km/h för mycket. Körde jag i 90 km/h enligt mätaren var den verkliga hastigheten 85 km/h. Men sen köpte jag nya däck och fälgar, Volvo original Galaxy 16 tum, med 205/55 R16 däck, och då visade hastighetsmätaren exakt rätt hastighet. Så rullomkretsen på däcken har stor betydelse.

Denna marinblå metallic Volvo 945 S 2,3 med sportpaket, B230 FD och M47-låda var den absolut bästa bilen jag ägt, och jag ångrar djupt att jag sålde den...
torbjorn_75 skrev:Det vet jag inget om tyvärr. Jag vet bara att Sverige ändrade sig 1967, och att det var emot folkviljan.
Eftersom du inte vet vad som gäller behöver vi inte orda mer om den saken.

Huruvida Sveriges beslut i frågan var emot rådande folkvilja 1967 är också oklart. Folkomröstningen om högertrafik hölls 1955, när få ännu hade bil och ännu färre åkte utomlands med den. Rätt mycket hade hunnit ändras i båda avseendena när beslutet fattades och genomfördes. Därför röstade en överväldigande majoritet i riksdagen (294 för, 50 emot) för införande av högertrafik trots det tidigare folkomröstningsutslaget emot.

Jag är rätt tacksam för att man beslutade som man gjorde och jag är säker på att jag inte är ensam om att vara det. Noteras kan att de svenska bilarna, i motsats till britternas, företrädesvis var vänsterstyrda även under vänstertrafikens dagar. Det innebar naturligtvis att vänstertrafik var en rätt vansinnig idé samtidigt som det inte innebar några problem för flertalet bilägare att gå över till högertrafik.
andersuw skrev:Jag tycker att det är relevant. Det kanske är så att ingen driver den linjen du förespråkar om någon annan mätare någonstans?
Om något är relevant eller inte avgörs inte av vad du tycker om den saken. Det är en fråga om logik, inte tycke och smak.
andersuw skrev:Så onödigt kan det väl inte vara, du har ju själv skrivit vad du tror att majoriteten vill.
Jag skrev om det därför att jag naturligt nog trodde att du anförde det som argument. Något annat rimligt skäl att nämna detta fanns ju inte för din del.
andersuw skrev:Eftersom du inte vet vad som gäller behöver vi inte orda mer om den saken.
Om det är någon här som vet svaret är det väl fritt fram att dela med sig hoppas jag. Jag kan tyvärr inte svara på alla frågor.
andersuw skrev:Om något är relevant eller inte avgörs inte av vad du tycker om den saken. Det är en fråga om logik, inte tycke och smak.
Det känns ju väldigt ologiskt att bilars hastighetsmätare ska konstrueras på ett sätt och alla andra mätare överallt annars ska konstrueras på ett annat.
torbjorn_75 skrev:Jag kan tyvärr inte svara på alla frågor.
Hittills har du ju inte besvarat någon och din ståndpunkt står därför utan saklig underbyggnad.
torbjorn_75 skrev:Det känns ju väldigt ologiskt att bilars hastighetsmätare ska konstrueras på ett sätt och alla andra mätare överallt annars ska konstrueras på ett annat.
Logik är inte en fråga om känslor. Och varför det är viktigt att just hastighetsmätare i bilar har sin felvisning enbart på ena sidan om det sanna värdet har vi ju redan förklarat för dig många gånger om.
andersuw skrev:Hittills har du ju inte besvarat någon och din ståndpunkt står därför utan saklig underbyggnad.

Logik är inte en fråga om känslor. Och varför det är viktigt att just hastighetsmätare i bilar har sin felvisning enbart på ena sidan om det sanna värdet har vi ju redan förklarat för dig många gånger om.
Ja, ni har sagt många gånger att man skulle få böter så fort man befinner sig på fel sida om det sanna värdet, och det argumentet har jag skjutit ner varje gång. Polisen rapporterar bara bilister som kör 6 kilometer över lagstadgad hastighet.

Jag tycker att det är din ståndpunkt som står utan saklig underbyggnad.
Det kan ju fortfarande inte vara ologiskt för dig Torbjörn... Då har du ju inte förstått något av vad vi skrivit. Just det logiska och varför man i hastighetsmätares avseende inte kan ha exakta mätare har ju med väldig klarhet framkommit. Att du inte vill ha det så har inget med logiken i varför dom är så att göra, utan är bara ett helt eget tycke och en åsikt som du själv har.

Andra mätare kan man göra exakta i de fall där omständigheter runtomkring instrumentet inte förändrar mätdatat, eller där eventuella felmarginalen åt det ena eller andra hållet har samma betydelse. Mäter du en längd hållwr jag med om att en felmarginal från säg -2% till +2% är bättre än -4% till 0%.
Men i hastighetsmätares fall har jag och andra med väldig tydlighet förklarat varför det inte fungerar tillfredställande i bilar.
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
torbjorn_75 skrev:Ja, ni har sagt många gånger att man skulle få böter så fort man befinner sig på fel sida om det sanna värdet, och det argumentet har jag skjutit ner varje gång. Polisen rapporterar bara bilister som kör 6 kilometer över lagstadgad hastighet.

Som Joel påpekat säger ju den kommentaren bara att du fortfarande inte förstått vad vi skrivit. Eftersom jag gissar att de flesta andra för länge sedan gjort det och eftersom du visat dig vara oemottaglig för relevanta och hållbara argument är debatten med dig för min del nu avslutad.
torbjorn_75 skrev:
andersuw skrev:Hittills har du ju inte besvarat någon och din ståndpunkt står därför utan saklig underbyggnad.

Ja, ni har sagt många gånger att man skulle få böter så fort man befinner sig på fel sida om det sanna värdet, och det argumentet har jag skjutit ner varje gång. Polisen rapporterar bara bilister som kör 6 kilometer över lagstadgad hastighet.

https://polisen.se/

Hastighetsöverträdelser
På väg med hastighetsbegränsning till och med 50 km/tim.

Överträdelse med 1-10 km/tim 2 000 kr
Överträdelse med 11-15 km/tim 2 400 kr
Överträdelse med 16-20 km/tim 2 800 kr
Överträdelse med 21-25 km/tim 3 200 kr
Överträdelse med 26-30 km/tim 3 600 kr
Överträdelse med 31-35 km/tim 4 000 kr
Överträdelse med mer än 36 km/tim. 4 000 kr

Hastighetsöverträdelser
På väg med högre hastighetsbegränsningar.

Överträdelse med 1-10 km/tim 1 500 kr
Överträdelse med 11-15 km/tim 2 000 kr
Överträdelse med 16-20 km/tim 2 400 kr
Överträdelse med 21-25 km/tim 2 800 kr
Överträdelse med 26-30 km/tim 3 200 kr
Överträdelse med 31-35 km/tim 3 600 kr
Överträdelse med 36-40 km/tim 4 000 kr
Överträdelse med mer än 41 km/tim 4 000 kr

Fakta!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
3G släcks

Gjorde min senaste original service hos Volvo &Ari[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]