Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
Hej
Kan svara dig angående GPs en ja det är riktigt , om du trycker på den knapp som skall vara " Nav" andra uppifrån på vänster sida så får du en uppmaning på skärmen om att mata in en kod. Skulle det vara så att din bil har fått en uppdatering så kommer i stället en meny för "Internet karta" upp

Det som är lite smolk i bägaren är att koden och knappen kostar ca 7000 kronor[/quote]

Hej !

OK, då är det klart så långt att man behöver inte stoppa i någon mer hårdvara i bilen, 7000 känns ju lite surt, med tanke på att man köper en Garmin med livstid uppdaterade kartor för mindre än en fjärdedel, men en sådan innebär ju lite arbete för att få ett snyggt montage utan en massa kablar som hänger och dinglar över panelen.

Då är frågan om bilen kommer att visa GPS hastighet eller fortsätta med att visa vad hjulgivarna tycker att det går i, vilket ju då skiljer sig en del.

/Mats[/quote]
Ja så är det ju men det är väldigt bekvämt med fast monterad inga sladdar eller fästen eller upp och nedtagning för att inte locka tjuvar , och så är det ju inte så att Garmins livstid inte är vad vi vanliga dödliga kallar livstid , dom har en mycket underlig definition av "livstid" :D :D
Jag har digitalt instrument och den och "gps en" visar samma hastighet om det är hjulgivare eller gps hastigheten som visas har jag inte kollat
av Matsand
Ja så är det ju men det är väldigt bekvämt med fast monterad inga sladdar eller fästen eller upp och nedtagning för att inte locka tjuvar , och så är det ju inte så att Garmins livstid inte är vad vi vanliga dödliga kallar livstid , dom har en mycket underlig definition av "livstid" :D :D
Jag har digitalt instrument och den och "gps en" visar samma hastighet om det är hjulgivare eller gps hastigheten som visas har jag inte kollat[/quote]

Jag har också den digital instrumenteringen, och har också aktiverat att visa hastighet i informationsdisplayen i mitten på panelen, dessa båda visar samma värde, och det är då inte GPS hastighet, har testat med två olika GPS:er nu, och bilen visar vid verklig fart 100 km/h ungefär 106 km/h, vid verklig fart 50 km/h visar bilen 54-55 km/h, så felet är inte linjärt heller, då hade det ju varit enkelt, bara ta med felvisningen i det man ställer farthållaren på, men nu måste man hålla reda på olika värden för olika hastigheter.
Sen är det ju ytterligare en fördel med GPS hastighet, den är ju inte beroende av vad för hjul som sitter på bilen.

Skall testa vidare och fundera, eventuellt försöka få svar från Volvo också hur det hela fungerar, men dom verkar inte så pigga på att svara på frågor, får väl se om det går att väcka dom den här gången.

/Mats
av Matsand
Hej igen!

En annan fråga om original navigator är hur den kan hantera, och om det finns, POI filer med hastighetskameror och liknande, och om dessa POI:er kan kopplas till larm när man närmar sig med för hög fart t.ex.

/Mats
av Niclas
Du kommer "aldrig" få fram GPS-hastigheten i bilen utan den kommer alltid att visa det som den visar idag alltså några km/h säkerhetsmarginal :-)-)
av Matsand
Niclas skrev:Du kommer "aldrig" få fram GPS-hastigheten i bilen utan den kommer alltid att visa det som den visar idag alltså några km/h säkerhetsmarginal :-)-)
Har förstått att så är fallet, så det blir en Garmin istället, kan montera den rätt smidigt mot vänster stolpe, sen får kabeln gå in bakom panelen i änden på instrumentbrädan och ner till mittkonsolen där det finns "tändlås" manövrerad spänning tillgänglig på ett enkelt sätt.

Synd att Volvo inte kan låta en välja om man vill ha "gammaldags" varierande felvisning, eller modern exakt mätning.

/Mats
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har en garmin också.. Satt den vid mittengallren.. Med en brodit-hållare. Då blir det rätt snyggt ändå.
av Matsand
joel80 skrev:Jag har en garmin också.. Satt den vid mittengallren.. Med en brodit-hållare. Då blir det rätt snyggt ändå.
Är Brodithållaren en aktiv hållare (alltså med laddström i)?

Hur löste du strömförsörjning till den i så fall?, jag vill ju inte ha några kablar utanpå panelen, utan jag kommer att ansluta laddkabeln fast bakom den högra panelen i mittkonsolen (jag har modifierat den delen man sätter i cigguttaget så att den är kabelansluten istället), finns ett kontaktstycke där som strömmen till 12 V uttagen i förvaringsfacket och baksätet går igenom, så då tar jag inte upp något av uttagen, och kan ha locket över uttag/mugghållare stängt när de inte används.

/Mats
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det är en aktiv.. sladden drog jag neråt in bakom.. där jag har lite av en sladdhärva.. Har en 12v-hub där med flera uttag. Jag kan försöka komma ihåg att fota imorrn och lägga upp nån bild. Från förarplats ser det cleant ut.. men börjar man kolla bakom panelen är det lite sladdhärva. :P

Den 12v-hub som sitter där bakom är dragen från uttaget i baksätet... jag ville inte heller behöva ha en sladd upp från mittkonsollen/förvaringsfacket så man kan ha locket stängt ordentligt.
Användarvisningsbild
av leiwi
Matsand skrev:
Niclas skrev:Du kommer "aldrig" få fram GPS-hastigheten i bilen utan den kommer alltid att visa det som den visar idag alltså några km/h säkerhetsmarginal :-)-)
Har förstått att så är fallet, så det blir en Garmin istället, kan montera den rätt smidigt mot vänster stolpe, sen får kabeln gå in bakom panelen i änden på instrumentbrädan och ner till mittkonsolen där det finns "tändlås" manövrerad spänning tillgänglig på ett enkelt sätt.

Synd att Volvo inte kan låta en välja om man vill ha "gammaldags" varierande felvisning, eller modern exakt mätning.

/Mats
Glöm inte att gps en inte heller visar rätt hastighet i alla lägen, gps er mäter förflyttningen " fågelvägen" vilket gör att du måste köra på en helt rak väg för att det skall bli rätt :D
av Matsand
leiwi skrev:
Matsand skrev:

/Mats
Glöm inte att gps en inte heller visar rätt hastighet i alla lägen, gps er mäter förflyttningen " fågelvägen" vilket gör att du måste köra på en helt rak väg för att det skall bli rätt :D
Det får bli nästa test, se hur mycket GPS:en ändrar i värde vid jämförelse rak väg och kurva, har en rätt lång och bra kurva att testa på (någon har påstått att det är Sveriges längsta kurva), den är lite över 1 km lång, finns dessutom några hyggligt långa raksträckor i anslutning till den.

Såhär blev montaget i alla fall: https://www.dropbox.com/sh/pfagszzdene8 ... 0j9Ka?dl=0

/Mats
Senast redigerad av 1 Matsand, redigerad totalt 0 gånger.

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]