Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kas006
Hej!

Har ett dovt irriterande "wowande" ljud från bakvagnen (Tror jag). Låter hela tiden men med snabbare intervall ju fortare man kör, dock ej högre. Inget värre när man svänger och inget oljud eller vibrationer när jag bromsar. Ej motorrelaterat då den låter fin fint i neutral. Någon som har en aning av vad detta kan vara?

/Kas
Användarvisningsbild
av TommyP86
Däck, vanlig grej. Du har säkert "klackar" slitna på insidan av däcken. Kommer av felaktig hjulinställning. Gå ut och känn efter om insidan är omväxlande sliten
av Kas006
Shit vad rätt du hade, kasst av mig att inte kontrollera detta. Nojat över detta sedan jag köpte den för 2 veckor sedan. Frågan är, är däcken bara o kasta eller kommer dom leva ett tag till när jag fixar hjulinställningen? Sitter ju fina nokian hakka black på :(

Bild
Användarvisningsbild
av TommyP86
Dom har gjort sitt. Det är inte värt att åka runt o lyssna på tuggandet.

Gör först en hjulinställning hos volvo, de är de enda som garanterat kan bedöma dina länkarmsbussningar (vilka ofta är kassa), görs intällningen på kassa bussningar är allt ändrat innan du kommit ur verkstaden. Sen nya däck.
av Kas006
Urk.. så kan det va. aning om pris på bussningsbyte på bilia? Kan minnas att det var både jävligt och dyrt på äldre modeller. Får bli både nya däck o fälg också.

Edit. Fram verkar vara okej. Inget konstigt slitage
Användarvisningsbild
av TommyP86
Bussningen kostar ca 1000kr per sida, och sen ca tillkommer jobbet, 1700-isch och en hjulinställning är 995 här.
På nätet kostar de halva priset.

Men kolla de först, kanske inte är nåt fel på dom
av Kas006
Ah, det var ju inte gratis.. Tur att man jobbar på Vovlo AB så man får lite rabatt. Så jag bokar bara 4-hjulsinställning sen lämnar jag in den och väntar på dommen? Eller gör dom inställning ändå och sen säger dom vad som behöver åtgärdas? Hur fungerar det där? Har aldrig behövt lämna in någon bil på verkstad.
av Kimmen90
Kas006 skrev:Ah, det var ju inte gratis..
Gissar på att du får en hjulinställning om du bokar det. Tips är att lämna in den för kontroll sen boka jobben som behövs
av Kas006
Kollade bussningarna på båda sidorna och de ser helt nya ut! Inte en minsta spricka eller nått, och inget som verkar glappt. Jag börjar misstänka att killen som hade den innan haft en kass framvagnsintsällning och nu satt de snedslitna hjulen bak, vilket man brukar göra för att få jämn förslitning.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]