Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
frippe87 skrev:Dessvärre verkar det läcka någonstans, fick fylla på idag. Testade att lufta kopplingen med tryck, det sprutade på bra. Mina fel är kopplingspedalen fastnar vilket gör det omöjligt att få i växlarna tills jag pumpar lite på pedalen, då går det bra igen. Dock verkar det komma oftare nu än för någon dag sedan.

Jag måste fråga:

Var det luft igen, och/eller slut på vätska?
Om det var gott om vätska kvar, och ingen luft i systemet, och pedalen fastnade nere ändå, så låter det oneknigen som kopplingshuvudcylindern.

Har du funnit nån läcka?
av frippe87
Okej, ja är man ändå där och gräver så kan man lika gärna passa på. Behållaren hade sjunkit i nivå, så vi luftade (ingen luft kom) och fyllde på. Efter det så fastnade koppling nere, oftast efter att man haft backen i. Jag har inte sett något läckage, men jag har inte kollat så nog än. Men är det slavcylinder son läcker så borde man väl se det tydligare än huvudcylinder?
av frippe87
Hur svårt skulle ni säga att det är att byta huvudkopplingscylinder? Är det mycket man behöver demontera?

Mvh
av frippe87
Nu tog jag mig ann bilen för att se om jag hittade något läckage. Torrt vid huvudkopplingscylinder. Däremot så droppade det ner på nedre motorfästet, så jag antar att det är slavcylinder som läcker där?
Användarvisningsbild
av Vojje
Du kan inte anta ngt eftersom kostnaden för ett slavcylinderbyte är 12-15000:- hos Volvo (inkl. lameller och tryckplatta)
Hitta läckan.
av frippe87
Vad skulle kunna läcka mer? Jag har en tid på volvo på onsdag, så dom får väl kika på det här, så får vi hoppas att någon slang eller dylikt som orsaker läckaget.
av v70t4y2000
Om du tar bort luftburken så kan du se mastercylindern som sitter kopplad mot kopplingspedalen genom torpedväggen.
Från mastercylindern går "oljetrycket" sedan vidare till en adapter utanpå lådan..som sedan är kopplad inne i lådan till slavcylinder som trycker in själva kopplingen.

Kolla mastercylindern och adaptern för läckage.

Om du inte ser något läckage där så finns det inte så mycket annat än slavcylinder inne i lådan.

Om det är olja på undre motorfästen så borde det komma från ventilationshålet som sitter precis ovanför på lådan.
Om det nu inte rinner från utsidan av lådan men det lär du se.

Mastercylinder är lätt att byta..."värre" med slavcylindern inne i lådan.
av frippe87
Enligt verkstadskillen så kostade kopplingen mellan 7-8000. Vad jag har förstått så är LUK orginal i många bilar.

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]