Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av affo
W.A.P.E. skrev:
hollan skrev:Inga av dom du har länkat har den nya d4 (vea)
Alla awd har den gammla 5cyl motorn
Vea kom på sena 2014 d4 och bara i framhjulsdrift
AFFO - du läste detta va?

Jag gjorde lite snabb efterforskning på det.
Det jag söker är en D4 181hk och inte 163hk. Sen kanske jag uttryckte mig fel gällande ny/gammal
av affo
PeMa skrev:På min "måste lista" ligger keyless, driver support, skinn, premium sound + sub, pdc även fram samt drag. "Nice to have"-listan är betydligt längre... Solluckan fick man ju med på köpet men den känns rätt onödig när man har ac, dessutom tycker jag att den höjer ljudnivån i bilen...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så tycker du jag ska vänta på något annat eller slå till på någon av dem jag länkade.

Valet mellan V70 och XC70 är ju fortfarande en gåta
Användarvisningsbild
av MartinS
affo skrev:
W.A.P.E. skrev:
hollan skrev:Inga av dom du har länkat har den nya d4 (vea)
Alla awd har den gammla 5cyl motorn
Vea kom på sena 2014 d4 och bara i framhjulsdrift
AFFO - du läste detta va?

Jag gjorde lite snabb efterforskning på det.
Det jag söker är en D4 181hk och inte 163hk. Sen kanske jag uttryckte mig fel gällande ny/gammal
Bara så du vet finns både nya 4-cyl D4 med 181hk och den gamla 5-cyl D4 med 181hk. Alla D4 AWD är den gamla femman, och alla D4 FWD från 2014 är den nya 4-cylmaskinen.
av affo
Bara så du vet finns både nya 4-cyl D4 med 181hk och den gamla 5-cyl D4 med 181hk. Alla D4 AWD är den gamla femman, och alla D4 FWD från 2014 är den nya 4-cylmaskinen.[/quote]

Vilken av dessa motorer hade du rekommenderat? Kontra att man förlorar AWD
av andersuw
MartinS skrev:Bara så du vet finns både nya 4-cyl D4 med 181hk och den gamla 5-cyl D4 med 181hk. Alla D4 AWD är den gamla femman, och alla D4 FWD från 2014 är den nya 4-cylmaskinen.
D4 FWD fick VEA-motor först en bit in på modellåret 2014. Tidiga MY -14 har fortfarande den gamla femcylindriga motorn.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om man ska ha en XC70 eller V70 ser jag enbart som en fråga om ifall man behöver framkomligheten eller ej. Men jag vet att det finns en del som tycker att den ena modellen är snyggare eller tuffare än den andra. Det finns också de som gillar att sitta lite högre, eller lägre. Samt att det finns de som gillar att ha lite mjukare fjädring, eller styvare.

Så om man inte köper bil för att man vill ha bästa framkomlighet i en personbil, som jag själv gjorde, då är det en fråga mest om tycke och smak. Det enda som för övrigt är någorlunda säkert är att XC70 är dyrare som begagnade. Många vill ha dem.

Hur man sen ser till nödvändigheten av olika tillbehör är också extremt individuellt. Jag personligen uppskattar till exempel mycket kombinationen av backkamera och Hill Descent Control när jag ska backa till ett släp. Kameran gör att jag ser var jag är och HDC gör det lättare att findosera gaspådraget. Men sen finns det de som inte tycker sig ha någon nytta alls av de finesserna.
av dissonans
Niclas skrev:
affo skrev:Nu kom denna bil in.
Den verkar ha allt.
Lite över budget men kanske värt den investering sett till andra hands värde m.m?

https://www.blocket.se/halland/Volvo_XC ... ?ca=14&w=3
Den där har allt man behöver, misstänker att den försvinner snabbt :D
Jag tycker definitivt det är värt 20kkr extra för att få den bil man verkligen vill ha
299k för en bil där man bara har några hundra mil kvar på maskinskadeförsäkringen? Du får ju en sprillans ny V70 D4 Classic Momentum för 329.. Visst, mindre utrustning och så, men den är ju definitivt billigare att äga.
av andersuw
Flera försäkringsbolag (exempelvis Volvia) har maskinskadeförsäkring upp till 15000 mil. Och priset är 289 k, inte 299. Därmed inte sagt att jag tycker den fråga du reser är obefogad. ;-)

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]