Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Torbjörn: Det är knappast pga att hastighetsmätarna visar 3-5km fel man blir stoppad för fortkörning, det var nog årets ursäkt.

Och vem sitter för den delen och stirrar på hastighetsmätaren jag kör efter trafikrytm och dagsform på gasfoten :-))

jodå har betalat några 5tusenlappar genom åren i böter men inet berodde det på att hastighetsmätaren visade fel iaf.
joel80 skrev:Du ställer fel frågor isåfall..
Ska man ha en hastighetsmätare som visar "så korrekt hastighet som möjligt" enligt dig så betyder det att den ibland kommer visa för lite.
Det vill folk absolut inte ha.. då kan dom råka köra för fort utan att veta om det och det kan bli dyrt.
Hur mycket fel tror du att hastighetsmätarna visar?
Polisen rapporterar bilister som kör 6 kilometer över lagstadgad hastighet.
joel80 skrev:Folk vill ha en sån liten marginal som möjligt, men ändå vara säkra på att mätaren aldrig visar för lite. Det är bara du som argumenterar för en mätare där man inte vet om den visar för lite eller för mycket, och du är med stor sannolikhet väldigt ensam om den ståndpunkten. Ingen här håller med dig om det, och jag ser det orimligt att du har väldigt många följare bland "folket" på en sån funktion.
Hur vet du att ingen här håller med mig? Inte alla som följer tråden hoppar in i debatten.
Derank skrev:Torbjörn: Det är knappast pga att hastighetsmätarna visar 3-5km fel man blir stoppad för fortkörning, det var nog årets ursäkt.
Någon sådan ursäkt har inte framförts.
Derank skrev:jodå har betalat några 5tusenlappar genom åren i böter men inet berodde det på att hastighetsmätaren visade fel iaf.
My point exactly!
torbjorn_75 skrev:
Derank skrev:jodå har betalat några 5tusenlappar genom åren i böter men inet berodde det på att hastighetsmätaren visade fel iaf.
My point exactly!
Jag har också betalat några tusenlappar genom åren i böter för hastighetsöverträdelse. Det berodde i mitt fall heller inte på att hastighetsmätaren visade fel. Utan det berodde enbart på att hastighetsgränsen var för låg. Men genom åren har jag betalat mer för spolarvätska än vad jag betalat i böter för hastighetsöverträdelse. Utslaget per mil genom åren är mina böter för hastighetsöverträdelse försumbara. Det som inte är försumbart är det mänskliga lidande trafiken orsakat då man försummat att förebygga, övervaka och beivra andra beteenden än hastighetsöverträdelse.
torbjorn_75 skrev:Jag är inte ensam, tvärtom. De flesta bilister vill ha en hastighetsmätare som visar en så korrekt hastighet som möjligt. Det är nog snarare du och dina kompisar här som är lite ensamma.
De regler vi har här i Sverige är vi inte ensamma om. Samma sak gäller i andra länder. Och så var fallet långt innan vi hade några helbilsgodkännanden inom EU som krävde någon samordning. Alltså måste många länder oberoende av varandra ha kommit fram till att den ordning vi har var en bra sådan.

Jag har heller inte någon gång sett någon på allvar driva den linje du driver i någon debatt, vare sig privat eller offentlig och vare sig här i Sverige eller utomlands (det finns flera utländska bilforum som jag ibland besöker). Ingen motororganisation har såvitt jag vet heller drivit frågan om en ändring i den riktning du önskar.

Så jo, du är nog rätt ensam om din ståndpunkt även om det förstås kan finnas någon enstaka person som håller med dig. I många fall är det irrelevant för vem som har rätt vad andra tycker. Minoriteten kan ha rätt och majoriteten fel. Fast i just det här fallet är det i hög grad relevant eftersom ditt främsta argument är att majoriteten vill ha det på det sätt du förespråkar, vilket det mot bakgrund av det ovan sagda finns starka skäl att betvivla.
Eftersom det är lagligt att köra för långsamt, och olagligt att köra för fort så är jag helt nöjd med hastighetsmätarna på mina bilar som visar ett par kilometer över den GPS-mätta hastigheten.

Det är omöjligt att göra en hastighetsmätare som är helt exakt om den baserar hastighetsangivelsen på hur snabbt hjulen snurrar. Däcken slits, och även samma däckdimension från olika tillverkare kan ha små skillnader i diameter. Även lufttryck kan ha inverkan på vad hastighetsmätaren visar.

För mig är det då självklart att den normalt visar lite högre hastighet än vad du verkligen kör -- för att aldrig "lura" föraren att köra för fort.

Jag har svårt att tro att majoriteten av bilisterna skulle vilja ha hastighetsmätaren på något annat sätt, givet de begränsningar som finns. Alternativa sätt att mäta hastigheten med GPS, radar eller andra sensorer än hjulen har också sina begränsningar. Men det är bara min tro, ingenting jag har fakta kring.
andersuw skrev:De regler vi har här i Sverige är vi inte ensamma om. Samma sak gäller i andra länder. Och så var fallet långt innan vi hade några helbilsgodkännanden inom EU som krävde någon samordning. Alltså måste många länder oberoende av varandra ha kommit fram till att den ordning vi har var en bra sådan.
Det sågs nog som en fördel att ha gemensamma regler redan innan EU. Vi bytte till exempel till högertrafik 1967, även om majoriteten inte tyckte att det var en bra ordning.
andersuw skrev:Jag har heller inte någon gång sett någon på allvar driva den linje du driver i någon debatt, vare sig privat eller offentlig och vare sig här i Sverige eller utomlands (det finns flera utländska bilforum som jag ibland besöker). Ingen motororganisation har såvitt jag vet heller drivit frågan om en ändring i den riktning du önskar.
Har du sett någon driva linjen att mätare ska visa fel på något annat område än bilars hastighetsmätare?
andersuw skrev:Så jo, du är nog rätt ensam om din ståndpunkt även om det förstås kan finnas någon enstaka person som håller med dig. I många fall är det irrelevant för vem som har rätt vad andra tycker. Minoriteten kan ha rätt och majoriteten fel. Fast i just det här fallet är det i hög grad relevant eftersom ditt främsta argument är att majoriteten vill ha det på det sätt du förespråkar, vilket det mot bakgrund av det ovan sagda finns starka skäl att betvivla.
Det är väl inget argument hur majoriteten vill ha det. Jag har i alla fall aldrig rattat in mina åsikter utefter hur majoriteten vill ha någonting, och det tycker jag inte att någon annan ska göra heller.
torbjorn_75 skrev:Det sågs nog som en fördel att ha gemensamma regler redan innan EU. Vi bytte till exempel till högertrafik 1967, även om majoriteten inte tyckte att det var en bra ordning.
Och vissa gjorde det inte och har ännu inte gjort det.
torbjorn_75 skrev:Har du sett någon driva linjen att mätare ska visa fel på något annat område än bilars hastighetsmätare?
Trots att vi andra gjort vårt bästa för att förklara hur det ligger till har du uppenbarligen ännu inte förstått att ingen driver den linjen när det gäller hastighetsmätare heller. Vad frågan gäller är hur den ofrånkomliga felvisningen skall hanteras.
torbjorn_75 skrev:Det är väl inget argument hur majoriteten vill ha det. Jag har i alla fall aldrig rattat in mina åsikter utefter hur majoriteten vill ha någonting, och det tycker jag inte att någon annan ska göra heller.
Om du inte tycker det är något argument hur majoriteten vill ha det, varför är då ditt främsta (men sakligt felaktiga) argument att majoriteten vill ha det på det sätt du förespråkar?
andersuw skrev:Och vissa gjorde det inte och har ännu inte gjort det.
De flesta länder har högertrafik, förutom Indien, Storbritannien, Thailand och några till.
andersuw skrev:Trots att vi andra gjort vårt bästa för att förklara hur det ligger till har du uppenbarligen ännu inte förstått att ingen driver den linjen när det gäller hastighetsmätare heller. Vad frågan gäller är hur den ofrånkomliga felvisningen skall hanteras.
Det är nog du som låtsas att du inte förstår vad jag menar. Har du sett någon driva den linje du förespråkar på något annat område än bilars hastighetsmätare?
andersuw skrev:Om du inte tycker det är något argument hur majoriteten vill ha det, varför är då ditt främsta (men sakligt felaktiga) argument att majoriteten vill ha det på det sätt du förespråkar?
Jag har bara konstaterat sakförhållandet, det betyder inte att det är något argument. Man måste väl kunna föra en diskussion om sakförhållanden utan att allt som skrivs tolkas som argument hela tiden.
torbjorn_75 skrev:De flesta länder har högertrafik, förutom Indien, Storbritannien, Thailand och några till.
Du glömmer bort att frågan gäller hur många som ändrat sig, inte hur många som har det ena eller andra systemet.
andersuw skrev:Det är nog du som låtsas att du inte förstår vad jag menar. Har du sett någon driva den linje du förespråkar på något annat område än bilars hastighetsmätare?
Det är irrelevant så det är inte meningsfullt att öda tid åt den saken. Vad som är relevant är vilka premisser som gäller i det specifika fall vi här diskuterar.
andersuw skrev:Jag har bara konstaterat sakförhållandet, det betyder inte att det är något argument. Man måste väl kunna föra en diskussion om sakförhållanden utan att allt som skrivs tolkas som argument hela tiden.
Om det du påstått om vad andra tycker inte skall uppfattas som ett argument kan man konstatera att du saknar argument. Och att anföra sakförhållanden som inte tjänar som argument för den ena eller andra ståndpunkten i en diskussion är att uppta tid i onödan med irrelevanta ting.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]