Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Schmoyoho skrev:1) Inte toppar väl seriösa ÅF med köldmedel, eller är de så fula?

2) Garanterat är väl en överdrift men risken finns förstås. Eftersom problemet är att bussningarnas fästen rostar och följaktligen separerar från gummit beror det mycket på var bilen har gått. 18-20000 mil var vanligare enligt den verkstaden som bytte bussningarna på min bil vid 9000 mil och som tyckte det var väldigt tidigt.

4) Har aldrig hört talas om det, är det något stort problem, alltså stort till utbredningen sett? jag
Köldmedium. Finns inte många ÅF som vill ge dig garanti på AC-systemet. Vad står det i deklarationen? Ej provtryckt. Varför? Vi har inte utrustning för att provtrycka systemet, heter det. Jag vill inte påstå att alla toppar, men det skadar inte att vara uppmärksam. Sedan är det ju svårt att kolla huruvida AC:n är tät.

Bussningar. Det brukar börja med ett svagt kvittrande ljud under färd eller gnekande ljud om du gungar bilen. Klart det går att köra men försämringen kommer smygande så du vänjer dig vid den utan att notera det. En annan indikation brukar vara att du hela tiden måste småkorrigera vid kurvtagning.

Membranet. Nej, det är inget stort problem, men det är inte heller ovanligt. De flesta tror det är någon rem som slirar när de lämnar in den. Sedan får de veta att felet fanns i vevhusvetilationen, och så är det bra med det. Anledningen sägs vara longlifeoljor (inte oljan i sig men de långa bytesintervallerna).
av andersuw
En god idé kan vara att låta Bilprovningen göra en så kallad bildiagnos före köp. Har själv rutinmässigt använt mig av den möjligheten när jag köpt bilar med några år och mil på nacken fast då med hjälp av Motormännen eller ADAC snarare än Bilprovningen. Tyvärr har M lagt ner sina teststationer så vad jag vet är den främst Bilprovningen som sysslar med detta. Det kostar förstås en slant så det är meningsfullt först när man hittat en bil som man är beredd att slå till på förutsatt att den klarar testet som förväntat. Testet funkar alltså som ett slags säkerhetsbälte. ;-)

Sedan är det förstås också en god idé att man får garanti på bilen under så pass lång tid att man i de flesta fall hinner upptäcka eventuella "dolda" fel, t.ex. på ACn. Sex månader borde man väl kunna få även på en så här pass gammal bil.

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]