Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Fast datorn kopplar upp till dicen felfritt och den kör kommunikationstestet felfritt, alltså är det inget fel på USB-kabeln.
Däremot så får inte dicen kontakt med bilarna eftersom "Vehicle interface status" alltid är släckt.
av volvo244gle
Kvalitén på dessa DiCE-kopior är dessvärre inte den bästa. Jag är inne på 2:a efter att den första buggade ur. (röd diod på Firmware och "checksum error!" när jag försöker uppdatera FW)

Något kan ha hänt internt. Någon komponent som lossnat eller har en dålig lödning, kabelbrott... Har du tillgång till en multimeter så kan du alltid prova mäta kontinuitet på de olika ledarna.
av andersuw
Det kanske beror på vilken pirat-DiCE det är fråga om. Den jag har skall vid behov kunna uppgraderas med Volvos egen firmware och jag har inte sett några varningssignaler om att det skulle vara vanskligt. Nu lär ju i och för sig detta inte vara aktuellt för min del eftersom den firmware jag nu har funkar med den sista stand-alone-versionen av VIDA (2014D). Eftersom jag inte kan uppgradera VIDA lär jag ju inte behöva uppgradera DiCEns firmware heller. :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
Eftersom den ursprungliga virtuella maskinen ligger som backup på NAS:en så drog jag ner den på nytt, dvs så som det kom på skiva med DiCE:n, men icke sa nicke, det fungerande ändå inte.

Så det fick bli en ny DiCE.........1700 kr fattigare...... :evil:
Anledningen var att det är ganska akut med att läsa en bil, helst i förrgår redan.
av Jonas_latt
1700? Måste varit i Sverige. Nätet kostar de inte alls så möe.
Nu har jag inte läst allt. Men min dator hittade min dice. Och något test stod vida ok. Och någon visade not ok.
Körde igenom ett program på skivan som heter äldre drivrutiner eller något liknande. Sen funkade allt.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Jonas_latt skrev:1700? Måste varit i Sverige. Nätet kostar de inte alls så möe.
Nu har jag inte läst allt. Men min dator hittade min dice. Och något test stod vida ok. Och någon visade not ok.
Körde igenom ett program på skivan som heter äldre drivrutiner eller något liknande. Sen funkade allt.
Från ett grannland = snabb leverans
Med Vida 2014D = uppdaterad så jag kan läsa senaste modellerna, typ.
Multicolor = bättre variant
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]