Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Kör med vanliga belägg de räcker alldeles utmärkt. om du bara vill stoppa bilen. Volvo vet vad som behövs i det ämnet bättre än de flesta andra.
Har efter ett långt liv och alldeles för många mil i brutal körning aldrig någonsin losat på taskiga bromsar i en Volvo.
Men skall man vara ball o säga "jag kör medXXX" så fine...
Användarvisningsbild
av White
Åtminstone Volvos belägg till 7/940 håller tyvärr inte måttet längre. Det finns en anledning till varför man i Volvo Original Cup fick
släppa beläggen fria i stället för att vara bunden till Volvo. Det står tom i reglementet att Volvos belägg är av tveksam kvalitet.

Är själv Volvofreak och köper helst originaldelar, men just bromsbeläggen är jag INTE nöjd med Volvos tyvärr.
Användarvisningsbild
av RWD
Perra83 skrev:Vanliga skivor fungerar utmärkt med EBC belägg.

Om någon är sugen på EBC greenstuff så har jag en NY uppsättning ligger i garaget. Passar S/V60 -13 front med 300mm skivor. Passar såklart fler modeller säkert V70.

Volvoskivor och greenstuff bak blev väldigt bra. Sotar mindre mot original och skivorna blir inte blåsvarta efter några hårda inbromsningar.

Hej, jag har PM:at dig ang. beläggen
Användarvisningsbild
av ER
Bara för att Volvo har olika nummer på beläggen så betyder det inte att det inte är exakt samma produkt fast med olika nummer just för att förvilla kunderna och själva få sälja produkten som skall ersätta den förbrukade.
Brembo anger att 316 beläggen är exakt samma som 336 liksom övriga jag kollat på då jag shoppat runt efter skivor+belägg.
Tom. oken är dom samma även om dom kan se lite olika ut kosmetiskt på 316 och 336, bara okhållarna som diffar i längd för att passa skivorna.
Jag litar noll på Volvo när dom säger att det är olika då dom bara tittar blint på artnr. inte fakta som tex andra aktörer som tillverkar dessa åt Volvo och lägger samma produkt i olika lådor baserat på storlek på skivan.
av Schmoyoho
Verkar vara samma. Det finns två bromsbeläggssatser till varje skivstorlek, en som heter (EU) och en som heter EXC (EU). Testade göra sökningar på artikelnummerna till resp. EU-märkt klossats och fick då bara träffar på samma hjulstorlek. När jag däremot sökte på EXC EU fick jag upp en träff både på 16,5" och 17,5" (edit: 316 och 336 mm respektive?). 16"-klossarna verkar vara unika för just 16" dock.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:Kör med vanliga belägg de räcker alldeles utmärkt. om du bara vill stoppa bilen. Volvo vet vad som behövs i det ämnet bättre än de flesta andra.
Volvos original verkar ju vara bara skräp. Jag är en försiktig familjekörare, ändå har Volvos 100% orignaldelar och skivor slagit sig så ratten nästan slits ur händerna när man bromsar. Detta hände redan vid 5000 mil och bilen bara 2,5 år gammal. Bilen endast servad och bytt däck på hos Volvo. Ändå.. Ingen goodwill där inte.....

Biltema skivor kan inte vara sämre än det... eller ?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Apropå bromsbelägg, jag lyckas inte hitta EBC Redstuff till mina 316 mm-bromsar.
Någon som kan tipsa?

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]