Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
volvofantast skrev:Virvelspjället är ju bytt och det är vanligt at dom går sönder,tröttnade du på v70 in?
Jag va inte nöjd med något på den.

Förbrukningen va i det långa loppet horribel. Blandad körning runt 1,2. Och med tanke på att vi kör runt 2500 - 3000 mil/ år är jag inte sugen på att hinka i den bensin varje vecka.
Vi har haft en XC70 innan och vet hur skönt det är att ha en hög bil när vi tar i och ur barn flera gånger om dagen.
Och sist men inte minst, vår förhoppning är att en bra omhändertagen D5a ska hålla länge och tjäna oss väl.

Är det någon som kan förklara vad detta virvelspjället gör. Jag sökte och fick bara fram att den gör något med bränslet men vad är hans uppgift?
Säljaren va väldigt noga med att poängtare att den inte är "fuskreparerad" som man tydligen kunde göra utan hela enheten med allt som det innebär är bytt, 8841 :- i internkostnader.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av dissonans
Kort sagt ger ett fungerade virvelspjäll dig lägre dieselförbrukning och mindre sotbildning (effektivare förbränning). Klassiskt fel på de motorerna. Har bilen gått länge med kasst virvelspjäll kan det vara värt att kolla upp hur partikelfiltret mår.

1.2 liter per mil på en manuell V70N 2.5T låter helt horribelt högt. Jag pendlade fyra mil om dagen (taskig körprofil med stadskörning, lite motorväg och sen stadskörning igen) i min V70 T5 på drygt 0.9. Inte ska fyrhjulsdriften kosta 2.5 dl per mil?
av dissonans
Nej jag är tämligen säker på att hans V70 är manuell - annars hade jag inte oppponerat mig =) Alexas gillar nämligen inte automatlådor.
av Alexas
Dissonans, helt rätt! :D Inga automatlådor här inte.

Den nya bilen är hämtad nu!
Jag läste av den med VIDA innan köpet och hittade felkod för "Glödstift felaktig signal" på två stift.

Detta noterades för säljaren innan köpet och tid på verkstad bokades direkt.

Annars va det inget :)

Mycket nöjd med bytet hittils!

Bild

5,9 blandad körning efter 80 km.
Liiiite skillnad mot min 2,5t :D

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexas
volvofantast skrev:Bilder på den nya bilen :D
Request accepted :D

Bilen är 1 år och 3000 mil äldre än min V70 jag bytte in men ska jag vara helt ärlig så känns XC70n som att den har åldrats mycket bättre än V70n jag hade.

Bild
Bild
Bild
------------------------------------------------------
Väldigt fint servad också!
Bild
Bild

Invändigt är det inget märkvärdigt. Det är en momentum med teknikpaket så utrustningen är nästan identisk med min V70 classic momentum.
av Alexas
Fråga nr 1 efter köpet:

Jag upplever att motorn tickar lite. Det kvittar om den är kall eller varm. Tickandet ökar med varvtalet.

Det är inte superhögt men man hör att det tickar om man står utanför bilen.

https://vimeo.com/169162691

Inte en jättebra video men lyssnar man noga Hör man tickandet. Kanske till och med är normalt för dessa d5or?
av Ceska
För mig låter det som en eller flera insprutare. Man ska kontrollera returflöde på dem för att säkerställa att dem fungerar bra.
av Alexas
Ceska skrev:För mig låter det som en eller flera insprutare. Man ska kontrollera returflöde på dem för att säkerställa att dem fungerar bra.
Jag tycker också att det låter så. En eller flera insprutare. Bilen larmade för låg signal på två gödstift enligt VIDA så den ska in på felsökning/åtgärd för det den 14 juni. Bilen är köpt från Volvohandlare och glödstifts-problemet ska åtgärdas av dem så jag ber de lyssna/kolla på detta samtidigt. Troligtvis ingen direkt fara men lika bra att de får kolla på det när den endå är hos dem.

Annars är jag fruktansvärt nöjd med köpet! (bytet).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]