NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har sett några trådar om detta förr (exempelvis http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=85526), men tänkte att det kanske finns nyare rön och kunskaper.

Min V50 1,6D från 2011 har gått 16000 mil och jag har ganska nyligen bytt partikelfilter (ja, ca 3000 mil för sent pga dum i huvet). Efter bytet har jag märkt en markant ökning av förbrukningen, från ca 0,4 till ca 0,65 liter per mil vid långsam landsvägskörning. Kollar man på "nuvarande förbrukning" går den mycket högre än normalt vid gaspådrag. Alldeles nyss besiktad och i anslutning till det fått alla felkoder nollade på verkstad. En av felkoderna var då "dålig effektivitet i partikelfiltret" eller nåt sånt, så verkstan hade gjort något fel när de bytte. Förhoppningsvis korrigerade de felet...

Kollade nu på felkoderna med nån app och det enda som dök upp var P1402.

Idéer på detta? Är det något med den aktuella felkoden? Har någonting annat skadats av att jag nonchalerade partikelfilterbytet?
Hej o välkommen till forumet :)

Har för mig att någon räknare som hör till partikelfiltret ska nollas när det byts, är det gjort? Annars kan bilen tro att filtret inte är bytt.

/Kalle
Ska kolla EGR! En annan grej som har slutat funka tvärt (dock oklart om det också hänt nu eftersom det är först nu den har behövts) är AC:n. Ingen som helst effekt, men inte heller några felmeddelanden.
Felkoden förknippad med EGR. Jag gissar att bilen tycker att det är för lågt flöde via EGR-återföringen (bilen räknar ut detta genom att kombinera MAF-sensorn och MAP-sensorn).

Sedan är det inte säkert att bilen verkligen drar så mycket soppa som färddatorn tror. Den kan bli lurad av att MAF-sensorn visar högre värden än förväntat. Har själv upplevt detta när jag tillfälligt monterat en blockeringsplatta på min EGR (all förbränningsluft togs via inloppet/MAF-sensorn istället), färddatorn trodde då att motorn drog jättemycket bränsle.

EGR:en kan återcykla upp till 50% (och strax däröver) av avgaserna vid vissa driftfall (har kollat med OBD-data och beräknat förväntat MAF-flöde själv via MAP-sensorn och en skattad volymetrisk verkningsgrad. Dvs vid ett laddtryck på 1bar (0 bar övertryck) så förväntar sig datorn att en cylinder drar in 400cm3 (1.6 liter delat på 4 cylindrar) gånger V.E. som för 2.0D/1.6D är in området runt 90%. Alltså 400 * 0.9 = 360cm3. Via MAF så ser den sedan att flödet där är ex. 250cm3/slag, vilket då innebär att EGR-flödet är 360-250=110cm3. Om bilen trots att den har öppnat EGR-ventilen inte får ner flödet på MAF så gissar jag att den sätter den felkod som du har.

Har mycket svårt att tänka mig att något har blivit skadat av det fördröjda filter-bytet. Kanske har du aningens lägre tryck före avgasturbon (pga. minskade tryckförluster över partikelfiltret) vilket gör att EGR-återflödet också har minskat lite?? Att EGR inte funkar gör bilen släpper ut mer NOx än vad den skall och att avgaserna blir lite varmare.

Som sagt kolla upp att EGR funkar som det skall så löser det sig tror jag.
Stort tack för omfattande svar! Ska försöka utröna huruvida jag själv klarar av att rengöra EGR. Hittade en guide men tyvärr hade ju bilderna slutat fungera: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=84872
Någon nämner där ökad förbrukning EFTER rengöring av EGR? Låter ju konstigt. Vad jag förstår borde en tilltäppt EGR som aldrig släpper in avgaser i motorn vara det bästa för förbrukningen, men det sämsta för utsläppen?

Har kontrollmätt förbrukningen och den är tyvärr snarare 0,05 liter/mil högre än vad färddatorn tror.
Gör som han i tråden i ditt första inlägg, åk in till verkstad och be de köra adaptering. Läs hans sista inlägg.

Jag själv fick min EGR utbytt gratis eftersom den ursprungliga hade för svag reglermotor. Efter utbytet sjönk min snittförbrukning med drygt 0.04l/mil och har legat stabilt på det värdet i månag år nu. Meken körde en adaptering efter utbytet. Visserligen 2.0D (tror det är olika EGR ventiler på 1.6d och 2.0d), men pekar som sagt på att en bra optimerad EGR påverkar förbrukningen.

OT: Grannen kom gåendes förbi häromdagen och svor, hade fått kopplingsras på sin D2 Classic -12 @ 6200 mil, jag sa att det verkar vara många som fått det . Nu väntar han på besked om Volvo tar nåt goodwill.
Japp ser ju rimligt ut! Med tanke på min bils miltal och annat kan jag ju föreställa mig att det ser ut som i rengöringstrådarna i mina rör också. Frågan är om rengöring av EGR är mer värd att göra själv, om nu verkstaden bara byter ut delen och det kostar 4000+... Om det nu är igensatt så att saker och ting kärvar exempelvis, eller om stora mängder smuts blåses in i motorn. Sedan vore väl adapteringen värd att göra i vilket fall!
Buhu, verkstan (ej märkes) höll inte med om att bilen drog mycket så de ville inte göra något annat än att släcka felkoderna och vänta. Om felkoderna kommer tillbaka kan de tänka sig att göra något. Själv har jag inte vågat mig på någon rengöring av EGR, såg fasligt pilligt ut med speciella slangklämmor osv.

Vad färddatorn säger är att snittförbrukningen är ca 0,1-0,2 högre än normalt. Men under "nuvarande förbrukning" har den aldrig tidigare visat en högre siffra än 1,5 liter/mil om man gasar på för fullt. Nu säger den istället ofta 2-5 liter per mil när man gasar på lite. Åker man landsväg ramlar däremot förbrukningen ner på en rimlig nivå.
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]