Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

torbjorn_75 skrev:Inget dumt alls, jag förutsätter naturligtvis att folk förstår att en mätare kan visa för lite,
Det kanske man kan förutsätta. Vad man däremot inte kan förutsätta är att alla vet att deras egen mätare där och då visar för lite eller att de kör som om det ständigt fanns en risk för att den visar för lite.
torbjorn_75 skrev:att polisen ger rabatt på sin mätning innan de börjar ta betalt osv.
Det gör de inte. Däremot begriper även polisen att deras mätutrustning har en felmarginal.
andersuw skrev:
torbjorn_75 skrev:att polisen ger rabatt på sin mätning innan de börjar ta betalt osv.
Det gör de inte. Däremot begriper även polisen att deras mätutrustning har en felmarginal.
Därav rabatten kan man väl säga. Det är ju inte för skojs skull. Hade polisen kunnat mäta helt exakt så hade de gjort det. Jag tror t.o.m att laserpistolerna (eller om det var pilotmjukvaran eller vad den heter som de använder i bilarna när de mäter s/t vid efterföljanden) behöver kalibreras med jämna mellanrum.

torbjorn_75: Hade förstås varit optimalt om mätarna varit exakt men var ska gränsen för fortkörning dras då? Idag kan du ju inte direkt protestera om du blir klockad till att ha kört för fort eftersom din mätare inte får visa för lite. Om mätarna ska vara mer exakta (med en egentligen marginell förtjänst) så vinner du inte mycket mer än principsaken, men förlorar på att det blir svårare att avgöra fortkörning. Ska polisen stå och börja beräkna däckens omkrets och motbevisa förare som hävdar att mätaren minsann inte ens visade 89? Den biten har de ju gratis idag, om du som förare inte monterat alldeles för stora däck (vilket jag har, tror min mätare visar 0,5 km/h för mycket eller för lite mot gps, minns inte).
andersuw skrev:Du motsäger dig själv. Det du här säger, att vi i dagsläget inte har någon hastighetsmätare som alltid visar helt rätt, är just skälet till att vi har de regler vi har och att vi inte bör göra som du föreslår.
Jag säger inte emot mig själv. Jag konstaterar bara att de flesta bilister vill ha en hastighetsmätare som visar ett så korrekt värde som möjligt, och det vill jag också. Regler är till för att ändras.
andersuw skrev:Som tidigare påpekats är det bästa alternativet att ha en mätare som alltid visar helt rätt. Men eftersom även du nu har förstått att det alternativet inte finns i verkligheten är det av skäl vi andra redan påpekat bättre att mätaren alltid visar något för mycket än att den i vissa fall visar för lite.
Nej, det bästa alternativet är att mätaren visar ett så korrekt värde som möjligt. Då får man ofta ett värde som ligger nära det rätta, och sällan ett värde som har en stor avvikelse.
andersuw skrev:Som jag redan påpekat har det mig veterligen aldrig hänt på någon plats på jorden att alla partier hamnat under spärren. Skulle det ändå hända är en bättre lösning den som redan finns: Att utlysa nyval varvid vi självfallet skulle se exempel på partisammanslagningar och/eller valsamverkan för att se till att man kommer över spärren nästa gång. I detta fall, precis som i det rörande hastighetsmätaren, gäller det helt enkelt bara att tänka mer än ett steg framåt.
Hur ska man kunna utlysa nyval om det är tomt i riksdagen har du tänkt? Och varför skulle det vara en bättre lösning?

Senast det var tal om nyval gjordes allt för att undvika det, vilket också lyckades. Man vill inte ha nyval när man precis har haft ett val, det säger sig själv. Nyval är till för om det skär sig mitt i en mandatperiod.

Det är mycket smartare att undvika att hamna i läget helt tom riksdag från början, med en flexibel småpartispärr istället.
andersuw skrev:Det kanske man kan förutsätta. Vad man däremot inte kan förutsätta är att alla vet att deras egen mätare där och då visar för lite eller att de kör som om det ständigt fanns en risk för att den visar för lite.
Självklart, det ligger på förarens ansvar att ta reda på vad som gäller och hur man bör köra för att undvika böter. En del struntar i det, och då får de också ta konsekvenserna av det.
andersuw skrev:Det gör de inte. Däremot begriper även polisen att deras mätutrustning har en felmarginal.
Polisen ger rabatt, de rapporterar bara bilister som kör 6 kilometer över lagstadgad hastighet. Mätutrustningen har en felmarginal på 3 km/h vilket också dras av, så där har du två rabatter. Bilens hastighetsmätare visar 3-4 km/h för mycket, så där har du en tredje marginal.

(Hur mycket rabatter och marginaler behöver ni egentligen?)
Schmoyoho skrev:Därav rabatten kan man väl säga. Det är ju inte för skojs skull. Hade polisen kunnat mäta helt exakt så hade de gjort det. Jag tror t.o.m att laserpistolerna (eller om det var pilotmjukvaran eller vad den heter som de använder i bilarna när de mäter s/t vid efterföljanden) behöver kalibreras med jämna mellanrum.
Laserpistolerna kalibreras en gång per år.
Schmoyoho skrev:torbjorn_75: Hade förstås varit optimalt om mätarna varit exakt men var ska gränsen för fortkörning dras då? Idag kan du ju inte direkt protestera om du blir klockad till att ha kört för fort eftersom din mätare inte får visa för lite. Om mätarna ska vara mer exakta (med en egentligen marginell förtjänst) så vinner du inte mycket mer än principsaken, men förlorar på att det blir svårare att avgöra fortkörning. Ska polisen stå och börja beräkna däckens omkrets och motbevisa förare som hävdar att mätaren minsann inte ens visade 89? Den biten har de ju gratis idag, om du som förare inte monterat alldeles för stora däck (vilket jag har, tror min mätare visar 0,5 km/h för mycket eller för lite mot gps, minns inte).
Eftersom gränsen för fortkörning dras vid 6 km/h, och bilarnas mätare visar 3-4 km/h fel, så bör det inte vara några problem för bilisterna. Annars kan väl gränsen dras vid 9-10 km/h istället då, som det var för några år sedan. Om inte förarna kan köra med marginal själva alltså, det är ju en annan lösning.

Pratar vi lasermätning ska polisen inte mäta däck, deras bevis består ju av vad som står på lasermätaren. Det värdet påverkas inte av bilens hastighetsmätare, däck eller något annat på bilen, förutom möjligtvis reflektionsförmågan i lacken.
torbjorn_75 skrev:Självklart, det ligger på förarens ansvar att ta reda på vad som gäller och hur man bör köra för att undvika böter. En del struntar i det, och då får de också ta konsekvenserna av det.
Alla förare har inte koll och det är inte bara de utan också andra som får ta konsekvenserna. Alltså bör man inte förutsätta alltför mycket när det gäller vad föraren vet om bilen. Därför ser regelverket ut som det gör.

Dessutom är ju mätarfelvisningen ingen större olägenhet för dem av oss som faktiskt har koll. Jag vet att hastighetsmätaren i mina bilar visar ca 5 km/h timmen för mycket. Alltså kör jag, när väglag och sikt medger, 95 på mätaren där det är 90, 105 där det är 100 o.s.v. Att jag behöver göra den justeringen är inget jag irriterar mig på.
torbjorn_75 skrev:(Hur mycket rabatter och marginaler behöver ni egentligen?)
Ganska bra som det nu är tycker jag.
andersuw skrev:Alla förare har inte koll och det är inte bara de utan också andra som får ta konsekvenserna. Alltså bör man inte förutsätta alltför mycket när det gäller vad föraren vet om bilen. Därför ser regelverket ut som det gör.
Jag tar gärna konsekvenserna om andra får böta stora summor, pengarna går till vår gemensamma statskassa.
andersuw skrev:Dessutom är ju mätarfelvisningen ingen större olägenhet för dem av oss som faktiskt har koll. Jag vet att hastighetsmätaren i mina bilar visar ca 5 km/h timmen för mycket. Alltså kör jag, när väglag och sikt medger, 95 på mätaren där det är 90, 105 där det är 100 o.s.v. Att jag behöver göra den justeringen är inget jag irriterar mig på.
Jag kör enligt vad mätaren visar. Det är den som är godkänd av regelverket och besiktningen, så det är den man har att gå efter. GPS är tyvärr inte godkänt.

Det finns dock andra som verkar irritera sig på detta, senast en busschaufför som låg bakom och tutade när jag körde 80 km/h på en 80-väg. Väldigt konstigt. Det skulle kunna vara så att du har fel här och att de felaktigt konstruerade hastighetsmätarna är en stor olägenhet och ett irritationsmoment för de som faktiskt har koll.
andersuw skrev:
torbjorn_75 skrev:(Hur mycket rabatter och marginaler behöver ni egentligen?)
Ganska bra som det nu är tycker jag.
Eftersom du kastar en av marginalerna i papperskorgen när du kör verkar det inte som att du behöver den egentligen.
Vill du bara trolla nu.? Både här och på vägen. Du är medveten om hur det funkar i din bil, men ligger ändå och "jävlas" med en buss? Nu får man ju i och för sig köra saktare så du gjorde inget olagligt.. Men det är inte din hastighetsmätare som polisen går efter utan din riktiga hastighet. Du behöver inte jävlas med folk som vill köra lagligt även om din mätare visar den hastighet det är.
Att besiktningen godkänner din mätare har inte med saken att göra. Jag kör om poliser om dom håller lägre hastighet enligt gps, inte enligt mätaren.

Mätaren är bra då man alltid är säker på att man inte kör för fort om man kör enligt den.

Kan kanske vara någon annan orsak bussen tutade åt dig också...?

Poängen med trafikregler och lagarna är att vi ska få en säkrare trafik, inte att det ska komma in mer böter.
Du är helt ensam i ditt resonemang här och jag är egentligen osäker på om du själv tycker så här eller bara gillar att hetsa. Det är inte första gången...
joel80 skrev:Vill du bara trolla nu.? Både här och på vägen. Du är medveten om hur det funkar i din bil, men ligger ändå och "jävlas" med en buss? Nu får man ju i och för sig köra saktare så du gjorde inget olagligt.. Men det är inte din hastighetsmätare som polisen går efter utan din riktiga hastighet. Du behöver inte jävlas med folk som vill köra lagligt även om din mätare visar den hastighet det är.
Att besiktningen godkänner din mätare har inte med saken att göra. Jag kör om poliser om dom håller lägre hastighet enligt gps, inte enligt mätaren.

Mätaren är bra då man alltid är säker på att man inte kör för fort om man kör enligt den.
Mätaren är bra då man alltid är säker på att man inte kör för fort om man kör enligt den, men om man gör det trollar man och jävlas? Det går väl inte ihop. Antingen är det bra eller är det inte bra, det kan inte vara bägge samtidigt.
joel80 skrev:Kan kanske vara någon annan orsak bussen tutade åt dig också...?
¯\_(ツ)_/¯‏
joel80 skrev:Poängen med trafikregler och lagarna är att vi ska få en säkrare trafik, inte att det ska komma in mer böter.
Du är helt ensam i ditt resonemang här och jag är egentligen osäker på om du själv tycker så här eller bara gillar att hetsa. Det är inte första gången...
Jag är inte ensam, tvärtom. De flesta bilister vill ha en hastighetsmätare som visar en så korrekt hastighet som möjligt. Det är nog snarare du och dina kompisar här som är lite ensamma. Men det är bra att ni försöker argumentera för er sak. Det skulle bli en rätt tråkig debatt om alla tyckte likadant och bara höll med varandra hela tiden.
Du ställer fel frågor isåfall..
Ska man ha en hastighetsmätare som visar "så korrekt hastighet som möjligt" enligt dig så betyder det att den ibland kommer visa för lite.
Det vill folk absolut inte ha.. då kan dom råka köra för fort utan att veta om det och det kan bli dyrt.

Folk vill ha en sån liten marginal som möjligt, men ändå vara säkra på att mätaren aldrig visar för lite. Det är bara du som argumenterar för en mätare där man inte vet om den visar för lite eller för mycket, och du är med stor sannolikhet väldigt ensam om den ståndpunkten. Ingen här håller med dig om det, och jag ser det orimligt att du har väldigt många följare bland "folket" på en sån funktion.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]

Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]