Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
#1081388
I umeå har vi många rondeller att för min 745 88b 16 gäller att den djupa nigningar i svängen men utan att tappa greppet. Det sitter relativt nya biltema stantardfjädrar runt om. Stötdämparna är av äldre datum. Väghållningen känns inte optimal i svängarna utan borde kunna förbättras betydligt. Min funderingar är följande 1) köpa dyra dämpare ist f standard. 2) köpa nya husvagnsfjädrar till bakfjädrar samt 3) sänka bilen några cm runtom med nya fjädrar och dämpare. Skulle dessa alternativ var för sej vara tillräckliga för att förbättra väghållningen i kurvorna så att bilen känns stabil. I skåpet står det en stor och välfylld hundbur som väger kanske 100 kg totalt.

Hur ser ni på de lika metoderfna avseende på resultat och kostnad. Det får inte kosta sjkortan då skatteåterbäringen ska också täcka ett troligt kopplinmvh
kjell,gsbyte
Användarvisningsbild
av lennarte
#1081404
nivenko skrev:I umeå har vi många rondeller att för min 745 88b 16 gäller att den djupa nigningar i svängen men utan att tappa greppet. Det sitter relativt nya biltema stantardfjädrar runt om. Stötdämparna är av äldre datum. Väghållningen känns inte optimal i svängarna
I original har GLT med 16V motorn kraftigare fjädrar och stötdämpare runt om (Samma som turbomodellerna??). Min känns "stadig som en klippa" även med fart i kurvorna och 100 kg verktyg bak. Jag har original fjädrar och stötdämpare fram och Biltemas husvagnsfjädrar och gasdämpare bak. Fjädrarna bak bytte vi under förre ägarens tid (min svåger) när vi åkte till Tyskland (Stralsund) 4 vuxna och deras dotter (då i 10 års åldern) på spahotell och fyllde bilen med öl, vin och sprit på hemresan. Hur stadig som helst, hade väl gått 30000 mil då. Den har gått drygt 43000 mil nu (vägmataren har stannat för något år sedan) och är fortfarande väldigt stabil. Stötdämpare är väldigt viktigt för kurvtagningen, att bara sänka en standardbil är inget som gör något som helst nytta körmässigt, dom flesta sänker för utseendets skull och får en bil som är hopplös att köra. Körde bakom en yngre förmåga härom dagen med en (för övrigt) fin 945-a. Såg ut som han körde en (gammaldags) EPA-traktor med stum bakfjädring.
Användarvisningsbild
av White
#1081407
Många sänker så mycket att bilen går på genomslagsgummit, där i ligger problemet. En "normal" sänkning med hårdare fjädrar gör mycket för vägkänslan, givetvis
uppbackat med seriösa dämpare. Man får inte sänka 7/900 för mycket bara då fjädringsvägen är kort som den är original.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1081632
White skrev:Många sänker så mycket att bilen går på genomslagsgummit, där i ligger problemet.
Det var nog så på den i alla fall. Godkänner Bilprovningen det?? Bra fjädring är ju en del av säkerheten. Såg en A-traktor för ett tag sedan, tror inte han kunde köra över en liggande tändsticksask ens. Den var otroligt fin och såg otroligt välbyggd ut, men ovanpå sänkningen hade dom satt på breda fälgar som gick precis i skärmkanterna med smala däck i typ 35 profil med själva slitbanan mitt på fälgen. Var det någon fjädring på den bilen så var det inte mer än någon cm. Detta såg otroligt fult och trafikfarligt ut, hoppas att han kör "spärrat" för trafiksäker i 100 "knyck" det kan den inte varit. Finns ju "snyggare" sänkningar än denna.
av rid54
#1081639
Vitsen med sänkning (och även uppstyvning) är svårbegriplig för mig. När det gäller väggrepp på ojämn vägbana är det väl av största intresse att alla hjulen följer vägbanan så mycket som möjligt. Dvs lång fjädringsväg, inte för hårt och såklart bra dämpare för att minska studsandet. Att bilen lutar lite i svängar är ju exempelvis inte ett självklart tecken på dålig väghållning, det är väl mer en komfortgrej?
Användarvisningsbild
av White
#1081731
Sänker man så pass lite som 40mm har man ungefär två centimeter fjädringsväg kvar bak på en 7/945, på sedanen ca fyra centimeter. Anledningen är att sedanmodellen
har kortare genomslagsgummi bak. Jag bytte till korta på min när jag sänkte för att få någon vettig fjädringsväg.
av nivenko
#1081767
kollade med tidigare ägaren och det är biltemas billigaste fjädrar som han satt i, alltså inte de styvare. Skulle det bli märkbart bättre med biltemas styvare fjädrar och de dämpare som mekonomen klassar som bäst? Blir en kostnad på upp mot 5000:- inkl arbete vilket även kopplingsbyte kostar så jag får ta mej en funderare på vilket underhåll som är mest akut.
av nivenko
#1081783
vet inte fabrikat, http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 10-R3412sv . Att köpa ett kit för över 6000:- till en bil som kostat under tusenlappen är uteslutet allrahelst när jag kör 500 mil om året. Men tack för tipset. Jag måste korrigera den uppskattade totalkostnaden för den tidigare kombinationen jag nämnde, den kommer inkl arbete att vara mellan 3 - 4000:-.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]