Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Enbitost
Lucif3r skrev:Stakar som tittar ut genom blocket är väl rätt ovanligt på vitblockarna, iaf när man inte laddar så mycket. Mer troligt är att det nyper isf :P
vad menas med/vad händer när det "nyper" ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Precis vad det låter som :) En eller flera kolvar nyper sig fast i cylinderväggarna och motorn kan inte snurra längre. Händer oftasts om en eller flera stakar är krökta så kolvarna inte går rakt upp/ner som dom ska, utan åker mer sidleds.
Användarvisningsbild
av Enbitost
Lucif3r skrev:Precis vad det låter som :) En eller flera kolvar nyper sig fast i cylinderväggarna och motorn kan inte snurra längre. Händer oftasts om en eller flera stakar är krökta så kolvarna inte går rakt upp/ner som dom ska, utan åker mer sidleds.
så det enda som kan hända om jag åker istället för att bärga till ett garage är att den kan stanna lite oskyldigt?
Senast redigerad av 1 Enbitost, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det var att ett rejält knackande det är svårt att avgöra vart det kommer ifrån.
Användarvisningsbild
av Enbitost
DayDreamer skrev:Ja det var att ett rejält knackande det är svårt att avgöra vart det kommer ifrån.
låter som en jäkla båtmotor xD

någon hade sagt "Kolven slår i toppen pga vevlager ras. Kommer generalrasa när som." vilket inte låter dumt,
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Enbitost skrev:
DayDreamer skrev:Tycker att den borde redan ha rasat ifall det vart så.
jasså, hurså?
Ja för börjar kolven att ta i toppen så behövs det inte mycket för att kröka vevstakten eller något annat, är du säker på att det är vevstaken som är krökt? Skulle den ta i toppen så skulle heller inte ventilerna klara sig speciellt länge och den borde gå ganska ojämt om ventilerna tagit skada eftersom att dom inte längre håller tätt.

Nu vet jag inte men det är ju hydrauliska tryckare på dessa om en sådan har havererat så kanske ett högt ljud kan uppstå :???:
Användarvisningsbild
av Enbitost
DayDreamer skrev:
Enbitost skrev:
DayDreamer skrev:Tycker att den borde redan ha rasat ifall det vart så.
jasså, hurså?
Ja för börjar kolven att ta i toppen så behövs det inte mycket för att kröka vevstakten eller något annat, är du säker på att det är vevstaken som är krökt? Skulle den ta i toppen så skulle heller inte ventilerna klara sig speciellt länge och den borde gå ganska ojämt om ventilerna tagit skada eftersom att dom inte längre håller tätt.

Nu vet jag inte men det är ju hydrauliska tryckare på dessa om en sådan har havererat så kanske ett högt ljud kan uppstå :???:
hmm.. mja jag kan ju som sagt inget om detta. vore ju toppen om någon som kan kunde ha tagit en titt xD

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]