Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:OK. Har du något pris på enbart byte av larmsirénen, gärna med arbete och delar särspecificerade?
Siren/horn/nivåsensor larm (SMC) byte 575kr
Siren (VO 306598839) 2,166kr (Rabatt 10%) 1950kr
Applikation (VO 30667657) 200kr (Rabatt 10%) 180kr

TOTALT: 2,705kr

Enligt meken så räcker det att hissa upp bilen, sedan lossa på innerskärmen för att komma åt sirenen. Den sitter med två bult.
Tack. Låter ju alls inte blodigt för jobbet om man nu ville slippa göra det själv. Och delen kan man ju om man vill hitta på skroten för mindre pengar. Så kanske värt att göra, i synnherhet för dem med särskilt stöldbegärliga hjul. Man slipper ju om inte annat självrisken (i alla fall hos Volvia) om hjulen trots allt stjäls. Kanske minskar man även risken för stöld. Misstänker att tjuvarna i många fall chansar på att bilen inte har nivåsensor (sannolikt få som har det, särskilt i den här generationen bilar, eftersom det inte är någon särskild synlig option vid bilköpet) och istället bara gör sig beredda att snabbt försvinna om larmet trots allt skulle utlösas.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Någon som vet hur man kollar om bilen har nivåsensor eller inte? Står det i infon när man läser ut bilen? Eller går det att se på/i bilen rentav, helst utan att börja riva för att läsa av artikelnumret på sirenen?

Edit: ska iofs hissa bilen senare idag så jag kan ju testa då om jag lyckas trigga något larm men annars...?
Schmoyoho skrev:Någon som vet hur man kollar om bilen har nivåsensor eller inte? Står det i infon när man läser ut bilen? Eller går det att se på/i bilen rentav, helst utan att börja riva för att läsa av artikelnumret på sirenen?

Edit: ska iofs hissa bilen senare idag så jag kan ju testa då om jag lyckas trigga något larm men annars...?
Jag trodde min hade det men uppenbarligen inte. Man måste aktivt välja till det vad jag vet. Det verkade inte ingå i det "vanliga" larmpaketet.
Schmoyoho skrev:Någon som vet hur man kollar om bilen har nivåsensor eller inte? Står det i infon när man läser ut bilen? Eller går det att se på/i bilen rentav, helst utan att börja riva för att läsa av artikelnumret på sirenen?

Uppgift om detta får du när du läser ut bilen i VIDA. Vet inte om det finns något sätt att se på/i bilen om man har det men misstänker att det inte syns med mindre än att man tittar på märkningen på själva sirenen.
Slasse skrev:Jag trodde min hade det men uppenbarligen inte. Man måste aktivt välja till det vad jag vet. Det verkade inte ingå i det "vanliga" larmpaketet.
Ja man måste välja till det för att få det. Och det är dessutom ingen särskilt synlig option vid bilköpet om jag minns rätt. Finns inte heller på Volvos tillbehörssida tror jag. Det är för övrigt lite svagt av Volvo att man inte kostar på sig att sätta detta i alla bilar tycker jag. Larmsiren med sensor kostar säkert inte många kronor mer för Volvo än larmsiren utan. Och vad jag starkt misstänker efter att ha kollat lite i bildelsbasen är att Volvo i själva verket standardmonterat siren med nivåsensor i vissa bilar (60-serien, åtminstone senare årsmodeller) fast gissningsvis utan tillhörande mjukvara. Det är alldeles "för många" bland dessa bilar som har artikelnumret för siren med nivåsensor för att man skall tro att det finns någon annan förklaring. Kanske var det helt enkelt brist på sirener utan nivåsensor vid något tillfälle.
Reservdelskillen var tvungen att ta ut "nivåsensorn" ur ett komplett larm när han sökte i tillbehörskatalogen. Det tog sin lilla tid för honom.
Förvånar mig inte. Detta verkar vara en riktig "doldis". Jag visste tidigare att det var möjligt att få det. Hade som sagt kikat lite på saken tidigare eftersom jag haft nivåsensor på min "gamla" bil (V70 -02) och funderat över om jag också borde skaffa det till min "nya" (V70 -15). Men det är bra att du startade den här tråden så att vi nu alla har lite bättre grepp om det hela och om vad det kostar att få det gjort. För dem med en bil ur 60-serien där siren med nivåsensor troligen standardmonterats borde det ju vara särskilt attraktivt att fixa detta. Bara lite mjukvara så är saken biff. Tror jag skall starta en tråd i den relevanta forumdelen (60-bilarna) för att uppmärksamma dem som har sådana bilar på den möjligheten.
Slasse skrev:
andersuw skrev:OK. Har du något pris på enbart byte av larmsirénen, gärna med arbete och delar särspecificerade?
Siren/horn/nivåsensor larm (SMC) byte 575kr
Siren (VO 306598839) 2,166kr (Rabatt 10%) 1950kr
Applikation (VO 30667657) 200kr (Rabatt 10%) 180kr

TOTALT: 2,705kr

Enligt meken så räcker det att hissa upp bilen, sedan lossa på innerskärmen för att komma åt sirenen. Den sitter med två bult.
Tyvärr är det inte riktigt så lätt . Jag hade bilen inne på Volvo . Fick programvaran ordnad 200 kr . Dom la dock till 1250 kr extra i arbetskostnad för att slänga in programvaran . Fast att det va under servicen .

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Låter ju helt orimligt att de skulle ta 1250 kr för arbete i samband med mjukvaruladdningen. Är du säker på att inte detta helt eller delvis avsåg arbetet med att byta själva sirenen?
Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]

Kan inte tänka mig att XC60 däckdimensio[…]

Skroten som finns här har inget självplo[…]