NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Efter en olycka så har jag fått nytt däck osv. Vänster fram har ca 4mm mönsterdjup kvar. Det nya har ca 9mm eller vad det ligger på.
Har satt tillbaks mitt andra hjul pga sned ratt osv. Har inte riktigt råd att prioritera att köpa ett nytt däck till vänstersidan fram.

Så nu kör jag med 3 däck som är 205/50/16 medans höger fram är ett urdubbat vinterdäck 215/50/16.
Mönsterdjupet är likvärdig det på vänster fram så ratten står bra nu iaf.

Vi diskuterade lite på jobbet angående detta. Självklart så påverkar denna kombinationen väghållning osv, men utöver däckslitage så undrar vi även om något annat på bilen slits fel, tex bussningar eller liknande?

Kommer bilen gå igenom en besiktning med denna uppsättningen tro?

Tänkte köra så här iaf säsongen ut eller ytterligare en säsong, om det nu är lagligt och ok för besiktning osv.

Tack på förhand.
Kan vara läge att sälja bilen och köpa ett busskort istället. Vad tror du händer med din bil när du tvärnitar med så olika däck på samma axel? Svar: Den kommer dra så snett att du i värsta fall inte ens kan hålla den kvar på vägen.
Alltså, det är tillfälligt med ekonomin och tänker inte ta hjälp än.
Har precis gått igenom äktenskapsskillnad så just nu är det väldigt ansträngt så nej, ingenting får hända med bilen nu för då blir det illa ja.
Kan ju köpa däck men då har jag inte mat på bordet. Alla har det inte riktigt lätt i livet hela tiden. Svackor kommer å går.

Ni kan väl iaf svara korrekt å komma med kommentarer men sluta påpeka att jag borde sälja bilen eller anspelningar på min ekonomi. Så svårt är det inte? :)

Rullomkretsen är ju samma? Det är ju bredden som inte är samma å den påverkar inte Rullomkretsen! Eller?

Vad jag vet är det godkänt att köra med urdubbade vinterdäck på sommaren, har gjort det på alla 4 hjul i 2år vid annat tillfälle. Att det inte är optimalt är en annan sak.

Ja, angående broms och egenskaper vet jag om men det var inte det jag undrade över riktigt men tack för påpekandet ändå :)
Profilhöjden på däcket beräknas med däckbredden så 215*50*16 är något högre än 205*50*16
Det finns däckomvandlare på nätet, där är det lätt att se vad som händer, nu skiljer det "bara" 1,6% i den kombon som du anger men jag skulle leta upp ett billigt kinadäck och köra på tills ekonomin blir bättre.
Absolut kan svackor och kriser uppstå, tyvärr blir det sällar roligt heller

Men att köra "tillfälligt" med bilen gör väl ändå ingen skillnad? Snålade själv när jag fått MC-kort, lappen klar på förmiddagen och inbokad besiktning av hojen på eftermiddagen. Man fick då iaf köra oförsäkrat till och från besiktningen (iaf enligt det bolag jag skulle anlita) men på vägen hem gick det illa och hojen la sig och som tur var träffade enbart bakhjulet på en bil som klarade sig helt utan skador. J-a tur hade jag alltså. Så det där med att tillfälligt köra köper jag iaf inte efter detta, olyckor kommer när som

Hoppas i alla fall du kommer på fötter snart igen och får ihop allt som du vill ha det :-)-)

Men får att återgå till ämnet. Vill dock minnas att däck av olika typ absolut inte får monteras på samma axel
Jag hade lagt "uddadäcket" bak om jag var tvungen att göra så, och jag hade inte varit speciellt orolig över vägegenskaperna eller slitage på bilen vid normal körning - det är inte optimalt men heller inte sämre än kinadäck enligt mina erfarenheter. Däremot får du mycket riktigt inte blanda däck på det viset så om bilprovningen ser det kommer du ev få ombesiktning.

Kan du inte använda det nya däcket du fick efter olyckan men lägga det bak? Då borde det inte påverka hur ratten står.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]