Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
jonteskane skrev:Ibland inträffar följande, fullständigt intermittent. När man ändrar växel från Back till Drive driver inte bilen direkt vid gaspådrag. Först kommer en kort vibration som känns genom gaspedalen, därefter börjar bilen driva.
Se här för en tänkbar förklaring till detta:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1#p1079735
Stort tack! Det var en bra match med det problem som jag upplever. Kanske är lätt åtgärdat. :)

Undrar om det felet på något sätt skulle kunna hänga ihop med mitt andra problem. Dvs att det över tid skulle påverka hjulinställning och dessutom framvagnsvaggans läge?
jonteskane skrev:Stort tack! Det var en bra match med det problem som jag upplever. Kanske är lätt åtgärdat. :)
Jag tror inte det är något fel, i alla fall som det yttrar sig på min egen V70 D4 -15, utan att HSA (Hill Start Assist) helt enkelt funkar så. Du skrev att du märkte detta intermittent. Om du kollar när det händer och när det inte händer och det visar sig att du har lite uppförsbacke när det händer (behöver inte vara mycket) tror jag du kan vara rätt säker på att det är HSA som är orsaken.
jonteskane skrev:Undrar om det felet på något sätt skulle kunna hänga ihop med mitt andra problem. Dvs att det över tid skulle påverka hjulinställning och dessutom framvagnsvaggans läge?
Nej det tror jag knappast. Skulle tro att ditt problem med framvagnsvaggan är en separat historia.
Detta med skrapljudet ni upplever när i ska åka iväg. Jag har vid ett flertal tillfället märkt att när jag stått still en stund och ska åka iväg, så håller bilen sig kvar ett ögonblick, sedan känns det som nått släpper och bilen driver iväg. Jag har dock inte reflekterat över nått speciellt ljud. Låter ju onekligen som det ni beskriver med hill assist flörutom att jag inte hör nått ljud. Dock har jag en XC70 Classic Summuom, den har väl inte denna funktionen? Påminner lite om WV hold funktion som dom har på bla passat automat.
Din bil kan mycket väl ha HSA. Det finns dock inte på alla kombinationer av motor-växellåda enligt manualen. Tror inte det finns på bilar med manuell låda överhuvudtaget och är inte helt säker på att det finns på alla som har automat. Det jag hör och känner vid start i uppförsbacke med min egen V70 D4 -15, och som jag tror är en effekt av HSA, är att det håller emot och vibrerar till ett kort ögonblick precis när jag trycker på gasen och vill dra iväg. Ljudet är rätt diskret men påminner om det hos arbetande ABS-bromsar.
andersuw skrev:Din bil kan mycket väl ha HSA. Det finns dock inte på alla kombinationer av motor-växellåda enligt manualen. Tror inte det finns på bilar med manuell låda överhuvudtaget och är inte helt säker på att det finns på alla som har automat. Det jag hör och känner vid start i uppförsbacke med min egen V70 D4 -15, och som jag tror är en effekt av HSA, är att det håller emot och vibrerar till ett kort ögonblick precis när jag trycker på gasen och vill dra iväg. Ljudet är rätt diskret men påminner om det hos arbetande ABS-bromsar.
Okej, det låter som sagt precis som det jag känner. Är d4 AWD Automat jag har om det kan spela in ang HSA
Vad jag definitivt kan se i VIDA är att det finns HSA på åtminstone vissa AWD-bilar.
Update 2

Efter justering av framvagnsbalken och ny hjulinställning har jag hunnit köra bilen lite längre sträckor i motorvägsfart. Om jag tidigare hade en bil som drog till höger och kändes obalanserad har jag nu fått en bil som beter sig mer åt det nervösa hållet. Upplever inte längre att bilen har en särskild tendens att dra till höger. Dock upplever jag att bilen är väldigt känslig åt både höger och vänster. Känns som om man konstant får sitta och parera, särskilt i motorvägsfart. Är sjukt tröttande längre sträckor.

Efter alla turer har jag reklamerat till verkstaden, får se vad denna turen slutar. Men med en första provkörning av mekaniker gav inte riktigt en förståelse för problemet. Men är det är kanske inte riktigt samma sak att köra några km för att vända och köra tillbaka. :cry: Med tanke på tidigare upplevelser med provkörningar och allt besvär det vållar, att försöka intala sig själv att det kanske är ok för att senare upptäcka att felet var värre än vad jag trodde. Det är jag nu inte ett dugg sugen på.

Det enda jag vill är att få en bil som är som den borde varit vid nyleverans. Jag upplever inte riktigt att jag fått uppleva det ännu.

Jag bifogar hjulinställningsprotokollet från justeringen som gjordes efter att framaxelbalken justerats "Hjulinställning 2" och protokollet från den första justeringen "Hjulinställning 1". Vet inte riktigt hur jag ska tyda det, avvikelserna ter sig i vissa delar större efter senaste justeringen men inom felmarginal? Förutom en punkt (Caster left) med notering att "This value is not within specifications. Tire wear, handling and safety problems may result"?? Inget som jag blivit informerad om. Men jag var så glad när de sa att de hittat problemet senast att jag också glömde att fråga om hjulinställningsresultatet.

Är det någon som kan värdera protokollet, kan det vara någon del av justeringen som kan ge upphov till bilens nervösa beteende framförallt i motorvägs fart?

Sedan en sista och säkert dum fråga. Är det skillnad mellan hjulinställningsinställning på Sportmodellen som jag har och vanlig XC70? Eller är det exakt samma program som körs?
Bilagor
IMG_0433.jpg
Hjulinställning 1
IMG_0433.jpg (926.14 KiB) Visad 277 gånger
IMG_1775.jpg
Hjulinställning 2
IMG_1775.jpg (1.34 MiB) Visad 278 gånger
jonteskane skrev:Efter justering av framvagnsbalken och ny hjulinställning har jag hunnit köra bilen lite längre sträckor i motorvägsfart. Om jag tidigare hade en bil som drog till höger och kändes obalanserad har jag nu fått en bil som beter sig mer åt det nervösa hållet. Upplever inte längre att bilen har en särskild tendens att dra till höger. Dock upplever jag att bilen är väldigt känslig åt både höger och vänster. Känns som om man konstant får sitta och parera, särskilt i motorvägsfart. Är sjukt tröttande längre sträckor.

Har visserligen ingen XC70 utan en V70 (MY -15 med progressiv styrservo) men det borde ju inte vara någon större skillnad vad styrningen beträffar. Och min bil varken drar åt något håll eller känns nervös eller instabil. Den svänger lätt och villigt när jag vill men jag behöver alls inte sitta och passa den med ratten när jag bara vill köra rakt fram. Sedan kan det ju vara något annat än det man normalt skruvar på vid hjulinställning som fortfarande vrenskas i ditt fal.

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]

Har för set spricka i "brändslesugg[…]