Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har sedan en vecka tillbaka fått ett bekymmer att när jag står still, trycker ner bromsen och går från parkering till drive att bilen rycker till. Rycket kan beskrivas som att bilen hoppar framåt, men står så klart kvar men rycket är kraftigt och i "färdriktningen". När det hände första gången slog jag av bilen och provade genast igen, då var fenomenet borta. Detta återkommer dock då och då, och jag ser inget samband när det inträffar. Hände bara på D, inte på reverse. Ska så klart ringa min verkstad på måndag, men tänkte komma vad den samlade expertisen har att säga? Bilen levererades till mig sista veckan i oktober 2015 och har rullar ca 1200 mil totalt.

mvh Jonas
Välkommen till Volvos automat :D Låter precis som min automat. När min V70 hade gått 9400 mil blev min precis som du beskriver.
Jag gjorde en adaptionskörning av lådan på Volvo. Har nu gått 13400mil och fungerar fortfarande. Kostade mig ca 1700kr men du har ju garanti
Händer då och då med min också. "Gårdsplansadaption" brukar fixa det. Alltså stå still och lugnt och metodiskt pendla mellan D och N (och R ibland, om gårdsplanen inte är stor nog annars). Efter en 10-20 växellägesskiftningar har min bil alltid fått snits på att lägga i D igen.
apersson850 skrev:Händer då och då med min också. "Gårdsplansadaption" brukar fixa det. Alltså stå still och lugnt och metodiskt pendla mellan D och N (och R ibland, om gårdsplanen inte är stor nog annars). Efter en 10-20 växellägesskiftningar har min bil alltid fått snits på att lägga i D igen.
Så det är inget "fel" utan nått man förväntas göra efter drygt 1000 mil på bilen? Aja, nu är det tid bokat på Volvo iaf. 7 månader och 1200 mil så är det nu dags för byte av lister bakre dörrar (fram är redan bytta en gång på var sida), byte solskydd förarsida. Kontroll av växlingen samt kasst och ojämnt ljud med bluetooth koppling.
Det är naturligtvis inte rätt att lådan ska börja rycka. Det verkar vara så att den adaptionsalgoritm som lådan har, för att kunna anpassa sig till verkliga förändringar i lådan över tid, även anpassar sig till inbillade ändringar, och då kan det ge som resultat att man får en knyck när man går från neutral till drivning på något håll. Det kan hända både vid R och/eller D, men de flesta lägger ju i D oftare, så risken att den ska räkna bort sig är nog större i riktning framåt. Rent statistiskt, alltså.

På min låda har det alltid försvunnit av sig självt, när programvaran sansat sig igen, men det har hjälpt helandet på traven att lägga i/ur D ett antal gånger. Hjälper det inte med 20 gånger kan du sluta. Då är det något annat som är fel.
apersson850 skrev:Det är naturligtvis inte rätt att lådan ska börja rycka. Det verkar vara så att den adaptionsalgoritm som lådan har, för att kunna anpassa sig till verkliga förändringar i lådan över tid, även anpassar sig till inbillade ändringar, och då kan det ge som resultat att man får en knyck när man går från neutral till drivning på något håll. Det kan hända både vid R och/eller D, men de flesta lägger ju i D oftare, så risken att den ska räkna bort sig är nog större i riktning framåt. Rent statistiskt, alltså.

På min låda har det alltid försvunnit av sig självt, när programvaran sansat sig igen, men det har hjälpt helandet på traven att lägga i/ur D ett antal gånger. Hjälper det inte med 20 gånger kan du sluta. Då är det något annat som är fel.
Okej, tack för svar. Nu ska ju bilen in för list byte så dom får väll nolla lådan eller vad dom gör så får vi väl se hur det går sedan :)

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]