Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick vår nya XC70 D4 AWD Sport levererad första veckan i oktober. Upplevde mer eller mindre från start att bilen drog till höger och att man hela tiden var tvungen att att lätt hålla emot.

Pratade med bilförsäljaren om detta. Bilförsäljarens svar var att "alla vägar lutar och det är naturligt, dessutom hade han aldrig varit med om att en ny bil hade haft fel på hjulinställningen". ??:-/ Haft flera samtal med säljaren om detta, till slut fick jag nog. Fick tala med volvohandlarens verkmästare, hans svar var att det var sällsynt men händer ibland.

Nu har bilen rullat 260 mil när jag tillslut fick lämna bilen till en annan Volvo verkstad på min ort (Volvo återförsäljaren som sålde bilen ligger på annan ort). Det visade sig att hjulinställningen var fel och behövde justeras. Nu när jag fick tillbaka bilen har den inte längre en tydlig tendens att vilja gå till höger men frågan är om den är helt bra. Tittat på justeringsprotokollet och det verkar vara "Bakaxel Camber max differens" samt "Framaxel Singel toe" som varit fel. Har ingen aning om hur man faktiskt ska tyda protokollet, dvs vad som är mycket el lite fel och vad felen har för olika effekt på körupplevelsen.

- Är det någon annan som haft liknade erfarenhet med felaktig hjulinställning på ny bil?
- Bifogar hjulinställningsprotokollet från i fredags, hur stora var de ursprungliga felen och är slutmätningsresultatet vad man ska förvänta sig på en ny bil? Funderar framförallt på att en del mätpunkter ligger långt ifrån det specade "Börvärdet".
- Bilen har rullat ca 260 mil med dessa felaktiga inställningar. Kan detta ha hunnit påverka däcken så att de bör bytas mot nya?

Det tråkiga för mig är att jag gick ifrån att vara riktigt nöjd med mitt köp när bilen levererades till missnöjd. Detta är vår första Volvo, vi gick från en BMW 5-serie och jag förväntade mig inte riktigt samma balans i en biltyp som XC70. Men detta blev en överraskning. Det som stör mig är den personliga ansträngning jag måste göra för att få felet avhjälpt. Vill försäkra mig om att felet faktiskt är helt avhjälpt och så jag inte står kvar med en halvbra produkt.

Update: Tack till er som hjälpte mig att klara ut single toe. Har nu också fått en utmärkt genomgång av protokollet med hjälp av Volvoverkstaden. Bakaxel camber är tydligen hur mycket hjulen lutar inåt eller utåt i vertikalplan. Inte justerbart men ändrar sig tydligen när man gör annan justering
Bilagor
IMG_0433.jpg
Protokoll hjulinställning 151120
IMG_0433.jpg (926.14 KiB) Visad 687 gånger
Senast redigerad av 1 jonteskane, redigerad totalt 0 gånger.
Vad menar du med att bilen inte känns helt ok efter justeringen? Den där tydliga tendensen är borta säger du. Volvo brukar vara väldigt tillmötesgående, särskilt när det gäller nya bilar med nybilsgaranti! Annat är det med BMW. Min erfarenhet av BMW är att de till varje pris försökte smita från sitt ansvar. Min kärra fick, visserligen efter något år, två projektorer till xenon-ljuset som bokstavligen smälte. Det blev ett stort hål i projektorns ovankant och svart runt om. Inget eftermonterat utan BMW original. Två nya strålkastare blev resultatet, som BMW inte ville stå för Jag drev ärendet ända till huvudkontoret som också sa blankt nej. Sen fick jag rost. Efter MYCKET om och men löste de en del av det, en del vägrade de. Farsan fick på sin nya 523, 2 mån efter nybilsgarantin gick ut, problem med stereon och skorr i högtalarna. Då började de prata om felsökningsavgifter... På en bil som kostar 500 000. Nåväl, förhoppningsvis ordnar det upp sig med din Volvo!
Det var relativt små avvikelser, men förändringarna som gjorts på singel toe fram bör ha rättat till att den drog åt höger. Nu har man ställt om höger framhjul så det pekar lite åt vänster (det stod rakt initialt) och man har rätat upp vänsterhjulet något, som pekade för mycket åt höger initialt.

Ja förstår inte riktigt mig på mätningen för camber bak, men den är ju grön så det bör ju va ok.

Däckslitaget med en sådan liten avvikelse du haft skall inte ha påverkats. Du har ju dessutom styrt upp bilen, så då har hjulen fram stått riktigt (eftersom båda fram nu har justerats åt vänster).

Den borde kännas som den skall kännas nu tycker jag, baserat på protokollet.
Tror man inte ska dra hela märket över en kam efter hur en enskild person har agerat. Själv har vi just en XC70 Sport Classic och en BMW 330d -13.

Vår XC70 är klippstabil på vägen. Drar inte åt nåt håll och spårar i princip ingenting. Är en av de stora styrkorna med bilen. Är en väldigt fin långfärdsvagn i kombo med den aktiva farthållaren och de andra säkerhetssystemen.

Däremot är jag missnöjd med längden på halvljuset. Verkar dock inte vara några som helst problem att få det fixat.

Min BMW köpte jag ny i England (specad för Sverige) och det var väl inte jättepopulärt hos BMW men trots det har de fixat saker på nybilsgarantin utan att gnälla det minsta. Bland annat dörrlisterna som krympte och en dörrsida som behövde limmas fast bättre för att undvika missljud.

Jag är alltså jättenöjd med servicen både hos BMW och Volvo.
En liten update på problemet.

En utmaning med ett problem med en ny bil är att man inte har någon referens på hur just den bilmodellen bör vara för att vara helt ok. Så när jag första gången efter justeringen av hjulvinklar fick tillbaka bilen med feedbacken att två mekaniker provkört bilen och vi anser att felet är avhjälpt så får man lita på det. Även om jag tydligt ställt frågan om inte hjulvinklarna ändå är mer än symtom än en orsak under all dialog jag haft.

Men som jag skrev i mitt första inlägg, upplevde att tendensen att dra till höger fanns kvar om än i mindre omfattning, dessutom var upplevelsen som fanns från start att det var obalans i styrningen kvar. Verkstaden som justerat hjulvinklarna ansåg i uppföljningsdialogen att de åtgärdat problemet. Dessutom förmedlade verkstaden att jag skulle betala för ny felsökning om de inte hittade något fel. Så jag bestämde mig att vänta lite för att se om det gick att leva med, kan ju faktiskt vara jag som har en för känslig inställning till hur bilen bör bete sig.

Men efter 6 månader efter leverans stod jag inte ut längre, bokade tid på annan verkstad för att få en lösning på problemet. Efter provkörning kunde mekanikern konstatera att bilen drog till höger. Bilen kom in på verkstan och ganska snabbt identifierade mekanikern slutligen vad han trodde var hela rotorsaken till problemet. Det visade sig att framvagnsbalken var fixerad snett. Dvs framvagnen satt snett och tidigare hjulinställning hade bara kompenserat för det felet. Efter justering av framvagnsvaggan och ny hjulinställning uppvisade bilen ett helt nytt beteende. Dvs bilen kändes nu mer balanserad i styrningen.

För mig är det givetvis tråkigt att ha köpt en ny bil som efter ett halvår börja likna den bil den borde varit vid leverans. Dessutom är jag fundersam på om ett sådant fel kan ha lett till att bilen tagit skada på annat sätt, ex extra förslitning.

Vad är ert tips på för att verkligen på peace of mind vad gäller att bilen nu är precis så som den skulle vara vid leverans. Jag hade hoppats på lite mer proaktivitet. Min upplevelse har blivit att jag ska avgöra om bilen är riktig, men har ingen referens eftersom bilen uppvisat detta beteende från leverans.
Har samme "tema/problem" med min XC70 2010 modell. Trodde den skulle bli stabil etter hjulstillingskontroll og bytte av bærebruer foran, men den drar örlite mot höger side. Er ujevn camber foran, men innenfor spec. Ellers helt perfekte tall.
Ser at du har tidligere kjört BMW, jeg har erfaring med Mercedes som også er rwd. Tror det er noe tilvenning med overgang til fwd/awd, men sliter ennå med dette etter et år. Når jeg kjører Merc`n er det ikke nødvendig å holde mye i rattet, i Volvoen derimot..
Hvilke dekkdim sitter på din bil? Kjörer på 215/60-17, tror 235/55-17 er mer stabil nemlig.
GBXC skrev:Har samme "tema/problem" med min XC70 2010 modell. Trodde den skulle bli stabil etter hjulstillingskontroll og bytte av bærebruer foran, men den drar örlite mot höger side. Er ujevn camber foran, men innenfor spec. Ellers helt perfekte tall.
Ser at du har tidligere kjört BMW, jeg har erfaring med Mercedes som også er rwd. Tror det er noe tilvenning med overgang til fwd/awd, men sliter ennå med dette etter et år. Når jeg kjører Merc`n er det ikke nødvendig å holde mye i rattet, i Volvoen derimot..
Hvilke dekkdim sitter på din bil? Kjörer på 215/60-17, tror 235/55-17 er mer stabil nemlig.
Håller med, just övergången från bakhjulsdrivet till bil med huvudsakligen drivning fram så förväntade jag mig att det skulle vara annorlunda. Dock ska nog bilen inte dra. Jag har 235/50 18 på sommardäcken.

I mitt fall misstänker jag att pga av att framvagnsvaggan suttit snett skapat en obalanserad styrning. Min upplevelse är vid justeringarna att det är bra i början för att sedan ganska snabbt försämras.

En sak som jag tagit upp med mekanikern som upplevt sedan bilen levererades, vet inte om det hör till ovan. Ibland inträffar följande, fullständigt intermittent. När man ändrar växel från Back till Drive driver inte bilen direkt vid gaspådrag. Först kommer en kort vibration som känns genom gaspedalen, därefter börjar bilen driva.
jonteskane skrev:Ibland inträffar följande, fullständigt intermittent. När man ändrar växel från Back till Drive driver inte bilen direkt vid gaspådrag. Först kommer en kort vibration som känns genom gaspedalen, därefter börjar bilen driva.
Se här för en tänkbar förklaring till detta:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1#p1079735

Vad beträffar framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift tror jag inte det har särskilt mycket att göra med det huvudproblem som diskuteras i den här tråden, det vill säga bilars benägenhet att dra åt eller annat håll. Är allt som det skall behöver man inte hålla emot särskilt mycket i någon riktning för att bilen skall gå rakt fram alldeles oavsett om det är fram- eller bakhjulen som driver. Vid mycket kraftig acceleration kan man visserligen få mer drivkraftsreaktioner i styrningen ("torque steer") med framhjulsdrift men jag tror inte det är det problemet som är aktuellt här.
Verdi skrev: Själv har vi just en XC70 Sport Classic och en BMW 330d -13.

Vår XC70 är klippstabil på vägen. Drar inte åt nåt håll och spårar i princip ingenting. Är en av de stora styrkorna med bilen. Är en väldigt fin långfärdsvagn i kombo med den aktiva farthållaren och de andra säkerhetssystemen.
Hur definierar man klippstabil?

Vi har också BMW 530 bensin och Volvo XC70 D5 och skillnaden är monumental.

BMWn är ju på hela tiden, gasar man så sticker den direkt, samma med bromsen, och vrider man på ratten så svänger den direkt. Den kommunicerar också vägen med föraren så man känner vägen och kan exakt avgöra greppet.

XC70 är en sömnig upplevelse, man flyter liksom lite uppepå och bilen svävar lite på moln och är loj i reaktionerna. Den berättar inte heller mycket om underlaget man kör på.

Vem man trivs att körs är en högst personlig upplevelse. Jag gillar Volvon men min sambo tycker den är ultraslö i reaktionerna.
Efter att ha kört en del andra märken som hyrbilar på sistone så tycker jag också att min XC70 är klippstabil på vägen.
Då menar jag att den går rakt fram som en kryssare, oavsett om vägbanan är ojämn eller spårig och oavsett om det kommer plötsliga vindbyar från sidan, inga nervösa tendenser alls.
Helt enkelt ett mycket lugnt, stabilt, komfortabelt och tyst resande.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]