Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tuna
Hej.

Ska ge min V40 från 2000 1.8 med manuell låda lite kärlek hade jag tänkt.
Funderar lite på det här med oljor.

Som jag förstått det hela så är det 5w-30 eller 5w-40 som gäller på motorolja
med klassning A3/B4. Finns det andra specar som skulle funka exempelvis en
0w-30 eller andra klassningar ?

Har kollat lite på Castrol Magnetec 5w-30 A3/B4 funkar den eller har ni tips på bättre grejer.

Vad det gäller v-lådan så har jag som jag förstått det en M5P låda som rymmer 3,4L och att man
bör ha en 75 w90 olja.

Men vad rekommenderas här ? har kollat lite på redline MT 90 och på 75W90nns funkar dessa ?

Tacksam för lite tips.

Mvh
Johan
av benka1
Hej,tror nog att det inte spelar nån större roll vilken olja du stoppar in i motorn-bytte olja i fjol o köpte biltemas
värsta helsyntet olja det enda jag märkte av det va att den drog mer än tidigare.
Bytte även i växellådan eftersom jag rev ner den o köpte volvo orginal hos bilia fast det stod ford på flaskorna,skummt :-)
av Tuna
ja det lät lite skumt :) vad gav du för den ?

Tror inte heller att det har så stor betydelse men det skiljer så lite i pris, några hundralappar på årsbasis då känns det som man vill ha det "bästa"
av ren princip. :)
Tuna skrev:ja det lät lite skumt :) vad gav du för den ?

Tror inte heller att det har så stor betydelse men det skiljer så lite i pris, några hundralappar på årsbasis då känns det som man vill ha det "bästa"
av ren princip. :)

http://www.dackonline.se/motorolja.html

rekommenderar jag :D de levererar fram till dörren :D

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]