Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Ja, jag håller med om att det är lite svagt av Volvo att deras "nya" kartor är nästan ett år gamla när de blir tillgängliga. Undrar vad orsaken är. Får Volvo rabatt hos Navteq (som numera tydligen heter HERE) om de köper kartor som redan passerat "bäst före datum" månntro?
Ja eller så är de det faktum att Navteq (Here) numera ägs gemensamt av ett par andra europeiska biltillverkare , kanske skulle man se sig om efter annan leveranör
Ja det är också en möjlighet. Men finns det några vettiga alternativ? Grunnade häromdagen när jag körde med uppladdning av den "nya" kartan igång i bilen på hur starkt monopoliserad den här karttillverkningsbranschen egentligen är. Du kanske vet?
andersuw skrev:Ja det är också en möjlighet. Men finns det några vettiga alternativ? Grunnade häromdagen när jag körde med uppladdning av den "nya" kartan igång i bilen på hur starkt monopoliserad den här karttillverkningsbranschen egentligen är. Du kanske vet?

Det finns ju två leverantörer som helt dominerar marknaden NAVTEQ och TELE ATLAS och det är så att enligt så gott som alla tester som gjorts i europa så vinner NAVTEQ

Volvo har ju NAVTEQ som kartleverantör , NAVTEQ levererar j kartor till en stor mängd GPS fabrikat både bilsystem och portabla , tex Garmin
Det sorgliga i det hela är att det är bara Volvo som ligger så långt eftersom ETT ÅR och det är ju inte premiumklass
leiwi skrev:
andersuw skrev:Ja det är också en möjlighet. Men finns det några vettiga alternativ? Grunnade häromdagen när jag körde med uppladdning av den "nya" kartan igång i bilen på hur starkt monopoliserad den här karttillverkningsbranschen egentligen är. Du kanske vet?

Det finns ju två leverantörer som helt dominerar marknaden NAVTEQ och TELE ATLAS och det är så att enligt så gott som alla tester som gjorts i europa så vinner NAVTEQ

Volvo har ju NAVTEQ som kartleverantör , NAVTEQ levererar j kartor till en stor mängd GPS fabrikat både bilsystem och portabla , tex Garmin
Det sorgliga i det hela är att det är bara Volvo som ligger så långt eftersom ETT ÅR och det är ju inte premiumklass

Ytterligare kan nämnas att TOMTOM navigatorer använder "egna " kartor , TOMTOM är stora inom portabla gps er men används även i en del bil fabrikat
Tack. Ja jag erinrar mig Tele Atlas nu när du säger det. Låter ju som Volvo inte har något annat bra val än Navteq försåvitt man inte vill köpa hela navigationssystemet från TomTom. Men nej, det är inte premiumklass att ligga nästan ett år efter med sina kartdata såsom Volvo för närvarande gör.
Kartdatan från "Here" (på en Garmin 3597) är ju hopplöst efter tyvärr, rekommenderar vägar som inte varit i bruk på flera decennium t.ex.

Inte lyssnar dom på ändringar man skickar in heller, så hastigheter stämmer sällan.
Steffe3 skrev:Kartdatan från "Here" (på en Garmin 3597) är ju hopplöst efter tyvärr, rekommenderar vägar som inte varit i bruk på flera decennium t.ex.

Inte lyssnar dom på ändringar man skickar in heller, så hastigheter stämmer sällan.
Använder du senaste kartan :City Navigator Europe NTU 2017.10 ??
Jo, jag gör ju det. Nu vet jag ju visserligen om att den visar fel just där, men det kan lika gärna hända på något nytt ställe, och jag tror inte folk blir så imponerade om man genar över deras tomt ;p

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]