Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena.

Har försökt söka runt angående att byta från halogen till xenon (hela strålkastaren) men inte riktigt hittat det jag söker.

Jag har kommit över ett par original xenonstrålkastare till min V70.
Skulle vilka byta till dessa då jag har halogen idag.

Någon som kan hjälpa mig att förklara vad jag behöver och vad som behöver göras för att detta ska funka?

Jag har själva lyktorna, och tänkte köpa styrenheterna.
Antar att man behöver automatisk nivåreglering.

Behöver man annat kablage eller liknande?

Är inte så insatt i detta och skulle behöva hjälp!

Uppskattar om någon vänlig själ som är insatt i ämnet har lust att skriva ett par rader

Detta gäller då alltså inte bara att Xenonkonvertera. Utan att byta ut hela lyktorna

Tack på förhand :)
En del står här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=45196 Kom ihåg att spara allt du byter så du kan byta tillbaka en gång om året för lagligt blir det inte tyvärr
Micce1980 skrev:En del står här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=45196 Kom ihåg att spara allt du byter så du kan byta tillbaka en gång om året för lagligt blir det inte tyvärr
Om den automatiska nivåregleringen är monterad och ljusvredet byts kan de väl inget säga...? Det kollar ju inte i datorn vilka tillbehör som är monterade från fabrik. Jag har bytt till DRL på min V50, med ljusvred och programvara, vilket går igenom besiktningen.
fjohan82 skrev:
Micce1980 skrev:En del står här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=45196 Kom ihåg att spara allt du byter så du kan byta tillbaka en gång om året för lagligt blir det inte tyvärr
Om den automatiska nivåregleringen är monterad och ljusvredet byts kan de väl inget säga...? Det kollar ju inte i datorn vilka tillbehör som är monterade från fabrik. Jag har bytt till DRL på min V50, med ljusvred och programvara, vilket går igenom besiktningen.
De kan om de vill, mer än man tror, om de vill... Du har isf ändrat bilens typgodkännande, kan iof gå att typa om den, tror jag...
Vilka styrenheter tänker du på? Är det inte styrenheten för varje lykta som sitter undertill, en silvrig liten fyrkantig låda? Eller är det bara ballasterna?

Automatisk nivåreglering är väl en sorts stötdämpare i bakvagnen du kan ha som ställer in sig efter hur hårt lastad bilen är. Lyktorna i sig har inbyggd nivåreglering (ev. även ABL, kurvljus, men det vet jag inte om du kan få igång). Det du behöver är några nivåsensorer som sitter på något visst ställe. Frågan är ju om det finns mjukvara att ladda bara, eller om det är kört om bilen är levererad med halogenlysen.
fjohan82 skrev:

Det går inte att ladda den mjukvaran som du skulle behöva för att få allt att fungera . Detta på grund av din bils grund konfiguration när den byggdes. Tyvärr
Schmoyoho skrev:Vilka styrenheter tänker du på? Är det inte styrenheten för varje lykta som sitter undertill, en silvrig liten fyrkantig låda? Eller är det bara ballasterna?

Automatisk nivåreglering är väl en sorts stötdämpare i bakvagnen du kan ha som ställer in sig efter hur hårt lastad bilen är. Lyktorna i sig har inbyggd nivåreglering (ev. även ABL, kurvljus, men det vet jag inte om du kan få igång). Det du behöver är några nivåsensorer som sitter på något visst ställe. Frågan är ju om det finns mjukvara att ladda bara, eller om det är kört om bilen är levererad med halogenlysen.
Detta är en nivåreglering till ljusen. Ser inte ut som en stötdämpare
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (59.68 KiB) Visad 2123 gånger
Schmoyoho skrev:Vilka styrenheter tänker du på? Är det inte styrenheten för varje lykta som sitter undertill, en silvrig liten fyrkantig låda? Eller är det bara ballasterna?

Jo styrenheten som sitter under varje lykta

Sitter en givare höger fram också. Fast det är ju bara av akademiskt intresse då det inte kommer fungera lagligt även om byte av komplett strålis är 10000% bättre än fulkonverteringar som aldrig blir bra. Så enklast är att bara byta strålisar och sen byta en gång om året och hoppas slippa böter övrig tid. På dessa bilar tar det mindre än 5minuter att byta båda. Absolut bäst är ju att skita i det och köra på trimmade halogenlampor avsedda för bilmodellen, lagligt dessutom 365 dagar om året, 366 vissa år.

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]