Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

När jag kört förbi stolpar med hastighetsmätare har jag noterat att de visar lägre hastighet än min hastighetsmätare. Idag provade jag med en hastighetsmätarapp i mobilen, DigiHUD Spedometer heter den. Jag kunde då konstatera att enligt appen visar min hastighetsmätare c:a 5 km för mycket. I hastigheter över 90 verkade differensen vara större. Hastigheten som appen visar stämmer överens med hastighetsmätaren på vägen. Går detta att justera i t ex VIDA eller på annat sätt? Bilen är en V70 2007, 170 hk.
Senast redigerad av 2 Arnold, redigerad totalt 0 gång.
Hastighetsmätaren brukar visa några km för mycket i förhållande verkligheten. Detta för att man skall vara på säkra sidan. Jag tror att min visar 100km vid verkliga 96km/tim. Att den skulle visa för lite verkar konstigt.
Som flera redan sagt: Hastighetsmätare är konstruerade så att de visar för mycket. Detta gäller inte bara äldre bilar utan också nyare. Skälet är att hastighetsmätaren enligt lag aldrig får visa lägre hastighet än den faktiska. Därför lägger man till en säkerhetsmarginal för att vara på den säkra sidan för eventuella variationer som exempelvis kan ha med rullomkretsen att göra.

Det finns mig veterligen inget sätt att ändra hastighetsmätarens beteende. Men när du väl känner till hur felvisningens storlek är det ju bara att anpassa dig till det. Själv kör jag exempelvis vanligen 95 på mätaren där det är skyltat 90 väl medveten om att min faktiska hastighet är ca 90. Båda mina bilar (V70 -02, V70 -15) visar knappt 5 km/h för mycket.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]