NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tombe691 skrev:Det jag blev rådd att akta mig för var konstruktionen för bränslepumpen, min kontakt hade bytt 5 sådana pumpar och ansåg det därför vara ett relativt vanligt fenomen som man skulle akta sig för eftersom pumpbytet gärna blev 5-siffrigt. Detta berodde på att det bara fanns en pump istället för två som på många andra konstruktioner. Ingen som råkat ut för detta?
Nix, min pump har aldrig strulat trots att jag ibland har tankar allt annat än svensk ren diesel. Den hemskaste (skitigaste) var i Moldavien, men inte ens det knäckte pumpen.
Jag vågade köpa en i fjol. Den hade gått 13 tmil och jag har lagt ungefär 1,5 tmil till det. Förbrukningen är i genomsnitt 0.5 l/mil blandad körning och kryper ner till 0,45 l vid ren landsvägskörning i 80 km/t.

Det har hittills inte varit något krångel med den, men säljaren fick i efterhand byta ut främre däcken, eftersom de var ojämnt slitna.

Försök att få tag i en Classic, eftersom den har skinnklädsel. Den vanliga tygklädseln spricker ofta på förarsätet.

Om det inte råkar att vara en standarddetalj, bör man också leta ett exemplar med tidur till dieselvärmaren. Det är man tacksam varje vinterdag, då man slipper sätta sig i en svinkall bil. Och man slipper då oftast att skrapa rutorna.

P.
CPM skrev:Försök att få tag i en Classic, eftersom den har skinnklädsel. Den vanliga tygklädseln spricker ofta på förarsätet.

P.
Alla Classic har inte skinnklädsel: http://www.bytbil.com/vastra-gotalands- ... 50-9657044

Jag har denna klädsel i min bil, den är fortfarande hel efter 17800 mil.
fjohan82 skrev:
CPM skrev:Försök att få tag i en Classic, eftersom den har skinnklädsel. Den vanliga tygklädseln spricker ofta på förarsätet.

P.
Alla Classic har inte skinnklädsel: http://www.bytbil.com/vastra-gotalands- ... 50-9657044

Där ser man - man lär något nytt varje dag.

Vad gäller den spruckna tygklädseln, såg jag många spruckna klädslar när jag tittade runt på bilarna hos handlarna. Flera handlare pekade ut det som en svag punkt hos V50. Jag kan dock tänka mig att många ägare bidrar till detta med en massa skräp i bakfickorna, som nöter på tyget.

F.
CPM skrev:Vad gäller den spruckna tygklädseln, såg jag många spruckna klädslar när jag tittade runt på bilarna hos handlarna. Flera handlare pekade ut det som en svag punkt hos V50. Jag kan dock tänka mig att många ägare bidrar till detta med en massa skräp i bakfickorna, som nöter på tyget.
F.
Den sorts klädsel som spricker heter t-tec, denna finns även i V70II , vet inte på rak arm om det finns flera sorters tygklädslar dock. De kan fixas för en mindre summa om det sker iaf av te.x. colourglo
fjohan82 skrev: Alla Classic har inte skinnklädsel: http://www.bytbil.com/vastra-gotalands- ... 50-9657044
Det är Classic Momentum som har skinnklädsel. Bilen ovan är en Kinetic. Men det finns avsteg för det också. Alla vill ju inte ha skinn,så det är väl första ägaren som valt bort det
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]