Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bergets
hej
här om dagen blev jag ägare till en Volvo v70 2,4D - automat - 2008 :) och jag är riktigt nöjd.

har volvo släppt några mjukvaruuppdateringar till denna bilen under åren? - och i så fall vad ändrar dom med sådana?
går det att se vilken version man har? :p

- en annan sak
min far har en exakt lika dan volvo (samma motor, växellåda) - och bägge två har en tendens att växla lite hårt ibland, vad göra? :p
av Bergets
StefanN skrev:Volvo säger ju inte vilka uppdateringar som görs tyvärr.
Det brukar bli bättre växlingar om man sköljer och byter olja i lådan, finns även en uppdaterad mjukvara att lägga in.

ok tack, vet du vad volvo tar för att uppdatera diverse mjukvaror?
av andersuw
Är bilen servad på Volvo? I så fall ingår mjukvaruuppdatering vid vanlig basservice. Vet inte vad det kostar om du bara åker in och enkom får mjukvaran uppdaterad. Men det är säkert inte särskilt dyrt.
av Rådlös
Uppdateringarna ingår i den schemalagda servicen. Jag kollade några fakturor här men det står alltså ingen separat kostnad. Det står bara att dom har gjort det.
Så om din bil är servad som avsett så har du dom senaste uppdateringarna.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Det kommer relativt ofta lite ändringar .

Jag fick uppdaterar i november . Redan i april när bilen va inne igen så va där nys uppdateringar . :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Bergets
Mikesh89 skrev:Det kommer relativt ofta lite ändringar .

Jag fick uppdaterar i november . Redan i april när bilen va inne igen så va där nys uppdateringar . :)

jasså de uppdaterar så frekvent. men vad är det som uppdateras?
finjusterar de motortekniken eller?
av andersuw
Hela bilen är datorstyrd, inte bara motorn. Så det är allt möjligt som uppdateras. Mest handlar det nog om att fixa diverse buggar. Men det kan i vissa fall också hända att man ändrar vissa funktioner för att få saker och ting att fungera eller hålla bättre. På en 2008:a tror jag dock inte längre det händer särskilt mycket på mjukvarufronten. Så om din bil har varit servad på Volvo är det sannolikt inte mycket i mjukvaruväg som nu behöver uppdateras.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Nu sist va det något med ECU:n samt klimatanläggningen. :)
I vintras kommer jag inte riktigt ihåg va det va men står på min arbetsorder där hemma :)

@Lövet , Vi kan sätta upp oss för[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]