NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av koze
Har precis köpt min första riktiga bil och föll för en V50 1.8F som passar vår lilla familjs behov. Det blev en MY08 med komplett servicebok osv, men jag har några funderingar:

- Jag upplever att det är lite ryckigt växelspaken att lägga i 1-3, men inte 4 och 5. Alltså trögt som att den lite motvilligt lägger i växeln. Är det bara jag som är bortskämd efter att ha kört svärmors nya V60? Byta olja i lådan?

- Häromdagen startade den inte direkt, har läst att det händer ibland med den här motorn. Både jag och förra ägaren har bara kört bensin, ska jag testa E85?

- Kan ibland uppleva att den är lite kinkig på låga varv på ettan och tvåan, är det något man får leva med?

- Hur mycket service kan och bör man göra själv? Är ganska händig och teknisk, typ filter och olja är väl inga problem?

Tack!
Användarvisningsbild
av Micce1980
När den inte startade direkt, hur hade den använts innan och hur länge hade den stått?

All service du kan göra själv kan du göra själv, det är det resterande som blir knepigt :)
Användarvisningsbild
av koze
Micce1980 skrev:När den inte startade direkt, hur hade den använts innan och hur länge hade den stått?

All service du kan göra själv kan du göra själv, det är det resterande som blir knepigt :)
Den hade stått ett dygn utomhus i typ 10 grader och regn. Dagen innan hade jag stått i trafikstockning typ en timme och glidit på ettan/tvåan mycket.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av grillchips
Grattis till bilköpet! Mitt första riktiga bilköp var också en V50 1.8F 2008 (som jag äger än idag).

Jag har ibland upplevt att framförallt 2an har varit lurig att få i, dock inte 1an eller 3an. Kollar man runt lite verkar det inte helt ovanligt, så jag är inte nämnvärt orolig. Däremot siktar jag på att flusha lådan på olja framöver, så har man iallafall gjort något enkelt och förhoppningsvis förebyggande.

Starta direkt gör min varje gång, FÖRUTOM de gånger då jag kört korta sträckor så bilen knappt blir varm. Tänk att köra till lokala affären någon minut bort och shoppa i 10min och sedan starta för att köra hem igen. I de lägen har den varit lite bråkig en handfull gånger. Startar gör den men tomgången är svajig och man får kompensera med lite stötvis gasande för att dra upp varven och då lägger de sig tillslut rätt. Enstaka gång har den dött i ett sådant läge men det var riktigt längesen. Även detta fenomen går att läsa om här på forumet om man söker och verkar inte vara något farligt - bara en (irriterande) egenhet.

Kinkig på låga varv tycker jag inte att den är. Å andra sidan har jag kört uteslutande på E85 under de 4 år jag ägt bilen, det spelar säkert en liten roll i sammanhanget.

Servicen är ju var 1000e mil eller 1 gång om året beroende på vad som kommer först. Så om du vill spara lite stålar så kan du ju alltid köra oljebytena själv och ta de lite större servicarna hos valfri verkstad. Men vore det inte kul att fortsätta med fullstämplad servicebok? ;)

Skämt åsido. 1.8F är en hygglig motor som fått ta oförtjänt mycket skit genom åren. Inget att beskylla Volvo egentligen, det är ju en Ford-spis.
Bara du tar hand om den och läser på lite om dess egenheter så kommer det sannolikt bli ett relativt bekymmerslöst ägande. OM du får för dig att växla bränsle (E85 ger i runda slängar 10hk extra, bara det är ju spännande liksom!) så se till att läsa i manualen om adapteringen.
Dvs, köra i motorvägsfart i i en 15-30min så att motorn helt förstår att du växlat bränsle. Många av de trådar här på forumet skapade av folk som är missnöjda med motorn har ofta missat denna viktiga detalj. Manualen påpekar även att om man kör uteslutande på E85 så ska man köra var 3e eller 4e tank B95 för att smörja - det är dock inte helt nödvändigt.

Bara hojta om du har några frågor, men använd också gärna sökfunktionen om det känns som något som skulle kunna vara vanligt. :)
Användarvisningsbild
av koze
grillchips skrev:Grattis till bilköpet! Mitt första riktiga bilköp var också en V50 1.8F 2008 (som jag äger än idag).

Jag har ibland upplevt att framförallt 2an har varit lurig att få i, dock inte 1an eller 3an. Kollar man runt lite verkar det inte helt ovanligt, så jag är inte nämnvärt orolig. Däremot siktar jag på att flusha lådan på olja framöver, så har man iallafall gjort något enkelt och förhoppningsvis förebyggande.

Starta direkt gör min varje gång, FÖRUTOM de gånger då jag kört korta sträckor så bilen knappt blir varm. Tänk att köra till lokala affären någon minut bort och shoppa i 10min och sedan starta för att köra hem igen. I de lägen har den varit lite bråkig en handfull gånger. Startar gör den men tomgången är svajig och man får kompensera med lite stötvis gasande för att dra upp varven och då lägger de sig tillslut rätt. Enstaka gång har den dött i ett sådant läge men det var riktigt längesen. Även detta fenomen går att läsa om här på forumet om man söker och verkar inte vara något farligt - bara en (irriterande) egenhet.

Kinkig på låga varv tycker jag inte att den är. Å andra sidan har jag kört uteslutande på E85 under de 4 år jag ägt bilen, det spelar säkert en liten roll i sammanhanget.

Servicen är ju var 1000e mil eller 1 gång om året beroende på vad som kommer först. Så om du vill spara lite stålar så kan du ju alltid köra oljebytena själv och ta de lite större servicarna hos valfri verkstad. Men vore det inte kul att fortsätta med fullstämplad servicebok? ;)

Skämt åsido. 1.8F är en hygglig motor som fått ta oförtjänt mycket skit genom åren. Inget att beskylla Volvo egentligen, det är ju en Ford-spis.
Bara du tar hand om den och läser på lite om dess egenheter så kommer det sannolikt bli ett relativt bekymmerslöst ägande. OM du får för dig att växla bränsle (E85 ger i runda slängar 10hk extra, bara det är ju spännande liksom!) så se till att läsa i manualen om adapteringen.
Dvs, köra i motorvägsfart i i en 15-30min så att motorn helt förstår att du växlat bränsle. Många av de trådar här på forumet skapade av folk som är missnöjda med motorn har ofta missat denna viktiga detalj. Manualen påpekar även att om man kör uteslutande på E85 så ska man köra var 3e eller 4e tank B95 för att smörja - det är dock inte helt nödvändigt.

Bara hojta om du har några frågor, men använd också gärna sökfunktionen om det känns som något som skulle kunna vara vanligt. :)
Wow, stort tack för hjälpen! Alltid bra med någon annans erfarenhet av samma motor. Min nästa bil blir också en Volvo, men då en modern rackare :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Samma här, hade jag kunnat välja en T5 när vi köpte V50 så hade jag nog övervägt att ha kvar kärran lite längre för bilen i sig är förbannat praktisk på många sätt och vis. Men nästa bil precis som du säger även den en Volvo, frågan är bara om man ska ta en XC60 eller V90. :lol:
av Rådlös
Jag inflikar här till det som Grillchips säger om adaptering. Det är helt rätt, men det kan vara bra att känna till: När man adapterar, så avbryt inte detta. Då börjar styrdatorn om från "noll" när man startar igen. Antag att man har ett sådant kör- och användarmönster att man bara gör korta småkörningar hela tiden. Då blir bilen aldrig färdigadapterad.
Så kör i en kvart ungefär direkt efter tankning, i landsväg-motorvägsfart utan att stänga av vid något tillfälle. Då har du adapterat rätt och bilen kommer att gå mest störningsfritt. Och så länge du håller dig till samma bränsle behöver du inte tänka på någon adaptering mera. Detta gäller ju naturligtvis "åt båda hållen". Alltså om du byter från bensin till E85 eller tvärtom, från E85 till bensin. (Men i det senare fallet är ju att ta ett steg tillbaka)
V70 2.0F -08. Alltid på E85. Samma grundmotor som din, men med lite större cylinderborrning.
Användarvisningsbild
av koze
Det är intressant det här med hur delade meningar som råder kring E85 vs bensin, det verkar inte finnas någon absolut sanning :)
av Rådlös
Det som kommer närmast sanningen kommer från den som själv kör på E85. Så ställ dina frågor till dom som har den erfarenheten. "Dom andra" har sina referenser från kvällspress, fikabord/ljugarbänkar och petroleumindustrin. Det säger ju sig själv vem som är mest vederhäftig.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
koze skrev:
Micce1980 skrev:När den inte startade direkt, hur hade den använts innan och hur länge hade den stått?

Den hade stått ett dygn utomhus i typ 10 grader och regn. Dagen innan hade jag stått i trafikstockning typ en timme och glidit på ettan/tvåan mycket.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
grillchips kom med ett bra svar :) Mitt var i all hast utanför en provhytt :) Som skrivet är att dessa och mängder av andra motorer blir lite kinkiga att starta igen om de inte nått upp till arbetstemperatur. Är den kinkig är det bara att gasa så startar den direkt iaf

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]