Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andy78 skrev:Synd att du inte bytte samtidigt var den hel?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Hel och väldigt fin. Tror det är lugnt. Annars var det inte så jobbigt att ta av insuget, gör om ifall det behövs.

Ska inhandla inför en motorrengöring imorgon. Tänker mig:
Tömma gammal olja
På med nytt biltemafilter
Hälla i en dunk Rengöringsolja

Köra på tomgång 10 min (lr enligt instruktionerna)
Tömma rengöringsoljan
Behålla eller byta oljefilter?

I med billig semi syntetisk olja?

Köra på tomgång 15 min

På med nytt orginalfilter, finare olja
andy78 skrev:
Lucif3r skrev:Biltema-filtren fungerar bra, och duger absolut att ha som genomsköljningsfilter.
Dom funkar säkert men det skiljer 23kr mot ett Mahle filter på mekonomen :)
Biltemas var slut , mekonomen stängt (ska fixa detta imorgon söndag) så blir det dom har på macken.

Såhär ska jag göra:
> Byta till biltemas Oljerengöring, nytt filter
> Köra 10 minuter på tomgång
> Byta till Biltemas 5w40 Olja, nytt filter
> Köra 2 mil
> Byta till den Olja jag köpt tidigare inför kommande oljebyte 5W40, nytt filter

Hoppas nu denna genomsköljning funkar. Tror jag filmar lite med mobilen och klipper ihop en före och efter oavsett resultat, kan ju va kul för någon annan som funderar på detta 8)
Det är troligtvis stopp i kanelen från oljefällan ner till tröget det finns inte en suck i värden att rengöringsoljan löser upp "proppen" då den oftast är ganska hård och är det tätt så kommer det inte heller någon ny olja dit.

Det du får göra är att rivaner insuget och oljefällan igen, i med lite diesel i kanalen längst ner, dieseln löser oftast upp proppen. Du kan även behöva ta ner oljetråget och peta den vägen upp i kanalen eller blåsa med tryckluft.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]