Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
LazerHawke skrev:Allmän fråga när ni ändå tuggar om förbrukning är det någon av er som märkt av någon förändring med ex polestar i förbrukning bortsett från Volvos egna uttalanden om oförändrad förbrukning? Har alltid när det kommer till andra aktörer hört dom nämna lägre förbrukning?
Har inte märkt någon förändring efter chippning, varken åt det ena el det andra hållet.
av andersuw
Derank skrev:Nu är inte D4 en modern motor i den bemärkelsen, det är en gammal teknik och motor,
Du är felunderrättad. Den motor som sitter i TS bil (D4 VEA) är ungefär så modern som en motor i produktion kan vara. Det är bara ett par år sedan den började serietillverkas och monteras.
Derank skrev:jag och runt 0,8 är normala siffror vid landsvägskörning. Vad du sedan tycker är normalt får stå för dig. Jag har kört så många olika Volvobilar de senaste 10åren så jag är är rätt medveten om förbrukningen.
Vad du personligen har för förbrukning är förstås helt irrelevant. Du har ju varit rätt tydlig med att ditt körsätt inte är normalt.
Derank skrev:Om du sedan vill tuta i någon att de kan köra på 0,52 så får du väl göra det.
Jag har inte gjort anspråk på att veta exakt vad man kan förväntas landa på vid normal landsvägskörning med just XC60 D4 VEA med åttastegad automat. Däremot är det förstås helt klart att det landar en bra bit under 0,8.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag körde en V60 D4 VEA automat som hyrbil för några veckor sen och landade på 0.49l/mil på färddatorn och 0.52l/mil vid pump. Då var de flesta mil motorväg i 110-125km/h.

Kör man lite lugnare kan det inte vara speciellt svårt att få samma siffror med en XC60.
Användarvisningsbild
av Derank
Testade att köra lungt bara för att...avverkade en resa på 32mil, snittfart 93km, 0,82 uppmättes vid pump, så hur ni lyckas få era XC60 awd att dra en halv liter milen i 120 blås undrar nog tom Volvo över, men men alla är vi saliga i vår tro.

Nu kommer jag aldrig att se 0,82 igen för det gick ruskigt segt de 30 milen, nästa gång håller jag min normala hastighet på 130+.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är inte så att du hela tiden kör i sportläge och ligger och kör på 4:an? ;) (Nu kommer jag att få äta upp en gammal synd om vissa som varit på forumet några år läser...) :D
Är du säker på att du inte har en T5:a? :lol: :lol:

Det är märkligt höga siffror du har, även om jag inte kört XC60.
Kanske har det redan avverkats, men vad har du för däck? Däcktryck?
Användarvisningsbild
av joel80
Det var en helt annan motor.. D4 awd my13 var gamla 5-cyl. Nya som diskuteras här är ju VEA.

0.72 på den låter rimligt. Jag låg på 0.6l/mil på en V70 D3 MY13 under de tre år jag hade den.. Det var manuell låda. Automat på den drog lite extra, plus att XC60 har större luftmotstånd.

Klarade du 0.72 med den borde du medd en D4 med VEA klara minst 1dl mindre per mil.
Användarvisningsbild
av Derank
Ok, Sorry. Trodde tråden avhandlade d4 awd xc60

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:Ok, Sorry. Trodde tråden avhandlade d4 awd xc60
D4 AWD är "gamla" 5-cyl va?
Dom har väl inte fixat VEA med AWD än till XC60?

Den drar ju lite mer.. (även om 0,8 känns lite i överkant där också.. bra mycket mer än uppgiven förbrukning, som i och för sig inte går att jämföra med på någon bil...)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]