Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grodan82
Köpte en V70 för två veckor sedan.
Vid fyra tillfällen har gasen slutat fungera vid växling till 1an eller back och har då slutat ge gas.
Får starta om bilen för att kunna gasa igen, vid ett tillfälle ha det räckt att koppla och försöka gasa några gånger så har det börjat funka igen.

Hoppas det finns någon vänlig själ därute som vet vad det kan va och kanske även sitter på en lösning.
Tack på förhand!
MVH Grodan.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Läsa ut felkoder är väl det första att göra det borde ju lysa en lampa om bilen inte svarar på gas. När bilen slutar att ge gas som du skriver går motorn på tomgång även om du trampar gasen i botten eller varvar den upp sakta?
av Grodan82
Var kan jag läsa felkoder? Inga lampor tänds när det händer. och bilen kan driva framåt eller bakåt på tomgång. den varva inte upp sakta när den börjar funka igen utan svarar på en gång som vanligt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
För att läsa ut felkoder så får du vända dig till någon verkstad som har felkodsläsare typ Volvo, Mekonomen, meka mm.
Låter ju som att den totalt tappar signalen från pedalen till gasspjället men då ska ETS lampan lysa och det skulle vara rätt så otroligt om du har tappat båda signalerna samtidigt (analog) och (digital). Hur är batteriet i bilen är det rätt så nytt? För ETM är rätt känsligt när det blir för lågt med kräm i batteriet, men om nu bilen startar helt utan problem och startmotorn låter pigg så är det inte batteriet.
av Rådlös
Det skall sitta ett OBD2-uttag över din vänsterfot (när du sitter på förarplatsen). Det finns felkodläsare på bilprylvaruhusen, men dom är mycket långtifrån heltäckande. Därför är det enklaste om du känner någon bekant som har en felkodläsare eller ännu bättre låter en verkstad läsa ut felkoderna. Då kan du också få förslag på vad som bör åtgärdas, ungefärligt pris etc. etc.

Läs lite mer på den här sidan: http://home.swipnet.se/g_gson/
av Grodan82
Har ägt bilen i ca tio dagar. Han jag köpte bilen av sa att han bytt batteri för några månader sen. Men ska ta en titt på det på jobbet imorgon och ladda upp det.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
OBD2 kontakten sitter inte vid fötterna på första generationen av V70 utan där sitter den i mitten konsolen lyft armstödet och där under finns det en lucka som det står OBD på.

Ok om nu batteriet är rätt nytt så borde inte det vara boven men det skadar inte att ladda det.
av SubMarine
Lyser både ETS och motorlampan när du slår på tändningen? Kan ju varit något som varit där och pillat... När bilen inte svarar på gas, går den samtidigt ojämnt som om den misständer eller liknande?
av Grodan82
ETS och motorlampa lyser som de ska. När gasen inte svara spinner fortfarande motorn som en mysig kattunge så inga problem där. Batteriet är kollat och i bra skick och mycket kräm.
Användarvisningsbild
av taxi
Väntar med spänning på om EN TILL MÄNNISKA i världen har drabbats av en trasig gaspedal. Fast på min blev det tvärtom: Bilen trodde att jag trampade gasen i botten, så det var lite mer spännande.
Men som sagts tidigare, det borde ge felkoder, tycker jag. Läs ur felkoder hos den verkstad som gör det för lägst pris, var noga med att få med dig koderna på papper.
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]