Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikesh89
gulgrön skrev:Ja man börjar ju undra...enligt verkmästare på Volvo så går lådorna bra, men är extremt känsliga på att oljenivån måste vara helt korrekt. Så bjussar dom nu på en ny låda så får man väl hoppas att det ska funka några år. Men KVD ska ju säga sitt först, kan ju bli så att de tar tillbaka bilen.

Kvd säga sitt ?
Dom får inte ta tillbaka bilen om inte du vill det .
Däremot så måste dom stå för eventuella kostnader vid reperation om du vill ha något fixat .

Jag vet för jag precis haft en procedur med köplagen osv .

Säljaren "företaget" hade inget val .
Dom ville ta bilen . Jag sa nej ni får fixa felen för jag vill ha den kvar . Kostade mer o fixa bilen än vad jag gav för den . Men dom va illa tvingade .

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Daniel73
Det stämmer inte riktigt.

Säljaren kan välja fritt mellan reparation, omleverans (ny vara vilket inte går vid begagnatköp) eller hävning av köpet.
Allt enligt konsumentköpslagen.
av Lövet
Eftersom återtag är ett mer generöst åtgärdande än reparation har jag väldigt svårt att tro att man som konsument fritt kan välja vilken åtgärd man vill ha.

Har för övrigt bra erfarenheter av reklamation hos KVD, skulle säga att de är bland de mest seriösa handlare man kan ha att göra med. Har både lämnat tillbaka bil och fått dem att betala för reparationer utan större problem.

I detta fall skulle jag dock helst lämna tillbaka bilen, känns som att den finns en risk att en reparation bara blir en tillfällig lösning.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Daniel73 skrev:Det stämmer inte riktigt.

Säljaren kan välja fritt mellan reparation, omleverans (ny vara vilket inte går vid begagnatköp) eller hävning av köpet.
Jag va i kontakt med både konsumentombudsman samt advokat inom fordonsfrågor .
Det slutade med att företaget fick stå för reperationen fast dom förlorade hela sin vinst .

av Daniel73
Mikesh89 skrev:
Daniel73 skrev:Det stämmer inte riktigt.

Jag va i kontakt med både konsumentombudsman samt advokat inom fordonsfrågor .
Det slutade med att företaget fick stå för reperationen fast dom förlorade hela sin vinst .

Det hade aldrig gått vägen i rätten.

Du skrev att reparationen var dyrare än vad bilen kostade men nu skriver du "deras vinst".
Det har betydelse...
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Reperationerna slutade på 57 tusen jag gav 70 . Så förlåt några tusen till låg där .

av gulgrön
Nu blev det så här, KVD har gett grönt ljus för att Volvo byter lådan mot en utbytes ( samma årsmodell eller nyare samt samma elle lägre antal mil) och KVD tar hela kostnaden. Maskinskadeförsäkringen var ej aktuell i detta fallet,då felet upptäcktes för nära inpå leverans. Alternativet var att KVD tog tillbaka bilen och auktionerade ut den på nytt men med defekt växellåda. Är helt nöjd med hur KVD hanterat ärendet hittills.

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]