Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tmpolice
Såg att silverfärgade xc70 t6:an i Sthlm är borta.
Bokade felsökning och service på rejmes i Lindesberg (utanför Örebro). Basservicen 3400kr. Byte olja i lådan 3400kr (inte bestämt om jag gör det nu).
Mycket trevliga och bra i bemötande. Sade att de ringer säljande firma efter de mätt generator och kollat kylarvätskan och om nåt ska fixas. De löser det. Inga problem. Mycket bra intryck.
av Matzz
tmpolice skrev:Ringer runt och letar. Hittar bilia, helmia och rejmes. Överväger hur långt jag vill åka. Har en Folksam försäkring i 6 mån för 1600kr så jag byter efter 6 mån till Volvia. Folksam ger maskinskadeförsäkring mes garanti för motorer till 12000mil så det blir kanon. Är väl det finstilta med Volvia och service på auktoriserad som är viktigt.
Folksams volvoförsäkring har 15000 mil på maskinskada , och 3000 i självrisk.
Användarvisningsbild
av Perra83
tmpolice skrev:Såg att silverfärgade xc70 t6:an i Sthlm är borta.
Bokade felsökning och service på rejmes i Lindesberg (utanför Örebro). Basservicen 3400kr. Byte olja i lådan 3400kr (inte bestämt om jag gör det nu).
Mycket trevliga och bra i bemötande. Sade att de ringer säljande firma efter de mätt generator och kollat kylarvätskan och om nåt ska fixas. De löser det. Inga problem. Mycket bra intryck.
Kul! Grabbarna i Lindesberg är bra. Ja har servat och lagat mina bilar där i 12år. Får SMS eller samtal när bilen är klar. Vid garantijobb har dom även kört mig till jobbet och lämnat bilen vid jobbet. Tre bilar har köpts där varav två helt nya.
av tmpolice
Nej, inte blir det någon garagetråd. Har annat i livet som är mer prioriterat. Gillar däremot att dela med mig av saker som fungerar/är mycket bra.

Har en liten att göra lista för bilen med:
Service (batteribyte och ev en läckande kylarslang dvs mycket litet)
Byta till led på positionslljus fram
Byta till led på skyltbelysningen
Byta till led backljus
Byta till led follow me home/sidospegelbelysning

Sedan har jag förutom service några måsten som
Nya gummimattor i kupén (har de mjuka)
Bagagematta i plast Hova, mekonomen, vpart???
Lastgaller xc70
Stänkskydd
Solarplexius

Lite småfix. Mesta känns överkomligt att göra förutom backljusen.

Någon som har förslag på bra matta till lastutrymmet?? Vill gärna att den täcker hela utrymmet och även typ utskuren runt låskistan till bakluckan.

Såg ut som en lång lista men är ju mest smågrejor.
av Schmoyoho
Du har ju i princip skrivit en garage-trådstart ovan fast du inte vill det? "Här är min bil *foto*. *lista på saker jag ska göra någon gång i framtiden*" och sen någon snabb bild när du väl gjort det. Det är inga uppdateringskrav och du förbinder dig inte till någonting heller ;)

Läckande kylarslang får du gärna återkomma kring ifall det är något typfel. Har också något pyttelitet läckage i min bil men har ingen aning var.
av tmpolice
Såg att det försvann lite kylarvätska. Satte då ett sträck på expansionskärlet så jag kunde hålla koll på det. Såg att det var lite blött på skölden på passagerarsidan ca 30-40 in under bilen (kunde då utesluta kylaren då den sitter längre fram). Är precis vid undre slangen till kylaren. Kylarvätska är mycket lättflyktigt och det verkar ha minskat vid värmen ute. Slutsats är att antingen slangklämman eller mindre håll vid slangen. Tänker att det minskas av läckage då värmen stiger och gummi sväller.
Ska trots detta provtrycka den vid service den 9:e så allt är schysst. Kan i vilket fall utesluta toppen och det är skönt (inge vanligt fel på dessa heller).
Inte speciellt bekymrad. Når inte heller slangklämman som sitter trångt och jävligt.

Trivs mycket bra med bilen och är sjukt glad att jag inte köpte en diesel.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
https://vimeo.com/169126814

Så här slutade det hos mig . I början försvann det ytterst lite vatten så någon enstaka droppe då o då.
Nu vid värmen så har det antagligen expanderat , så det blev som på filmen .

Säkerligen något Volvo vet därför va den original slangen jag beställde i helt annat material än slangen som satt på från original .
Slangen från motorn in i kärlet alltså returen :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 149
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18