Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte höra med er vars hittar man bra hjullås / låsmuttrar till sin v70?
Som fungerar och är vettiga?

Har hört att de volvo säljer inte är nå bra alls, står väl lite om de på forumet också?
Men ska ju ha kommit någon nyare sats med lås hjulbultar som är bättre. Vad har den för art nr?

Säljs sånt hos däck/fälg firmor? Biltemas sats för 139 kr är väl knappast nått att ha? ?:-/

ars hittar man bra hjullås / låsmuttrar till sin v70? S
om man kan använda år ut och år in utan att riskera de går sönder?

Har hört att de volvo säljer inte är nå vidare bra...

Säljs sånt hos däck/fälg firmor?

När jag googlade fick jag fram detta på bilias hemsida
http://webshop.bilia.se/kampanjer/volvo ... 0-xc607090

Men hur vet man vilka som är den nya förbättrade typen? Enligt mig ser de alla likvärdiga ut.
apersson850 skrev:Har du vanliga skruvar med lös kona eller med fast dito?
Sitter fast kona. Men såg nyss att jag visst har en hel uppsättning hjulmuttrar i reservhjulsbaljan också. Undra bara varför dom är där.
Kan ju inte va olika muttrar till vinter å sommardäcken då båda är volvo orginal. ?:-/
Ibland är de olika sommar och vinter, då olika fälgar kan ha olika skruvskalle. Det är ju skruvar på de här bilarna, inte muttrar.
Min är utrustad med en annan modell av låsskruv än någon av de du länkade till. Det verkar ha funnits åtskilliga...
apersson850 skrev:Ibland är de olika sommar och vinter, då olika fälgar kan ha olika skruvskalle. Det är ju skruvar på de här bilarna, inte muttrar.
Min är utrustad med en annan modell av låsskruv än någon av de du länkade till. Det verkar ha funnits åtskilliga...
Är du nöjd med dina funkar det bra?
Lite av grejen med låsmuttrar är ju att inte dra dom med muttermaskin utan med fälgkors bara.
Fälgkorset kan du kasta så långt du orkar. Alla hjulskruvar/-muttrar, vare sig de är av låstyp eller vanliga, ska dras med momentnyckel. Sen drar man en gång till efter ca 100 km körning.

Jo, mina fungerar bra, men har verkstaden dragit dit dem är de jobbiga att få bort igen. Eftersom de slarvar med hur de drar fast dem. Men det gäller ju alla låsskruvar, och ibland vanliga också.
Man drar givetvis aldrig en hjulbult/skruv/mutter med maskin, man drar med angivet moment(140nm på P3:or och originalskruvar) och inget mera. Låsvarianter drar man bara med handkraft så dom sitter precis fast och om det sen är 50 eller 70nm har mindre betydelse.
Den länkade varianten är den äldre på bild, den nyare har en 6-kantskalle som snurrar fritt på tappen och låsspåret utanför denna skalle.
Strax över 300kr nya eller under 200kr på skrot är som hittat mot vad som andra säljer och passar/håller mindre bra.
Bild
Förstår inte riktigt vitsen med fälglås, ställer bara till besvär för en själv, tjuvarna tar ju bara bort dom ändå om dom vill ha hjulen.
Kanske stoppar dom värsta pundarna.
Brukar ta bort dom när jag köper ny bil, har nog ett tiotal uppsättningar i garaget.
Har en uppsättning som satt på min 2013, dom kan jag sälja till dig om du vill.
Vet inte om det är nya eller gamla sorten tror det är såna som är på bilden ovan, kan kolla och ta kort på dom om du är intresserad.
Förstår inte heller vitsen med låsbultar, vill de ha hjulen så tar de dem, risken är snarare att de gör mera skada, som när de knyckte mina merac 18" först provade de o krossa den laminerade sidorutan men den gav de upp med så baklucke rutan istället, enda fördelen var att jag fick sprillans nya sommardäck (1,5 mm på de gamla) billigt sen 4hela fälgar en var skrapad

Skickat från min SGP621 via Tapatalk

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]