- fre 27 maj 2016, 09:36
#1080192
Man slipar ju inte inne i bakaxeln heller, utan man lyfter ut den och slipar.
Jag ska göra ett försök idag. Uppdaterar hur det går!
errim skrev:HejDå ska kontakter bytas. Det är inte bara byta huset, helt andra anslutningar.
Ja du har uppenbarligen 48 pinnar på hjulet i bakaxeln. Jag skulle för min del hellre byta hastighets/ vägmätare än att ge mig på att ta bort pinnar på kransen i bakaxeln. Känns inte roligt att slipa nästan inne i bakaxelhuset med risk för spån överallt som kan ställa till det på sikt. Du behöver ju bara byta mätaren inte hela mätarhuset.
Någonstans på h/v- mätaren står det angivet hur många pulser den är avsedd för. Det var ett tag sedan jag hade en 740 men på 240 står det på mätaren t ex K= 6091 (pulser per km), den mätaren är då avsedd för 12 pinnar i bakaxeln. På 240 bytte man från 12 till 48 pinnar 91-92. På min 92a står det K= 24364 alltså 4 ggr så mycket. Tror det ska vara motsvarande på 740, så jag skulle leta upp en mätare med K= 24364 eller ngt värde där i närheten.
(240 har VDO- instrument. Har 740 det också?)
Mvh
Bengt
Man slipar ju inte inne i bakaxeln heller, utan man lyfter ut den och slipar.
Jag ska göra ett försök idag. Uppdaterar hur det går!
Bilar jag har ägt/äger:
Volvo 740 -92: Såld och sönderkörd av köparna. Numera död... :'(
Volvo 245 -89: Fattar inte varför jag köpte denna? Helt slut var den.
Volvo 740 -88: ~
Volvo 740 -90: Såld.
Volvo 740 -88:an: Rullar igen efter bromsrenovering!
Volvo 740 -92: Såld och sönderkörd av köparna. Numera död... :'(
Volvo 245 -89: Fattar inte varför jag köpte denna? Helt slut var den.
Volvo 740 -88: ~
Volvo 740 -90: Såld.
Volvo 740 -88:an: Rullar igen efter bromsrenovering!