Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1079891
Jag kan inte riktigt se var dom röda blir av, men de följer nog med härvan över friskblåsutsläppet och ner vid handskfacket.
Har du kollat om det finns ström i den?

Vad det gäller instrumenthuset, kolla så att alla stiften sitter i ordentligt.
Har du möjlighet att testa med ett annat mätarhus så vore felsökningen lite lättare?
Det sitter det sitter en säkring inuti mätarhuset, bara tänkte... du har en lös kabel, det är inte så att det varit nån himpavimpa-lösning till ABS eller motorelektroniklampa och det blivit kortslutning och säkringen har gått!? :???: :???:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1079892
Har även kollat kablarna till mitt mätarhus nu skiljer det på husen eftersom att mitt är en 99a men jag har inte heller någon rödkabel där, den enda rödakabel som är i närheten av mätarhuset går till motagaren för fjärrnyckeln.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1079896
Här är ett kopplingsschema till VDO mätarhus årsmodell 96 och här finns det inte med någon röd kabel.
För att få bilderna större klicka på länkarna :)

Nu vet jag inte vilket mätarhus du har, det står på baksidan i plasten antingen är det ett VDO eller så är det ett Yasaki

http://i65.tinypic.com/2zfpfgp.jpg

Bild


http://i63.tinypic.com/2w1w5t2.jpg

Bild
av Peter799
#1079990
VDO 81 072 104 står det på baksidan av mätarhuset. Har aldrig grävt där bakom förut så vet inte vad tidigare ägare har gjort tyvärr
Nån skrev om säkring, sitter den inne i mätarhuset alltså? Har för övrigt kollat de vanliga säkringarna i motorrummet.

Edit: kontakterna sitter i så bra som det går, dom har klickats fast. Testat att rucka lite på dom när bilen är igång men ingen skillnad
Vore väl förresten konstigt om det vore en säkring då som sagt generatorlampan lyser? Hastighetsmätaren svajar också när man kör, så var det inte innan

Förtydligande: generatorlampan lyser på tomgång men blinkar under färd, och blinkar snabbare ju snabbare man kör
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1080005
Lucif3r skrev:Det finns säkringar på kretskortet ja. Inget man byter utan rätt duktiga elektronik-/lödkunskaper.
Nja, en helt vanlig flatstiftssäkring som är instucken genom kretskortet och sedan lödd på plats och med bra om plats runtom, det är förvisso något trängre på 92-95 än 96- men inte så det stör nämnvärt.
Så inte direkt nån vetenskap för en normalbegåvad.

MEN, säkringen är ju inte det första jag misstänker i detta fallet.
av Peter799
#1080190
Okej...
Fast hmm...
Samtidigt som jag bytte lampa testade jag att dra en kabel mellan ABS-lampan och oljetryckslampan "för att se vad som hände"... Det kan inte ha med det att göra? :O
Var ju hyfsat säker på att röda kabeln var felkällan så tänkte inte på det där förrän nu.
Åker till skroten idag iaf och ser om jag kan testa ett annat mätarhus.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1080196
Peter799 skrev:Okej...
Fast hmm...
Samtidigt som jag bytte lampa testade jag att dra en kabel mellan ABS-lampan och oljetryckslampan "för att se vad som hände"... Det kan inte ha med det att göra? :O
Var ju hyfsat säker på att röda kabeln var felkällan så tänkte inte på det där förrän nu.
Åker till skroten idag iaf och ser om jag kan testa ett annat mätarhus.
För att förenkla felsökningen för oss andra så borde du berättat detta från början...
Du kan alltså ha kortslutit hela instrumenthuset och därför som det inte fungerar längre.
Istället för att försöka fuska så är det bättre att felsöka och reparera felet, speciellt när det kommer till ABS som är en rätt trevlig funktion att ha till att fungera och som varken är speciellt svårt eller dyrt att åtgärda.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1080276
Hilmer skrev:
Lucif3r skrev:Det finns säkringar på kretskortet ja. Inget man byter utan rätt duktiga elektronik-/lödkunskaper.
Nja, en helt vanlig flatstiftssäkring som är instucken genom kretskortet och sedan lödd på plats och med bra om plats runtom, det är förvisso något trängre på 92-95 än 96- men inte så det stör nämnvärt.
Så inte direkt nån vetenskap för en normalbegåvad.

MEN, säkringen är ju inte det första jag misstänker i detta fallet.
Det sitter nästan garanterat någon SMD säkring också. Om inte annat så finns det säkringar i dom olika chippen. Dom är dock lite svårare att byta(läs: omöjligt) :P

Jag tvivlar väl också på att det är någon säkring i detta fall... Det ska väl isf. vara någon i någon IC, dvs IC har blivit skadad. MEN, det ska inte påverka lamporna, dom är direkt-styrda av separata kablar. Chippen har bara hand om mätarna, trippen och diagnostiken(samt färddatorn på x70, displayerna har egen IC dock).
Likaså bakgrundsbelysningen ska inte påverka övriga lampor, belysningen har egen matarspänning separat från övriga lampor.

Så, vad kan felet vara då... Ptja... Bra fråga... Ska väl vara om det blivit kortslutning alt. felkopplat... Avsaknad av en VCC(vilket den röda troligen är) ska bara påverka ett fåtal komponenter, och då slutar dom att fungera öht - inte leka diskotek...
Det bästa vore ju att koppla upp huset på bänken och mäta allt som kan mätas, men jag misstänker att det är överkurs för dom flesta. Tror inte det är så många här som har ett halvt elektroniklabb brevid sig :lol: ... Eller? :D

Och ser nu att du varit på och kopplat lite hej vilt... Då kan vadsomhelst ha hänt, vilket gör felsökningen desto svårare. Du kan som Hilmer säger ha kortslutit hela skiten :roll:

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]