Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Macka
Körde in obd2 läsare i bilen idag, och motorn ligger på exakt 80 grader när den kommit upp i temp,
är detta normalt för moderna diesel motorer eller behövs ny termostat tror ni ? Är en V70 1.6 diesel 2010

Hade för mig ca 87 grader var standard, men detta är första bilen jag har som är under 10 år så vem vet hur uppdaterad jag är :lol:
Macka skrev:Körde in obd2 läsare i bilen idag, och motorn ligger på exakt 80 grader när den kommit upp i temp,
är detta normalt för moderna diesel motorer eller behövs ny termostat tror ni ? Är en V70 1.6 diesel 2010

Hade för mig ca 87 grader var standard, men detta är första bilen jag har som är under 10 år så vem vet hur uppdaterad jag är :lol:
Det är för kallt.
av osla
det är något kallt, mellan 85-90 brukar vara ganska lagom. men hur ser din körning ut, är det enbart stadskörning så får nog inte en modern diesel upp tempen ordentligt om det inte är riktigt varmt ute, men om man kör längre sträckor i högre farter så ska tempen gå upp då motorn får arbeta lite
av Schmoyoho
osla: Borde det inte vara tvärtom? I stadstrafik med mycket accelerationer får motorn jobba och på landsväg ligger den bara och lunkar på under låg belastning, och dessutom med en massa fartvind som kyler?
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Kommer ihåg när jag hade min V50 D2 -11 bilen var varm och jag åkte lite inne i stan här i Göteborg då började dieselvärmaren ticka mitt i allt, vintertid givetvis. Så att den blir varm av stadstrafik tror jag inte på. Mkt stillastående vid trafikljus etc. Men jag har ett vagt minne av att den kom upp i 80 grader också när den var som varmast för jag funderade nämligen också på om det var nåt fel på den.
Schmoyoho skrev:osla: Borde det inte vara tvärtom? I stadstrafik med mycket accelerationer får motorn jobba och på landsväg ligger den bara och lunkar på under låg belastning, och dessutom med en massa fartvind som kyler?
Nu beror det på vad det är för accelerationer man gör i stadstrafik men rent generellt ger landsvägs- och motorvägskörning mycket mer belastning för motorn. Har man motortemperaturmätare (som jag har) så märker man väldigt tydligt hur fort man får arbetstemperatur i motorn i stadstrafik jämfört med landsväg och motorväg. Men detta gäller ju diesel som går med ett stort luftöverskott vid låg belastning vilket gör att motorvärmen kan sjunka på tomgång när det är riktigt kallt ute.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Min motor är i andra änden av sortimentet, en D5, men den ligger på 88°C.
Gasar du aldrig? Den börjar ju öppna vid 88 men är inte fullt öppen förens vid 108 grader har jag för mig.

Så 88 - 108 borde vara normaltemp beroende på hur mycket du gasar
Tja, händer väl någon gång emellanåt, men normalt sett går det inte att gasa speciellt mycket om jag ska hålla mig någorlunda inom lagens ramar. Så jag syftade på när man kör med jämn fart på landsväg eller sådär.
Kommer jag ihåg det (föga troligt) kan jag ju kolla i morgon, när jag ska dra husvagn. Då bör den ju frestas lite mer.
Användarvisningsbild
av Perra83
80°C är kanske okej för den motorn.
Strax under 90°C har mina legat på. Har inte sett att någon av mina dieslar kommit över 100°C.
98°C visade appen Torque som max efter tre stycken 0-100km/h test. Strax över 100 kan den säkert bli någon gång men inte särskilt mycket mer.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]