- tor 14 apr 2016, 14:42
Skickat från min E6653 via Tapatalk
oldtimersmc skrev:Jag väntade oxå på någon annan :)palmqvist skrev:Grattis palmqistoldtimersmc skrev:Den ofjädrade vikten är den del av en bils vikt som inte bärs upp av fjädrarna (hjulen och de detaljer i hjulupphängningarna som kan röra sig). Bilens fjädrade vikt är alltså resten av vagnen som bärs upp av fjädrarna. Det finns dock mellanting, exempelvis fjädrarna själva, som både tillhör den fjädrade och ofjädrade vikten. Både vägegenskaperna och komforten ökar när den ofjädrade vikten är så lätt som möjligt.
Att öka den fjädrade vikten lär knappast vara någon fördel, om behovet saknas.
Hellre gå åt andra hållet.
Som att gå med lackskor på ett gärde...
man ökar den ofjädrade vikten genom o byta till större ok o skivor vilket inte är positivt, så det är bara en estetisk vinning, bromseffekten blir inte bättre möjligen något bättre kylning
Skickat från min E6653 via Tapatalk-)
Det dröjde irriterande lång tid innan klarläggandet kom, gav tusan i att själrätta då jag förväntade mig att få ett hugg.
Avslutningsvis så håll BÅDE den ofjädrade och den fjädrade vikten så låg som möjligt :D :)
Skickat från min E6653 via Tapatalk
V70 Polestar Classic Summum++ AWD MY16, Onyxsvart, PS, Tp, Parkeringskamera, Läderklädd ip 19" Portia, etc
V40 D2 MY15 Momentum Bussines, Svart Metallic
V70 R AWD MY99 Laseblå 33000 mil (frugans åka till stallet bil)
V40 D2 MY15 Momentum Bussines, Svart Metallic
V70 R AWD MY99 Laseblå 33000 mil (frugans åka till stallet bil)

- By bönan