Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MickeA
Har gjort en rejäl idiotsak på min 940 turbo, kopplade in en sk. Bee-r rev limiter(fråga inte varför), kopplade in allt enligt instruktioner och när jag vred på nyckeln så gick motorn runt men tände inte, luktade soppa som satan dock.
Kopplade då bort Bee-r, men problemet är att jag fortfarande inte har någon gnista.
Har bytt vevaxelgivare, tändmodul, bränslebox, tändbox och tändspole utan resultat, dränker sig fortfarande i soppa.
Sitter en helt vanlig b230fk i den för övrigt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Eftersom jag inte vet hur bee-r installeras så kan jag inte ge något absolut svar utan bara ett allmänt där du går igenom alla kablage i tändsystemet samt även kollar att fördelarlocket är i gott skick och glöm då inte att där kolla att kolstiftet i mitten är OK.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
MickeA skrev:Kopplas in i tändboxen på +, -, varvtalssignal och tändsignal. Men fördelaren kan ha fått fnatt alltså?
Fördelaren kan vara en felkälla. I övrigt är det kablaget som måste kollas från tändlås till tändstift.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
MickeA skrev:Men fördelaren kan ha fått fnatt alltså?
Fördelaren är väl tom, där finns ingen elektronik bara lock och rotor. Förstärkaren på innerskärmen kanske?
av MickeA
lennarte skrev:
MickeA skrev:Men fördelaren kan ha fått fnatt alltså?
Fördelaren är väl tom, där finns ingen elektronik bara lock och rotor. Förstärkaren på innerskärmen kanske?
Redan bytt den, är det möjligtvis något relä som kan ha gett sig?
Användarvisningsbild
av lennarte
Förstärkaren på innerskärmen. Kallas för allt möjligt som tändförstärkare, tändmodul, slutsteg, styrenhet. Sitter bakom vänster strålkastare på innerskärmen. Ser ut ungefär så här
Bilagor
Tändmodul.jpg
Tändmodul.jpg (2.06 KiB) Visad 2026 gånger
av MickeA
lennarte skrev:Förstärkaren på innerskärmen. Kallas för allt möjligt som tändförstärkare, tändmodul, slutsteg, styrenhet. Sitter bakom vänster strålkastare på innerskärmen. Ser ut ungefär så här
Redan bytt den utan framgång(helt säker på att den är hel), men det lite roliga är att jag har 12V fram till tändspolen, tändspolen är hel, men ingen gnista.
av NilsO
Om man kopplar in en testlampa istället för tändspolen, så ska den blinka när man kör på startmotorn. (Dvs man lossar de två flatstiftskontakterna och ansluter dem till lampan istället för tändspolen.)

Om den gör det så ligger felet trots allt i tändspolen eller på högspänningssidan. Annars på lågspänningssidan.

Eftersom du provat att byta ut allt så känns det nästan som om du antingen råkat koppla fel när du tog bort varvtalsbegränsaren, eller att det blivit kortslutning så någon ledning brunnit av.

Om det är årsmodell 95 eller tidigare (med bytt motor?) eller om du har en felkodsläsare så prova att läsa ut felkoder för tändsystemet (uttag 6). Inte för att där kommer finnas någon felkod som förklarar vad felet är, men för att kolla att styrenheten får spänning och är vaken.

Ett fel som kan hända när man kopplar i och ur saker, t ex styrenheten, är att stift böjs i kontaktstyckena. Kan vara värt att kolla.
av MickeA
NilsO skrev:Om man kopplar in en testlampa istället för tändspolen, så ska den blinka när man kör på startmotorn. (Dvs man lossar de två flatstiftskontakterna och ansluter dem till lampan istället för tändspolen.)

Om den gör det så ligger felet trots allt i tändspolen eller på högspänningssidan. Annars på lågspänningssidan.

Eftersom du provat att byta ut allt så känns det nästan som om du antingen råkat koppla fel när du tog bort varvtalsbegränsaren, eller att det blivit kortslutning så någon ledning brunnit av.

Om det är årsmodell 95 eller tidigare (med bytt motor?) eller om du har en felkodsläsare så prova att läsa ut felkoder för tändsystemet (uttag 6). Inte för att där kommer finnas någon felkod som förklarar vad felet är, men för att kolla att styrenheten får spänning och är vaken.

Ett fel som kan hända när man kopplar i och ur saker, t ex styrenheten, är att stift böjs i kontaktstyckena. Kan vara värt att kolla.
Bra tips! Är tyvärr en 97a så läsa felkoder är inte det lättaste, ska dubbel kolla allt imorgon :)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]