Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
Jag är ganska petig, ska tilläggas...:)

Har egentligen två irriterande bekymmer med bilen just nu...
Förra månaden bytte jag från original 18* hjul till original 20* med nya däck (XC60, D4, manuel (ej awd), 2015)

1. Jag märken nu att jag har små pulserande gaspedal, stör mig enormt på detta nu.
Detta märkts mer tydligare på 5-ans och 6-ans växel (motorvägsfart).
Var på Volvo och de tycker själva att det är inget konstigt, de tom rekommenderade att testa och byta tillbaka till 18* hjulen och testa, alltså inga expertutlåtande där inte.

2. Den andra problemet märker jag nu att bilen är mycket segare, jämfört ganska mycket med kollegans bil som har exakt samma bil (dock med 18* hjul) så upplever jag att min bil är ca 20% segare. även här säger Volvo, bytt till 18* och testa.

Hjälp snälla med era idéer och erfarenheter om vad det kan vara på respektive punkt.
Bilen upplevs "segare" desto större hjul du hänger på
Mer massa/högre rullmotstånd som skall vridas runt så du tappar gas respons på större hjul

MAO Inget fel på din kärra har flera kunder som upplevt detta när dom tex monterat sommarhjulen för första gången( deras bilar levererades med vinterhjul)

//Gooose
Håller med övriga, prova att byta tillbaka.
Har ställbart motstånd i elservon till ratten, på vinterdäck (18") kör jag med medium motstånd, och med sommardäck (18" och samma dimension) kör jag med lätt motstånd, och då blir det samma motstånd på vinter och sommardäcken. Verkar dock vara så att sommardäcken är tyngre? hur nu det går till, för bilen blir mindre "nervös" med sommardäcken, känns som vikten i däcken mjukar ut rörelsen.

Sen har jag alltid pulseringar i RATTEN när sommardäcken är kalla, tar ett par minuter innan de blir varma eller dylik och "rätar ut sig ;)"
UPDATE!

Det är 20" original hjul med Pirelli Zero däck.
Alltså, att bilen är lite segare kan jag acceptera :), med pulserande gaspedalen är lite irriterande faktiskt.
Grejen är att runt 1100-1500varv (från 4-ans växel, lägre växlar genererar mindre vibrationer i pedalen), kommer ett om jag får uttrycka mig "brummande" ljud från framvagnen som förstärkts när jag vrider ratten höger-vänster, samt att det pulserar i gaspedalen.
Åkte in till Volvo igen och en annan kille skulle provköra och känna efter, då säger han att vibrationerna (oljudet) måste komma från hjullagret, och att ljudet och de smp vibrationerna fortplantar sig i karossen och i andra bilens delar, hm, vad säger om det?
Ska tillägga att bilen är 2 år gammal och gått ca 4300mil.
För att jag är så desperat att få bort framförallt pulserande gaspedalen och tänkte jag lita på dem och byta båda hjullager fram, 7' papp :roll:
Om jag kör lite fortare (typ 140), och med lite högre varvtal försvinner det mesta av ljudet och vibrationer i gaspedalen.
När jag hade 18" hjulen på så var vibrationerna lägre.
Tycker att det bör inte vara större hjul som är problemet, det måste vara något annat...att det förstärks med större hjul är ju ganska logiskt dock.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]