Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är inte säkert om alla vet vad de skriver om. Har de senaste 13 åren ägt och kört Volvos XC bilar och enligt min mening är de bästa bilar på just när vägen är halast. Jag har inte någonsin behövt köra långsammare än högsta tillåten hastighet om inte annan trafik har hindrat mig.
Blev överraskade av en snöstorm under april månad i Finland för några år sedan. Min XC70 hade sommardäck liksom alla andra trafikanter , men min färd, över 20 mil gick helt odramatiskt samtidigt när alla som hade två hjulsdrift hade stora problem med 1dm snö på vägen och is under snön.
XC90 är inte sämre än XC70 bara dyrare och därför kanske bättre val.
Gamlingen XC90 valdes i USA son säkraste SUV för bara två år sedan.
KARDOX skrev:Servicekostnaderna är ganska lika. 2,5 T anser jag är en mkt trevligare motor.
Sedan så är inte xc90 och xc70 så lika i övrigt.
Xc90 bygget på MOST plattformen. Xc70 bygger på melbus plattformen. (Mitsubishi electronic bus system)

Melbus fanns i s80, V70, s60 , c70( första modellen).
MOST fanns i S40, V50, C70 sista modellen, C30.
Så xc90 upplevs interiört samt i infotainmentsystemet mer som dem bilarna som hade MOST. Och xc70 mer lila bilarna som hade melbus.
XC90 dök ju upp först 2003 i motsats till övriga P2:or (S60, V/XC70, S80) som lanserades redan 1999-2001 vilket förklarar varför den har MOST istället för Melbus. Men den skillnaden berör bara en liten del av bilens funktion, närmare bestämt infotainmentsystemet och dess överföring av stora datamängder (t.ex. "streaming" av ljud från en enhet till en annan).

För bilens funktion i sin helhet är det ett nätverk byggt på CAN som används och det är också väsentligen samma CAN-generation för XC90 som för övriga P2:or. CAN är också ett mycket mer omfattande nätverk än MOST/Melbus. Även infotainmentenheter har i många fall behov av CAN-kommunikation, inte bara MOST eller Melbus, för att ta emot eller skicka data till andra datorer i bilen.
XC70 är stabilare än SUV under förutsättning att den inte har nivåreglering, då den har en svagare k-hämmare vilket får det att kasta med bakvagnen
Tycker man att krängningshammare är för svag kan man ju sätta dit en starkare. Allmänt sett är förstås nivåreglering bättre så snart man kör med tung last. Det är ju därför den finns där.
Vet inte hur många gånger jag suttit i XC90'in och funderat på varför folk kör så sakta, det är ju bara lite snö! Inte ens om man försöker så är det värst halt innan plogen kommer. Klart att man får bakändan att svänga ut om man trycker ur DSTC och gasar på rejält. Fast det sker ju inte i ordinarie trafikmiljö?

Inte är den så värst slö vid trafikljusen heller, behöver du mer acceleration vid start så kör du inte på ett sätt som är lämpligt för allmän väg.

Men jag är ganska säker på att Volvo designade bilen för att köras säkert på allmän väg!

Komfort=bäst :)
dieselmagnus skrev:Även om skatten på D5:orna är svinig så är ju det bästa valet av motor men det beror ju på hur mycket du kör. Brytpunkten går vid ca 1000 mil. Du sparar ju lätt 4-5kr/mil med en D5 mot en 2.5t.
En brytpunkt vid 1000 mil är överoptimistiskt även om man bara räknar på fordonsskatt och bränslekostnad, i alla fall om man som jag definitivt vill ha automat. Jag satt och försökte räkna hem dieseln när jag köpte bil förra gången (2007) och satt då och tittade på bilar i den här generationen i rätt stor detalj. Och även med min körsträcka som är lite högre än 1000 mil (säg 1200) gick det bara inte, inte ens om jag tittade på bilar med bränslesnålare dieslar än Volvos dåvarande. Så det fick bli en bensinare till. Nu däremot, med officiella förbrukningssiffror runt 0,45 även med automat, är det en lite annan sak. Därför blev det en diesel i höstas. För TS del, med en körsträcka på runt 3000 mil, bör det däremot inte vara några som helst problem att räkna hem dieseln även för bilar i den generation som här är aktuell.
måste man räkna allt i pengar?
automatlådan till D5 är bättre än den till 2,5T - bara det är anledning nog
Nej man behöver inte räkna allt i pengar. Men det är det ju heller ingen som har påstått. Däremot är ju ekonomin en av de saker som TS i likhet med de flesta andra tar i beaktande när de köper bil. Alltså kan det finnas behov av att diskutera den punkten.

Sedan undrar jag varför du tror att automatlådan i en D5 skulle vara så mycket bättre än i en 2,5T att det ens skulle vara värt att beakta.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...