Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bigge
Jag kan ingenting om bilar, därav denna förmodligen helt banala fråga. Hursomhelst, jag har en 360 som bakkåpan till ett av backljusen lossnade på igår. (Endast den vita genomskinliga plastdelen alltså, inte hela panelen.) Jag tänker att det bara borde vara att limma fast den igen, men vill för säkerhets skull fråga först så jag inte gör något dumt. (Som att limma in lampan så jag inte kan byta den om den skulle gå sönder.)

Om det går att bara limma in den får ni även gärna komma med tips på bra lim att använda! Och om det är något annat jag bör tänka på som jag har förbisett.
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej Bigge!

Först och främst, det finns inga banala eller dumma frågor, bara dumma och banala svar.
Det låter på ditt inlägg som att bara själva backljuset lossnat från bilen. Jag tänker följande, om det är så att du lyckats rädda det - för det är väl hyfsat lätt att sånna här saker går sönder när de trillar i backen.. Klart att det borde gå att limma, kanske med superlim?
Dutta lite försiktigt och överdosera inte så borde det blir bra. Du kan ju alltid ta ur lampan ur sockeln om du är rätt för att det ska komma förmycket och att lampan skulle bli fastlimmad.

Försök att ta en bild (eller flera :)) på problemet och lägg upp här i tråden, det funkar alldeles utmärkt att ladda upp bilder via http://www.forumbilder.se och sedan upp här på sidan.

Ange också gärna exakt vilken bil du har..

En snabbsökning på google gav mig följande bild, det är alltså den lilla vita biten som trillat bort?
Bild

Lycka Till med bilen och varmt välkommen till Sveriges skönaste volvoforum!

/Ticken
Användarvisningsbild
av Sparkz
Till 240-740 finns lösa backljusglas att köpa. Där använder man silikon, finns en liten tub att köpa på volvo. Går väl att använda vilken klar silikon som helst, men pipen på en patron är ganska stor för den lilla strängen som behövs.
Man vill ju att det ska bli tätt, dutta superlim känns som risk för läckage och ärgig lamphållare.
Användarvisningsbild
av vetten
Ska man limma fast saker som man inte vill att dom någonsin ska lossna igen så kan jag bara rekommendera PL400 som ALDRIG vill släppa greppet någonsin mer :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Vix
tunnflytande superlim funkar inte. Inte på 745 iaf.
Däremot silikon eller typ OmniVisc runt om, sen trycka dit, spruta på lite tvålvatten och dra bort överflödet var ett mycket framgångsrikt recept senast! :)
Användarvisningsbild
av NisseHult
Ticken skrev:Du kan ju alltid ta ur lampan ur sockeln om du är rätt för att det ska komma förmycket och att lampan skulle bli fastlimmad.
Inte fastlimmad, han skrev "inlimmad"
Ingen fara, lampan byter du inifrån bagageutrymmet.
av Onkelmorra
Lånar tråden, då jag har ett likadant problem på min 740 -88. Såg igår att glaset till vänster backljus trillat av, och undrar om man kan köpa själva glaset löst nånstans, eller måste man köpa hela baklyktan?
Användarvisningsbild
av lennarte
Onkelmorra skrev:och undrar om man kan köpa själva glaset löst nånstans
Det fanns flera fabrikat varav ett av dom gick att köpa glas till. Endast det vita gick att köpa. Jag tog ett trasigt glas en gång och sågade ut den vita biten, limmade det med genomskinlig silikon på svärmors 360 GL-88. Då kunde man inte köpa till 300 modellerna. Även frugans farbrors fruktansvärt rostskadade 142 -74 gjorde jag samma sak på. det funkade så länge jag "skötte om" dom bilarna

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]