Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av alyzzer
Hej!

Jag körde kanske 2 mil med lite halvtaskig nivå med styrservo olja i bilen innan jag märkte att det läckte. Försökte åtgärda läcken och fyllde på ny. Den brast direkt och jag stängde av motorn. Jag har nu begett mig in för att köpa en ny slang. Men tänkte bara fråga på grund av att jag funderade på om servopumpen kan ha tagit skada av detta? dvs låg oljenivå och helt utan i princip i ett par sekunder. Skulle ju helst bara behöva köpa en slang då det svider tillräckligt.

mvh Vincent
av NilsO
Det går ju egentligen inte att veta – men jag har inte hört att de skulle vara sådär överdrivet känsliga.

Man kan ju lossa remmen och känna så pumpen går lätt runt (det ska de göra) och inte låter konstigt. Sen är det väl mest bara att byta ut slangen, fylla på servovätska och prova. Om den inte låter konstigt eller så, så är det nog ingen fara.

Man luftar systemet genom att köra sakta framåt och svänga fullt höger och vänster tills vibrationerna i ratten försvunnit.
av andy78
Det hände nog inget några sekunder är för kort tid och det hade du hört.
Som sagt lufta det brukar man kunna göra stillastående genom att vrida ratten fullt höger och vänster.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av andy78
Om du hade låg oljenivå men fortfarande vätska i burken så är det fortfarande inte för lågt för smörjning.
och du har fortarande en oljefilm på alla rörliga delar så det händet inget på några sekunder, hade det gjort det så hade du nog hört ett skrapande ljud.
Kika på den nya vätska hur den ser ut när den cirkulerat ett tag.
av volvo244gle
Med tanke på att en annan har kört flera kilometer med en skrikande servopump p.g.a. att ett oljerör rostat sönder, utan att pumpen led någon uppenbar skada så bör det vara lugnt ja! :)
Dumt nog så låg det ingen kniv i handskfacket på just den bilen, annars så hade jag givetvis skurit av remmen. Lät inget vidare alls då det gick torrt...
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]