Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1079353
Hej!

Har köpt på mig en 740 från 88A med overdrive.
Fungerar egentligen hur bra som helst förutom att hastighetsmätaren/varvräknaren går alldeles för fort.
Förra ägaren hade inte gjort något, utan den var så när han köpte den, detsamma gäller ju mig. Har inte gjort något.

Instrumenthuset är bytt, och felet var då kvar.

Vad kan det då vara? Jo, dom kan ju ha bytt bakaxeln. Har googlat runt på lite olika alternativ.
En del säger att man ska byta till rätt bakaxel, en del menar att det går att klippa till kuggarna/tänderna.

Är det någon som har något tips. Vill lägga så lite pengar så möjligt på bakaxeln, så att klippa till kuggarna
vore ju riktigt trevligt. Låt säga att det är fel bakaxel. Hur många kuggar ska en 740 från 88a ha?

Någon som kan komma med en liten "guide"? :D :D
#1079362
Just -88 (mellan -88A och -88B) bytte dom till en ny kuggkrans till ABS-bromsarna. Hastighetsmätaren (har för mig, inte säker) går dubbelt så fort om man sätter i en nyare bakaxel i en äldre bil. Det är samma givare till hastighetsmätaren som till ABS-bromsarna (den sitter i bakaxeln) så du har denna givare och krans även om du inte har ABS på den. Detta borde inte ha med varvräknaren att göra dock. Annars kan det ju vara tänkbart att det är bytt bakaxel någon gång
Angående kuggar, Har för mig att det är 12 (?) på dom tidigare och 48 på senare Det går att byta, tror man svetsar ihop ringen på plats. Har inte gjort detta själv. Läs här, där "pratar" dom om kuggkansen i bakaxeln
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Jag hann inte skriva färdigt innan middan, men nu har jag skrivit färdigt
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1079378
lennarte skrev:Just -88 (mellan -88A och -88B) bytte dom till en ny kuggkrans till ABS-bromsarna. Hastighetsmätaren (har för mig, inte säker) går dubbelt så fort om man sätter i en nyare bakaxel i en äldre bil. Det är samma givare till hastighetsmätaren som till ABS-bromsarna (den sitter i bakaxeln) så du har denna givare och krans även om du inte har ABS på den. Detta borde inte ha med varvräknaren att göra dock. Annars kan det ju vara tänkbart att det är bytt bakaxel någon gång
Är inte helt säker på att varvräknaren gick för fort, skrev bara det i farten. Men något som är säkert är att hastighetsmätaren går alldeles för fort, och det gör att vägmätarställningen rullar på rätt snabbt också.

Men om det nu inte skulle vara en ny bakaxel, vad kan det vara då? Luktar ju ny bakaxel, men vem vet.
#1079521
SA4AQS skrev:12 och 48 låter bekant, 48/12=4 så med nya kuggkransen går hastighetsmätaren 3 gånger så fort, om du då tar bort var tredje kugg så ska den visa rätt.

Jag ska nämligen göra detta någon gång framöver när jag byter till en bakaxel med slungdiff.
Jag är oklar över matematiken. Om det är 4 gånger för många kuggar, visar då inte mätaren 4 gånger för mycket och 3 av 4 kuggar ska därmed tas bort?
#1079539
Du ska ha 12 kuggar, du har 48. Det ä 36 kuggar för mycket 36/12 = 3. Alltså så ska 2 bort och den 3-de sparas. Har ingen aning om jag resonerar rätt men jag har läst någon annanstans att det är så man kan göra. Alltså så slipa bort 2 och spara den den 3-dje
#1079578
Nicolai skrev:
SA4AQS skrev:12 och 48 låter bekant, 48/12=4 så med nya kuggkransen går hastighetsmätaren 3 gånger så fort, om du då tar bort var tredje kugg så ska den visa rätt.

Jag ska nämligen göra detta någon gång framöver när jag byter till en bakaxel med slungdiff.
Jag är oklar över matematiken. Om det är 4 gånger för många kuggar, visar då inte mätaren 4 gånger för mycket och 3 av 4 kuggar ska därmed tas bort?
Ja, jag såg att jag skrev lite oklart igår 1/4 del är 12st kugg = rätt hastighet, 4/4 delar = 3ggr ökning. Så 3/4 av kuggen skall bort alltså ta bort 3 kugg och spara den fjärde.
#1079651
SA4AQS skrev:
Nicolai skrev:
SA4AQS skrev:12 och 48 låter bekant, 48/12=4 så med nya kuggkransen går hastighetsmätaren 3 gånger så fort, om du då tar bort var tredje kugg så ska den visa rätt.

Jag ska nämligen göra detta någon gång framöver när jag byter till en bakaxel med slungdiff.
Jag är oklar över matematiken. Om det är 4 gånger för många kuggar, visar då inte mätaren 4 gånger för mycket och 3 av 4 kuggar ska därmed tas bort?
Ja, jag såg att jag skrev lite oklart igår 1/4 del är 12st kugg = rätt hastighet, 4/4 delar = 3ggr ökning. Så 3/4 av kuggen skall bort alltså ta bort 3 kugg och spara den fjärde.
Jag hittade vad jag läst det om 2 bort och 1 kvar. Det var inte antalet kuggar han räknade utan avståndet mellan kuggarna. Det skulle bli (detsamma) om han tog bort 2 kuggar. Sedan är där en som skriver att han flyttade om kablarna på baksidan av hastighetsmätaren, men det vet jag absolut inget om. Dom var inte överrens (där heller :lol: ) om hur det sa räknas och tyvärr står det inget om hur det slutade. Här är i alla fall en länk
http://www.alltombilen.com/laga_bilen_f ... nabba-svar..
#1079920
Hej
Ja du har uppenbarligen 48 pinnar på hjulet i bakaxeln. Jag skulle för min del hellre byta hastighets/ vägmätare än att ge mig på att ta bort pinnar på kransen i bakaxeln. Känns inte roligt att slipa nästan inne i bakaxelhuset med risk för spån överallt som kan ställa till det på sikt. Du behöver ju bara byta mätaren inte hela mätarhuset.

Någonstans på h/v- mätaren står det angivet hur många pulser den är avsedd för. Det var ett tag sedan jag hade en 740 men på 240 står det på mätaren t ex K= 6091 (pulser per km), den mätaren är då avsedd för 12 pinnar i bakaxeln. På 240 bytte man från 12 till 48 pinnar 91-92. På min 92a står det K= 24364 alltså 4 ggr så mycket. Tror det ska vara motsvarande på 740, så jag skulle leta upp en mätare med K= 24364 eller ngt värde där i närheten.
(240 har VDO- instrument. Har 740 det också?)

Mvh
Bengt

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]