Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Stahl90
Hej!

Jag har problem med ABS bromsarna på min bil, började med att mäta givarna som inte gav utslag på någon sida ifram. Så båda är bytta.
Felet börjar så att ABS lampan tänds så fort man kommer upp i 10km/h.

Som sagt givarna fram är bytta , kransarna rengjorda & sprickfria. Tog och felsökte såhär efter givarna var bytta , hissade upp bilen på pallbockar , och rullade v+h framhjul för sig med en omstart imellan. Vänster tänder ABS lampan.

Båda nya givarna ger utslag. Jag blir tokig , hjullagren är bytta förra året , så kransarna var knappt angripna av rost.
Något tips på hur jag ska gå tillväga? Måste få bilen besiktad helst typ nyss..
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan du inte ta ut felkoder på ABS-systemet på den? På äldre går det inte, men har för mig att det går på dom sista 740.
Har du mätt givaren i bakaxeln, har för mig att det ska vara c:a 900 ohm. Alltså lite mindre än fram. Man kan mäta antingen i kontaktstycket på ABS-boxen, i ett kontaktstycke vid vänster hjulhus bak där kabeln till givaren på bakaxeln är skarva eller direkt på givaren på bakaxeln bakaxeln. Mäter man vid boxen får man med hela kabeln också. Du mäter i så fall mellan kabel 7 och 9 i kontaktstycket (bortkopplat från boxen). Jag har inget kopplingschema till 940 bara för 740 från -88B som till mycket är samma som 940
av Stahl90
Mitt uttag för att felsöka via motorrummet verkar inte fungera , jag får den lilla dioden att lysa när jag håller in knappen med tändningen i läge 2 , men ger aldrig ifrån sig några blinkningar när jag släpper knappen. Provat flera ggr.

Jag har inte mätt givaren bak, fullt fungerande hastighetsmätare. Men får ta och mäta ändå.
Jag klurar ju fortfarande på varför jag får givarn att tändas då jag snurrar v-framhjul trots ny givare & rengjord krans.

Någon som varit med om att relän i tex ABS-enheten gett med sig? Alla säkringar gällande ABS är hela.
av NilsO
Idén att felsöka genom att snurra på hjulen är inte helt dum!

Att lampan inte tänds när du startar motorn utan först när bilen börjar rulla säger att styrenheten har kontakt med givarna. Det är bra. Hade det varit konstant avbrott någonstans hade lampan tänts redan från början.

Jag vet inte precis vad villkoren är för att lampan ska tändas om man snurrar på bara ett hjul, men jag tänker mig att felet måste ligga på höger sida – inte vänster. Lampan tänds ju när styrenheten märker att något inte stämmer. När du snurrar på vänster hjul noterar den tydligen att det rör sig (men inte de andra). När du snurrar på höger hjul märker den tydligen inget. Så kanske läge att se över högersidan igen. Felet kan väl t ex vara att givaren sitter för långt från tandhjulet.
av Stahl90
Jag tänkte precis likadant först. Då gjorde jag så att jag ryckte vänstra ABS givarn uppe vid kontakten. Alltså vänstra givaren var inte inkopplad , och provade att köra bilen, då tändes lampan först vid 40km/h , min gissning är att boxen kände av att signalen från v-givaren inte fanns.

Därför jag lagt fokus på vänstra sidan, att givaren skulle sitta för långt från kransen är iofs inte helt dum. Men köpte centrerings oringen lös på Volvo så givarn borde hamnat i rätt läge. Men får ta och kolla igen imorgon om jag ser några tokigheter. Får tacka för svar , man blir alltid lite klokare av att ventilera med andra :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Stahl90 skrev:Jag har inte mätt givaren bak, fullt fungerande hastighetsmätare. Men får ta och mäta ändå.
Problemet jag hade på min 740 var att ABS-en hade fungerat "från och till" i flera år innan jag övertog den. Lampan kopplades parallellt men laddningslampan flera år innan jag övertog den för besiktningen skull. Jag kopplade den rätt ett tag efter jag övertagit den. Den hade varit inne på Volvo flera gånger (i samband med service) av ägaren före min svåger (som jag fick den av när Volvo inte tog den i inbyte) men dom kunde inte hitta något. Felet yttrade sig så att ibland tändes lampan efter ett tag, ibland var den släkt hela vägen till jobbet. Den släktes alltid vid start. En givare gick sönder när jag bytte bromssköldarna, byttes. Den andra byttes efter mätning med Ohmmätare (flera Mohm). Den fungerade hela tiden ibland och lampan kunde tändas "när som". Slog jag då av tändningen och startade motorn igen (i farten) kunde det fungera igen resten av resan. Hela denna "resa" jag gjorde tog något år (det var inte "högprioreterat" då) och hela tiden fungerade hastighetsmätaren som den ska. Jag kom fram till (med stor hjälp av "NilsO") att det måste vara ett kabelbrott någonstans och "gick" grundligt igenom givare för givare (eftersom den tändes efter ett tag) och "ryckte och vred" i kablarna. när jag då kom till kontaktstycket vid vänster innerskärm bak, lossat kablarna, mätte med ohmmätaren och drog i kabeln till givaren på bakaxeln, då visade mätaren 0 ohm. Hissade upp bilen och kröp under och lossade kabeln vid kontaktstycket på givaren och mätte givaren, drygt 900 ohm. Kollade i kontaktstycket, och där i kontaktstycket hade en av två kablar ärgat av. Provisorisk lagning (lödkolv) och ABS-en har fungerat sedan dess. Köpte sedan en beg. kabel (från en 945) i gott skick för 50 sek på skroten, och som sagt, hela tiden har hastighetsmätaren fungerat
av NilsO
Stahl90 skrev:Då gjorde jag så att jag ryckte vänstra ABS givarn uppe vid kontakten. Alltså vänstra givaren var inte inkopplad , och provade att köra bilen, då tändes lampan först vid 40km/h , min gissning är att boxen kände av att signalen från v-givaren inte fanns.
Jag kan inte svära på att det är så på årsmodell 1993, för den har en annan styrenhet än andra årsmodeller och jag har inte själv en 940 -93 så jag kan prova, men normalt så ska lampan tändas direkt om en givare är urkopplad. (Styrenheten känner av både avbrott och kortslutning.) Så det verkar ännu mer mysko.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]